NASA | Měsíc | Voda

Na Měsíci je voda nejen ve stínu kráterů, ale i na místě, kam svítí slunce, odhalila NASA

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (National Aeronautics and Space Administration; NASA) ohlásil na svém webu objev, který může být důležitý pro dlouhodobý pobyt lidské posádky na Měsíci. Na povrchu naší přirozené družice se podařilo odhalit vodu v místě, na které dopadají sluneční paprsky.

Až dosud se mělo za to, že na povrchu Měsíce existuje voda pouze v kráterech „věčného stínu“, kam nikdy nesvítí slunce. Převratné odhalení přinesla Stratosférická observatoř pro infračervenou astronomii (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy; SOFIA). Její objev naznačuje, že voda může být distribuována po měsíčním povrchu a není omezena pouze na chladná místa ve stínu.

Voda na Měsíci

Proč je přítomnost vody na sluncem osvětlovaném povrchu takovým překvapením? Především kvůli teplotám, které oscilují od -181 °C na noční straně do +123 °C na denní straně. V kráterech „věčného stínu“ na pólech pak dosahují až -248 °C.

SOFIA detekovala molekuly vody (H2O) v kráteru Clavius – tedy v jednom z největších kráterů viditelných ze Země, který se nachází na jižní polokouli Měsíce. Předchozí pozorování měsíčního povrchu detekovala nějakou formu vodíku, ale nedokázala rozlišit mezi vodou a jejím blízkým chemickým příbuzným – hydroxylem (HO).

Data z tohoto místa odhalují vodu v koncentracích 100 až 412 dílů na milion dílů. V jednom krychlovém metru půdy rozprostřeném po měsíčním povrchu je tak zhruba 340 mililitrů vody. Výsledky byly publikovány v nejnovějším vydání odborného časopisu Nature Astronomy.

Pro srovnání: poušť Sahara obsahuje stokrát větší množství vody, než kolik zjistila SOFIA v měsíční půdě. Navzdory malému množství přináší objev nové otázky o tom, jak vzniká voda a jak přetrvává na drsném a nehostinném měsíčním povrchu bez vzduchu.

NASA slaví úspěch

„Měli jsme náznaky, že H2O – tedy voda tak, jak ji známe – může být přítomna na sluncem zalité straně Měsíce,“ řekl ředitel divize astrofyziky Paul Hertz. „Nyní víme, že tam opravdu je. Tento objev zpochybňuje naše chápání měsíčního povrchu a vyvolává zajímavé otázky týkající se zdrojů důležitých pro průzkum hlubokého vesmíru.“

Voda je ve vesmíru vzácným zdrojem a klíčovou složkou života, jak ho známe. Nyní bude nutné určit, jak snadno je nalezená voda dostupná pro případné použití. NASA se tímto tématem bude zabývat v rámci programu Artemis před vysláním lidí na měsíční povrch, které je plánované na rok 2024.

Observatoř SOFIA nabídla nový způsob pohledu na Měsíc. Jedná se o upravený proudový letoun Boeing 747SP vybavený dalekohledem o průměru 106 palců (cca 2,69 metrů), který létá v nadmořské výšce až 45 000 stop (cca 13,7 km), kde dochází k minimálnímu rušení zemskou atmosférou.

Diskuze (10) Další článek: V e-shopu se objevily grafické karty GeForce RTX 3060 a 3060 Ti. Prodávat by se měly v listopadu