Mezinárodní vesmírná stanice | Rostliny

Na ISS bude odeslána zásilka konopí. Vědci chtějí zkoumat účinky mikrogravitace na rostlinné buňky

V neděli SpaceX na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) doručila téměř tři tuny nákladu, jehož součástí byly rovněž „supermyši“ s abnormálně vyvinutou svalovou hmotou.

Další zásobovací misi má Muskova firma naplánovánou na březen 2020, přičemž na palubě kosmické lodě Dragon by se i tentokrát mělo nacházet něco zajímavého – konopí.

Konkrétně půjde o o buněčné kultury tzv. technického konopí (tedy s nízkým obsahem THC), které na ISS posílá agrotechnologická společnost Front Range Biosciences.

30 dní v inkubátoru

Kultury stráví 30 dní v inkubátoru, zatímco tým z BioServe Space Technologies (projektový partner Front Range) bude na dálku monitorovat podmínky jejich prostředí. Poté se vrátí na naši planetu, kde je vědci prozkoumají a analyzují jejich RNA.

Smyslem tohoto experimentu je odhalit, jaký účinek – pokud vůbec nějaký – má mikrogravitace a kosmické záření na genovou expresi a mutagenezi rostlinných buněk.

„Určitý vědecký výzkum podporuje teorii, že rostliny ve vesmírných podmínkách mutují,“ uvedl generální ředitel Front Range Jonathan Vaught v tiskové zprávě. „Jde o skvělou příležitost zjistit, zda tyto mutace vydrží jakmile budou dopraveny zpět na Zemi a zda existují nové komerční aplikace.“

Diskuze (7) Další článek: Pokud silničáři nebudou připravení na sníh, Waze ano. Řidiči se mohou navzájem upozornit na neprohrnuté silnice