Na kole bez defektů: Materiál vyvinutý NASA může nahradit běžné pláště s duší

Řada inovací vyvinutých původně pro kosmonautiku našla uplatnění i v běžném životě. A teď tu máme dalšího adepta – materiál původně vyvíjený pro kola marsovského vozítka Curiosity se totiž ukázal jako nadějná alternativa pro výrobu cyklistických pneumatik, chlubí se NASA na svém webu

Vývoj kol pro mimozemská vozidla je poměrně náročný. Materiál musí být velmi odolný, přitom ale pružný a lehký. Musí absorbovat drobné nerovnosti na povrchu, na druhou stranu musí umět přenést hnací síly i přes větší kameny. Zároveň to ale nemůže být něco až moc měkkého, aby se materiál po pár vyjížďkách nepoškodil. Pochopitelně nepřipadá také v úvahu, aby uvnitř byla duše se vzduchem. 

Místo duše síť vláken

Výsledkem mnohaletého výzkumu (který nadále pokračuje) je technologie „superelastických pneumatik“ spoléhající na materiál v podobě husté sítě na bázi pružných vláken. Materiál odolá ostrým kamenům a je schopen absorbovat rázy, přitom ale drží tvar a je pevný při odvalování po hladkém povrchu. Navíc je velmi lehký a bezúdržbový. 

Ve výzkumném středisku NASA proto začaly experimentovat s tím, že by materiál zkusili využít pro aplikaci na jízdních kolech. A ukázalo se, že to dává smysl. V podobně nadějných případech pak v NASA vznikají oddělené startupy, které už si dál řeší vlastní vývoj a případný budoucí byznys. Vznikla tedy společnost The SMART Tire Company, která nyní představila první silniční cyklistickou pneumatiku s technologií nazvanou METL.

Základem inovace je tedy „duše“ z tenkých kovových vláken, na kterou se následně aplikuje vrstva polyuretanu a finální vzorek dezénu. Jakmile se sjede, může se taková pneumatika recyklovat a vnitřní část s kovovou sítí se může restaurovat a použít znovu. 

Nemělo by zůstat jen u tohoto silničního prototypu, materiál je údajně vhodný i pro kola do terénu či těžší elektrokola. NASA tvrdí, že potenciál je obrovský a nový typ pneumatik se může uplatnit i v automobilovém průmyslu nebo také u vojenských vozidel a letadel. Jenže jak víme, v dnešním světě o úspěchu technologie nerozhodují jen čistě její vlastnosti, ale také cena. A o té zatím v případě pneumatik METL nebyla řeč.

Diskuze (20) Další článek: Žádost o práci s životopisem Steva Jobse se vydražila za téměř 5 milionů korun

Témata článku: Technologie, NASA, Výroba, Materiál, Cyklistika, Vlákno, Curiosity, Plášť, Duše, MÉST, Defekt, Pneumatiky, Cyklistika na Heureka.cz



Recenze hry Call of Duty: Warzone 2.0. Mega úspěšný battle royale se hlásí v novém a velmi povedeném provedení

Recenze hry Call of Duty: Warzone 2.0. Mega úspěšný battle royale se hlásí v novém a velmi povedeném provedení

Pozvání do válečné zóny od tvůrců Call of Duty navíc zcela zdarma? To je nabídka, která se neodmítá! Podaří se vývojářům rozšířit už tak obří fanouškovskou základnu?

Michal Drmla
Call of Duty: WarzoneRecenzePC
Pozor na falešnou aplikaci SecureVPN. Pokud ji stáhnete mimo Google Play, vpustíte do svého telefonu malware

Pozor na falešnou aplikaci SecureVPN. Pokud ji stáhnete mimo Google Play, vpustíte do svého telefonu malware

** Hackeři se opět ve velkém zaměřili na Android ** Už od ledna distribuují podvrženou VPN aplikaci ** Stačí ji stáhnout z webu, povolit oprávnění, a máte velký problém

Martin Chroust
VPNEsetMalware
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Vypadá jako iPhone 14 Pro Max, ale zdání klame. Čínská kopie však stojí jen dvacetinu toho, co originál

Vypadá jako iPhone 14 Pro Max, ale zdání klame. Čínská kopie však stojí jen dvacetinu toho, co originál

** Kopii iPhonu 14 Pro Max dnes pořídíte o 90% levněji, než originál ** Krabička je stejná, telefon má samozřejmě jiný hardware i výkon ** I přesto máte pocit, že držíte skutečný iPhone

Martin Chroust
ČínaKopie
Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

** Některé závodní trimarány překonají rychlost větru, který je pohání ** Jak je něco takového vůbec možné? Neporušují zákony fyziky? ** Ale vůbec ne. Stačí si připomenout sčítání vektorů

Jakub Čížek
JachtaFyzikaTechnologie