Mezinárodní vesmírná stanice | Raketoplány

Na ISS bude opět létat raketoplán. Vynese ho metanový motor od Bezose

  • Americká firma pracuje na malém raketoplánu, který bude dopravovat náklad na Mezinárodní kosmickou stanici
  • Jako nosič byla vybrána raketa Vulcan
  • Tu bude pohánět metanový motor od Blue Origin Jeffa Bezose

K Mezinárodní kosmické stanici (ISS) bude opět létat raketoplán. Nebude však pilotovaný a na délku bude mít jen čtvrtinu slavného Space Shuttle. NASA už před několika lety vybrala raketoplán Dream Chaser po dopravu nákladu na ISS. Nyní bylo oznámeno, že raketoplán vynese do vesmíru připravovaná raketa Vulcan.

Dream Chaser má délku 9 metrů, rozpětí jeho křídel je asi 7 metrů, ale v průběhu startu budou křídla sklopena, aby se vešla pod aerodynamický kryt o průměru 5 metrů.

Dream Chaser měl létat s lidmi

Raketoplán staví už od roku 2014 americká společnost Sierra Nevada Corp., která měla původně mnohem ambicioznější cíle. Raketoplán měl na ISS dopravovat astronauty, ale ve výběrovém řízení nakonec uspěly SpaceX a Boeing se svými „konvenčními“ loděmi.

Dream Chaser uspěl až v dalším tendru na dopravu nákladu. Na ISS má od roku 2021 letět minimálně šestkrát a pokaždé dopravit přes 5 tun zásob. Po Dragonu od SpaceX to bude druhá bezpilotní loď, která dokáže dopravit náklad také zpět na Zemi. V rukou vědců mohou být například výsledky experimentů už pár hodin po odletu od stanice. 

Oproti původně plánované pilotované verzi bude raketoplán vzadu doplněn o nákladní modul, který prostřednictvím solárních panelů zajistí výrobu elektrické energie, postará se o připojení ke stanici a před návratem na Zemi bude naplněn odpadky a shoří v atmosféře. Na Zemi se vrátí jen samotný raketoplán. Přistávat bude na stejné dráze Kennedyho vesmírného střediska, na kterou přistával Space Shuttle.

Raketa Vulcan

Sierra Nevada Corp. zvažovala různé americké, evropské a japonské rakety. Nakonec si vybrala raketu Vulcan od United Launch Alliance (ULA). Jedním z důvodu byla cena, ale také dlouhodobá spolupráce mezi oběma firmami.

Raketa Vulcan je v současné době ve vývoji a první start je naplánován právě na rok 2021. První stupeň rakety budou pohánět dva motory BE-4 na kapalný kyslík a metan od Blue Origin. Firma Jeffa Bezose je vyvíjí primárně pro svou raketu New Glenn. Druhý stupeň už bude osazen „klasickým“ motorem na kapalný vodík a kyslík. Při startu s raketoplánem bude raketa doplněna také o urychlovací stupně na tuhé pohonné hmoty.

Sierra Nevada se nevzdává ani snu o pilotované verzi. Předělat bezpilotní Dream Chaser na kosmický koráb pro lidskou posádku prý nebude představovat velký problém. Teď ještě přesvědčit NASA.... 

Diskuze (32) Další článek: China Internet Report: Asijská velmoc se chlubí, v čem už nás předběhla

Témata článku: Technika, Vesmír, Země, SpaceX, Doprava, NASA, Mezinárodní vesmírná stanice, Raketa, Raketoplány, Jeff Bezos, Blue Origin, New Glenn, Sierra Nevada Corp, Dream Chaser, Nevada Corp, Kennedy, ISS, Motor, Vulcan, Blue Origin Jeffa Bezose, Nevada, Space Shuttle, United Launch Alliance, Centaur, Ula


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 112

Dnes nastal konec Windows 7. Ale nepropadejte panice, počítač vám nastartuje i zítra

Dnes nastal konec Windows 7. Ale nepropadejte panice, počítač vám nastartuje i zítra

** Dnes končí podpora Windows 7 a systém formálně umírá ** Co to ale znamená v praxi a bude mi PC fungovat i zítra? ** A mohu i v lednu 2020 zdarma přejít na Windows 10?

Jakub Čížek | 119

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

** Kolem baterií a akumulátorů koluje řada mýtů, nepravd a polopravd ** Dnes vám devět z nich zkusíme vyvrátit na základě faktů ** Většina z nich totiž neplatí pro moderní lithiové baterie

Karel Kilián, David Polesný | 102