Na legendárním okruhu v Indianapolis připravují závody autonomních formulí

Patrně nejvýznamnější americkým závodním okruhem je Indianapolis Motor Speedway. Na trati dlouhé čtyři kilometry se čtyřmi klopenými zatáčkami poměřují závodníci své síly již 110 let. Dráha byla původně postavena pro testování nových technologií v automobilovém průmyslu a tuto roli bude opět hrát v roce 2021, kdy se zde má konat první závod autonomních vozidel.

V klání nazvaném Indy Autonomous Challenge se mezi sebou utkají vysoké školy, které připraví závodní speciály, jež se budou po okruhu pohybovat samostatně. Konkrétně bude úkolem příprava řídícího softwaru s cílem urychlit komercializaci plně autonomních vozidel a pokročilých systémů asistence řidiče.

Závody počítačů na čtyřech kolech?

Celé klání bude sestávat z pěti kol – jednotliví účastníci budou muset nejprve předložit dokumentaci, ukázat video funkčního vozu nebo se zúčastnit závodu autonomních motokár Purdue University. Ve třetím kole se bude závodit v simulovaném prostředí, čtvrté kolo pak již bude testování na závodní trati.

Pátým kolem bude samotný závod na okruhu Indianapolis Motor Speedway. Vítěz si odnese finanční částku ve výši jednoho milionu amerických dolarů (asi 23 milionů korun), za druhé místo bude vyplaceno 250 tisíc dolarů a za třetí 50 tisíc.

Všechny týmy budou muset používat upravenou verzi závodního vozu Dallara IL-15 Indy Lights, který jezdí v divizi seriálu závodů IndyCar. Tyto monoposty jsou schopny dosahovat maximální rychlosti až 340 km/h. Dallara bude spolupracovat s každým týmem na přeměně auta na autonomní závoďák.

Klání na legendárním okruhu

V závodě Indy 500, který se každý rok pořádá na okruhu v Indianapolis, debutovalo mnoho pokrokových technologií – zmínit můžeme například zpětná zrcátka. Experimentování se však v průběhu let postupně vytrácelo a v současnosti se závodní speciály podobají skoro jako vejce vejci.

K vyrovnanosti závodního pole přispívá i standardizovaný design automobilů s motory poskytovanými buď Chevroletem, nebo Hondou v rámci pevně daných pravidel. Od roku 2022 plánuje formulová série používání hybridní hnací ústrojí.

Zatímco v minulosti závodění sloužilo jako prostor pro testování nových technologií, v tomto případě není příliš jasné, jaký bude mít reálný dopad na běžné autonomní vozy. Problémy, kterým čelí autonomní auta, se netýkají pouze jízdy ve vysoké rychlosti, ale i řady jiných faktorů, jako jsou chodci či parkující vozidla.

Nebude to poprvé, kdy autonomní auta vyrazí na závodní trať. V minulosti Audi postavilo pár testovacích vozů, které prezentovalo na několika světových okruzích a má také prototyp 

Diskuze (15) Další článek: Konečně místo na fotky z dovolené! Seagate v příštím roce nabídne 20TB pevné disky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,