Na Marsu je studená past. Unikátní kráter má na dně trvale led

• Evropská sonda Mars Express pořídila snímky kráteru Koroljev
  • Na dně kráteru se nachází trvalá vrstva ledu
  • Odpaření ledu zabraňuje studený vzduch

Pokud se někdy v budoucnu vydají turisté na povrch Marsu, bude patrně jednou z vyhledávaných lokalit kráter Koroljev. Na jeho dně se nachází velká plocha pokrytá ledem a sněhem.

Samotný kráter má průměr necelých 82 km a najdeme ho nedaleko severní polární čepičky (viz mapa Marsu).

Vrstva ledu se na dně kráteru nachází trvale. Nedaleko severního pólu Marsu jsou velmi nízké teploty, ale to samo o sobě nestačí. Led v kráteru Koroljev chrání zajímavý úkaz – studená past.

Vzduch, který se dostane přes okraj kráteru, se ochlazuje a klesá směrem do kráteru. Vzduch není zrovna dobrý tepelný vodič, takže u dna kráteru funguje jako štít. Chrání led před zahřátím a vypařením.

Snímek kráteru je složený z pěti fotografií, které pořídila během pěti průletů nad kráterem kamera HRSC (High Resolution Stereo Camera) na palubě evropské sondy Mars Express. Na oběžnou dráhu rudé planety byla sonda navedena na Vánoce roku 2003.

Kráter Koroljev je pojmenován pod vědci a konstruktérovi Sergeji Koroljovi, který stál za zrodem sovětského kosmického programu. Přestože zemřel v roce 1966, jeho odkaz vidíme dodnes. Koroljov byl mimo jiné konstruktérem kosmické lodi Sojuz, která dnes dopravuje kosmonauty na Mezinárodní kosmickou stanici.

Stejný název nese také nosná raketa, která vynesla sondu Mars Express do vesmíru.

Diskuze (14) Další článek: Chcete jako první vyzkoušet Edge postavený na Chromiu? Vyplňte formulář

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Mars, Sojuz, Mars Express, Kráter, Visible, Oběžná dráha, Nízká teplota, Kosmická loď, Rudá planeta, Severní pól, Sergej, Zajímavý úkaz, Mar, CEPI, Evropská sonda, Dno, Nosná raketa, Mars Expres, Topography, LED, Vrstva ledu, Studený vzduch, Stejný název, Kamera na Mall.cz

Payday 3 se bude odehrávat v New Yorku. Vrací se i původní tým zločinců

Studio Starbreeze se podělilo o čerstvé detaily k nadcházejícímu pokračování gangsterky.

Payday 3FPSAkce