Asteroidy | Meteorit

Nad Kubou explodoval meteorit – úlomky rozbíjely okna a bombardovaly domy

• Nad Kubou v pátek odpoledne explodoval meteorit
  • Úlomky rozbily několik oken, prorážely střechy a billboardy
  • Vesmírného vetřelce zachytily i meteorologické satelity

Atmosféra naší země je denně doslova bombardována drobnými kosmickými tělesy. Pozornost médií si však získávají jen některé – zpravidla ty větší, pozorované velkým počtem lidí. Zatím poslední událostí tohoto typu je exploze meteoritu nad Kubou.

Meteorit dopadl na západě Kuby v blízkosti městečka Viñales v pátek 1. února asi ve 13:15 místního času. Zprávy o průletu ohnivé koule, za kterou zůstávala kouřová stopa, přišly také z jižní části Floridy a ze souostroví Florida Keys.

Vesmírný vetřelec vyvolal pozornost

Obyvatelé Viñales pozorovali na obloze velmi dlouhou kouřovou stopu, která byla viditelná déle než jednu minutu. Meteor označovali jako velmi jasný objekt, zářící oranžovou barvou, jehož průlet trval nejméně čtyři sekundy. Pohyb vesmírného vetřelce zaznamenaly také některé meteorologické satelity.

Jedním ze svědků byl Kubánec Juan Alberto Pérez Pozo, který začal nahrávat kouřovou stopu a dokázal zachytit obrovskou ránu, která dorazila se zpožděním několika desítek sekund. Vše můžete vidět na následujícím videu.

Úlomky rozbily několik oken, prorážely i střechy a billboardy, naštěstí však nebyla hlášena ani následná zranění. Na sociálních sítích se pak objevily příspěvky, v nichž místní obyvatelé sdílí fotografie fragmentů černé horniny, která má pravděpodobně vesmírný původ (nejspíš se jedná o tzv. chondrity). Hned několik snímků přineslo na Twitteru Radio Guamá.

Nezvaní návštěvníci z kosmu

„Dostáváme zprávy o tom, že meteor byl viděn na obloze z několika míst Florida Keys,“ uvedla Národní meteorologická služba Key West v pátek odpoledne. Reagovala tak na hlášení místních obyvatel, kteří hlásili průlet hořícího objektu.

NASA již ve čtvrtek upozorňovala na možnost srážky Země s asteroidem 2019 BC3, kterou předpověděla na 18. hodinu Greenwichského času, což je právě 13 hodin kubánského času. Podle odborníků se mělo jednat o těleso s průměrem kolem 80 metrů. Zda se ale na Kubou rozpadl právě tento objekt není v tuto chvíli známo.

Asteroid je mnohem menší než ten, který vstoupil do atmosféry Země nad ruským Čeljabinskem v únoru 2013. Tlaková vlna tehdy vysklila okna v šesti ruských městech a kolem 1500 lidí muselo vyhledat lékařskou péči – nejčastěji kvůli pořezání od roztříštěného skla.

Vesmírné objekty vstupují do atmosféry naší planety relativně často. Naštěstí zemská atmosféra způsobuje, že se většina těchto vetřelců rozpadne či shoří ještě před dopadem. Podle astronomů, kteří se zaměřují na asteroidy, v současnosti Zemi nehrozí žádné bezprostřední nebezpečí srážky s jakýmkoli velkým a nebezpečným objektem.

Diskuze (16) Další článek: Máte rádi retro? Zkuste si, jak se spravovaly soubory v roce 1990