Pamatujete si bezmála deset let starý příběh letu Malaysia Airlines číslo 370? Boeing 777 se 239 lidmi na palubě tehdy doslova zmizel z obrazovek leteckých dispečerů, protože kdosi na jeho palubě vypnul takzvaný odpovídač – zařízení, které hlásí údaje o poloze a posílá další informace.
Osud stroje, jeho pasažérů a posádky je dodnes jednou z největších záhad v historii letecké dopravy. Dva týdny po zmizení údaje satelitní sítě Inmarsat, se kterou letadlo komunikovalo i po deaktivaci odpovídače, naznačily, že pravděpodobně změnilo kurs a poté, co mu došlo palivo, skončilo v hlubinách Indického oceánu. Co přesně se stalo ale dodnes neumí nikdo věrohodně vysvětlit.
Na letadla dohlédnou satelity
V budoucnosti se možná už nikdy nic podobného nestane. Evropská kosmická agentura (ESA) totiž v úterý 25. července oznámila uzavření dohody se společností Spire Global, v jejímž rámci hodlá zprovoznit civilní letecký dohled s názvem Eurialo. Celý systém má být postaven na konstelaci družic, pohybujících se na nízké oběžné dráze, které budou schopné lokalizovat radiofrekvenční signály letadla a určit jeho přesnou polohu.
Dnes se poloha letadel zaznamenává pomocí radaru, který monitoruje vzdušný prostor a jeho signál se odráží od objektů, na které narazí. Měří při tom vzdálenost mezi zdrojem vlny a místem dopadu, a podle toho určuje polohu. Tento systém má však své nedostatky – například hory, vysoké budovy nebo velké vodní plochy mohou stát v cestě a bránit přijímači v získání signálu.
Další metodou sledování letadel je Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B). V tomto případě letadlo určuje svou polohu pomocí satelitních pozičních systémů nebo jiných senzorů a pravidelně ji vysílá pomocí odpovídače, což umožňuje jeho sledování. Tyto informace mohou přijímat pozemní stanice řízení letového provozu, přičemž hlavní výhodou je skutečnost, že není nutné ze země vysílat žádný signál.
Velký bratr z vesmíru
Nový systém by měl zajistit spolehlivější způsob určování přesné polohy letadel. Bude fungovat jako doplněk již existující komunikační, navigační a dohledové infrastruktury. Eurialo bude schopné „sledovat letadlo v reálném čase kdekoli na světě od vzletu až po přistání“, napsala ve svém prohlášení ESA.
Podle ESA pomůže Eurialo snížit závislost na tom, že letadla sama hlásí svou polohu získanou prostřednictvím globálního družicového navigačního systému, a přispěje k větší bezpečnosti letectví. Organizace a vlády s podobnými technologiemi experimentují již řadu let. Například v roce 2019 firma Aireon oznámila, že vyvíjí nezávislý satelitní sledovací systém ADS-B s cílem zabránit podobné situaci, jako byla tragédie letu MH370.
Firma Spire poskytne předběžný návrh satelitní konstelace a poté zahájí testovací provoz. „Sledování a geolokace letadel z vesmíru je budoucností řízení letového provozu, které zajistí bezpečnou, spolehlivou a udržitelnou leteckou dopravu v celosvětovém měřítku,“ uvedl výkonný ředitel Spire Global Peter Platzer.
Očekává se, že Eurialo poskytne nejpokročilejší a nejspolehlivější systém pro sledování civilních letadel. Nový systém je v souladu s „evropským rámcovým plánem uspořádání letového provozu, který popisuje potřebu odolné vesmírné infrastruktury pro podporu bezpečné, udržitelné a efektivní letecké dopravy,“ dodává ESA.