Odborníci jsou přesvědčeni, že nedávné extrémní srážky, které způsobily záplavy v celém Středomoří a přispěly ke katastrofálnímu zhroucení dvou přehrad v Libyi, byly pravděpodobně intenzivnější v důsledku probíhajících klimatických změn. Podrobnosti přináší magazín New Scientist.
Bouře Daniel způsobila v noci na 10. září kolaps vnitrozemské přehrady poblíž pobřežního města Derna na severovýchodě Libye, které má přibližně 100 000 obyvatel. Druhá přehrada, jež se nacházela níže po proudu řeky a blíže k Derně, poté rovněž selhala a do města se náhle přihnala vlna vody. V důsledku zhroucení přehrad byly dosud potvrzeny téměř čtyři tisíce mrtvých a dalších asi devět tisíc lidí se stále pohřešuje.
Může za to změna klimatu?
Bouře Daniel přinesla nebývalé srážky i do některých částí Evropy. Například ve Španělsku si přívalové deště vyžádaly několik obětí, zatímco v Řecku spadlo za pouhé čtyři dny rekordních 760 milimetrů srážek.
Následné záplavy si vyžádaly nejméně 17 mrtvých a zaplavily více než 75 000 hektarů zemědělské půdy v centru země. „Tato událost byla v Řecku přelomová,“ říká Kostas Lagouvardos z aténské Národní observatoře. „Od nynějška budeme mluvit o tom, co se stalo před Danielem a po něm.“
Podle studie World Weather Attribution, skupiny vědců, kteří se zabývají souvislostmi mezi extrémním počasím a změnou klimatu, byla intenzita deště částečně způsobena „blokováním“ tryskového proudění, které vytvořilo pomalu se pohybující bouři, a také vysokými povrchovými teplotami Středozemního moře.
Aby vědci zjistili, jakým způsobem mohla změna klimatu přispět ke vzniku tak silných dešťových srážek, porovnali pozorované trendy s prognózami různých klimatických modelů. Uvažovali přitom vliv globálního oteplování způsobeného člověkem i situaci, kdy by k žádné změně klimatu nedocházelo.
Zjistili, že klimatická změna mohla zvýšit intenzitu srážek pozorovaných v Řecku, Bulharsku a Turecku až o 40 %. Mohla také zvýšit pravděpodobnost výskytu tak intenzivního deště až desetkrát. V Libyi mohla změna klimatu zvýšit pravděpodobnost extrémních dešťů dokonce až padesátkrát a jejich intenzitu zvýšit o 50 %.
Teplejší atmosféra přináší intenzivnější deště
Vzhledem k omezenému množství údajů o srážkách a použití klimatických modelů bez dostatečného rozlišení pro zachycení lokálních srážek však vědci nemohou zcela vyloučit ani možnost, že změna klimatu ve skutečnosti pravděpodobnost výskytu těchto událostí nebo jejich intenzitu nezvýšila.
Friederike Otto z Imperial College London však říká, že známá souvislost mezi teplejší atmosférou a intenzivnějšími dešti je dostatečná k tomu, aby se dal předpokládat určitý podíl klimatických změn. „Bylo by opravdu lehkomyslné tvrdit, že k žádné změně nedošlo.“ konstatuje.
Dřívější výzkum naznačil, že změna klimatu sice ve Středomoří způsobuje pokles celkového množství srážek, ale povede k intenzivnějším extrémním jevům, jako jsou právě povodně. V Libyi se k následkům intenzivní bouře přidala také absence včasného varování a zanedbaná infrastruktura po letech politické nestability.
Zanedbané přehrady nejen v Libyi
Manoochehr Shirzaei z Virginia Tech říká, že hráze, které zkolabovaly, byly postaveny s cílem zabránit povodním a v minulosti byly účinné. „Protože lidé měli falešný pocit bezpečí, žili právě za touto druhou přehradou,“ říká. „Nikdo neměl čas utéct.“
Bylo však známo, že přehrady jsou zranitelné. V roce 2022 zveřejnil stavební inženýr Abdelwanees Ashoor studii, podle níž byly špatně připravené na zvládání extrémních dešťů. Byly postaveny v 70. letech minulého století a nutně potřebovaly opravu, ale kvůli občanské válce a politickému chaosu byly zanedbávány. Projekt opravy přehrad, který byl zahájen v roce 2010, byl zastaven po povstání proti režimu bývalého libyjského vůdce Muammara Kaddáfího.
Přívalové deště v Libyi, které vědci označili za událost, k jaké dochází v průměru jednou za 600 let, se ukázaly být pro přehrady příliš silné. „Spadlo víc vody, než na jaký objem byly přehrady postaveny,“ říká Shirzaei. Stárnoucí infrastruktura je zranitelná vůči klimatickým extrémům i v mnoha jiných částech světa. Shirzaei poukazuje na americké přehrady, které byly postaveny před více než sto lety a potřebují opravu. „Je to globální problém,“ upozorňuje.