Na Marsu se odehrály tisíce dávných masivních sopečných erupcí

• Některé sopečné erupce mohou být tak mohutné, že ovlivní prostředí na celé planetě
  • Vědci NASA objevili stopy po doslova tisícovkách takových supererupcích na Marsu
  • Klimatičtí modeláři nyní budou analyzovat vliv těchto explozí na evoluci tanějšího prostředí

Některé sopečné erupce mohou být tak mohutné, že vyvrhnou do atmosféry ohromné záplavy prachu a plynu, čímž ovlivní prostředí na celé planetě. Vědci NASA objevili stopy po doslova tisícovkách takových supererupcích na Marsu, když studovali topografii a složení hornin v oblasti Arabia Terra na severní polokouli.

Geolog Patrick Whelley z výzkumného centra NASA Goddard Space Flight Center v Greenbeltu, Maryland a jeho spolupracovníci zjistili, že v této oblasti dramaticky soptily vulkány během období dlouhého 500 milionů let, asi před 4 miliardami let, když byla Rudá planeta ještě mladá.

Podle Whelleyho musela mít prakticky každá ze supererupcí mít zásadní vliv na tehdejší klima Marsu. Zřejmě docházelo k zastínění planety a celoplanetárnímu poklesu teploty. Klimatičtí modeláři teď mají o zábavu postaráno. Budou analyzovat vliv těchto explozí na evoluci prostředí Marsu.

Sedm kalder v oblasti Arabia Terra

Supererupce po sobě zanechávají stopy. Vulkán se po takové ráně obvykle zhroutí do obrovské jámy, tedy kaldery. V oblasti Arabia Terra nalezli takových kalder sedm. Odborníci si původně mysleli, že jde o krátery vytvořené dopadem velkých meteoritů.

Od roku 2013 ale panovalo podezření, že jde spíše o krátery vulkanického původu. Nemají úplně pravidelný tvar a místy jsou tam patrné stopy po zhroucení terénu.

Whelley s kolegy na to navázali, stejně jako na dřívější analýzy hornin v oblasti Arabia Terra, které odhalily jejich možný vulkanický původ. Ke svému výzkumu použili snímky zařízení Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars (CRISM), které pracuje na palubě orbiteru NASA Mars Reconnaissance Orbiter, stejně jako snímky klasických kamer tohoto orbiteru. Analýzy je přivedly k závěru, že se v oblasti Arabia Terra odehrály tisícovky dávných supererupcí.

Pozoruhodné je, že Arabia Terra se tím pádem stává jedinou oblastí Marsu, kde jsme objevili stopy explozivních erupcí. Legendární marsovské vulkány, jako je třeba Olympus Mons, soptily poklidným stylem.

Na Zemi jsou přitom místa s explozivním vulkanismem po celé planetě. Geologové kroutí hlavou nad tím, proč se na relativně malé planetě odehrálo takové množství divokých supererupcí právě a pouze tam. Více snad napoví další výzkum.

Diskuze (1) Další článek: Pro ultimátní herní doupě. AUO má 85" 4K displej s frekvencí 240 Hz