Na Mars to vezměme přes Venuši, doporučují vědci

• Skupina vědců navrhuje letět na Mars okolo Venuše
  • Kromě logistických výhod by to znamenalo také možnost prozkoumat dvě planety při jedné misi
  • Navíc by se snížila doba, po kterou musí astronauti zůstat na Marsu

Pokud budete chtít jet z Prahy do Liberce a to ideálně za co nejkratší dobu, patrně to nevezmete přes České Budějovice. Ve vesmíru však existují trochu jiné zákony a pravidla. Mohli bychom letět k Marsu přes Venuši? Vědci to dokonce doporučují.

Skupina vědců pod vedením Noama Izenberga z Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory doporučuje ve své bílé knize neopomenout při pilotovaných letech Venuši. Druhá planeta Sluneční soustavy by mohla být vhodným mezistupněm pro let Mars.

K rudé planetě se samozřejmě nemůžete vydat tak, že spojíte přímkou Zemi a Mars. Musíte respektovat gravitační působení Slunce a také pohyb obou planet. Cestovní trajektorii se říká Hohmannova elipsa. Startovací okno k Marsu se otevírá jednou za 26 měsíců. Jedno takové je otevřené v těchto dnech, čehož využijí tři sondy z USA, Číny a Spojených arabských emirátů.

Jakmile dorazíte na Mars, musíte opět počkat na vhodnou planetární konstelaci. Podobné čekání může trvat až rok a půl.

Delta V

K dosažení cíle potřebujete určitou rychlost (delta V), která je závislá na hmotnosti centrálního tělesa (Slunce), vzdálenosti od něj a v podstatě také na vašich plánech. Budete potřebovat určité množství paliva pro průlet, více paliva bude potřeba pro navedení na oběžnou dráhu a ještě více pro přistání. Na internetu lze nají skvělé schéma, prostřednictvím kterého můžete spočítat delta V pro různé cesty Sluneční soustavou.

Podle vědců existuje alternativa. Na cestě na Mars (nebo z Marsu zpět na Zemi) obletět Venuši. Startovací okno by se v takovém případě mohlo otevřít jednou za 19 měsíců. Cesta k Marsu by trvala déle, ale vyplatila by se. Mise s gravitační asistenci Venuše by vyžadovala méně energie a tedy méně paliva a nižší náklady.

Především by se však dramaticky snížila doba, po kterou musí astronauti zůstat na Marsu a to možná jen na jeden měsíc. K průzkumu planety by to mohlo stačit. Celkově kratší délka mise pak může mít pozitivní vliv na zdraví astronautů.

Když už je řeč o zdraví. Pokud by se něco pokazilo na lodi nebo „na astronautech“, byl by návrat při cestě k Venuši mnohem rychlejší a jednodušší. Vědci však nevnímají Venuši jen jako prostředek ke gravitačnímu kopanci. Mise znamená dvě planety v jednom, které můžeme prozkoumat.

Na povrchu Venuše samozřejmě panují extrémní podmínky z hlediska teploty a tlaku. V atmosféře je však situace příznivá. NASA už dříve studovala možnost vypuštění pilotovaných vzducholodí do atmosféry planety.

Posádka by mohla během průletu vypustit řadu sond, landerů (ty přežijí na povrchu alespoň chvíli) a ovládat je. Nevýhodou meziplanetárních misí je zpoždění signálu. Z Venuše letí na Zemi 5 až 28 minut. Posádka by však mohla několik dní až týdnů po průletu ovládat roboty v reálném čase.

Diskuze (29) Další článek: Samsung už básní o 6G. Nová generace sítí přinese rychlosti až 1 Tb/s

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Věda, Internet, Výzkum, Země, Mars, USA, Čína, Praha, Slunce, Sluneční soustava, Venuše, Planeta, Vědec, Mar, Mise, Palivo, Astronaut, České Budějovice, Hopkins, Spojené arabské emiráty, Skupina vědců, Liberec

V uchu jehly. Oppo Find X3 Pro fotí unikátní fotky uměleckých děl, které byste jinak zaměnili za smítko prachu

** Oppo Find X3 Pro se může opřít o unikátní mikroskopický objektiv ** Nabízí až 60× hybridní přiblížení těch nejmenších detailů ** Je to jediný telefon, který umí nafotit sochy v uchu jehly...

MikroskopMakro objektiv

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva

Recenze Switch verze hry Gang Beasts. Bojovka, kterou se naučíte během chvilky

Her, které se hodí na párty s kamarády, stále není mnoho. Tahle jednoduchá bojovka pro tento účel není vůbec špatná volba.

Gang BeastsBojovéRecenze