Mimozemský život | Saturn | Jupiter

Na měsících Jupitera a Saturnu mohou být přílivové vlny podobné těm pozemským

Nová studie naznačuje, že na Jupiterově měsíci Europě a Saturnově měsíci Enceladu se v oceánech ukrytými pod silnými vrstvami ledu mohou vyskytovat aktivní přílivové vlny podobné těm pozemským.

Je-li tomu skutečně tak, podle vědců by to zvýšilo pravděpodobnost toho, že na jmenovaných měsících bude nalezena nějaká forma mimozemského života. „Dokážu si představit organismy ukotvené k mořskému dnu či ledu, které z těchto vln profitují,“ uvedl Steven Vance z NASA Jet Propulsion Laboratory v rozhovoru pro New Scientist a dodal:

„Pokud se tyto stojaté vlny vyskytují, je možné, že místa, kde se soustřeďují, jsou rovněž ohnisky života.“

Výše uvedený předpoklad vychází z výpočtů provedených odborníky z Royal Netherlands Institute for Sea Research, které zajímalo jak gravitační síla Jupitera a Saturnu ovlivňuje oceány na Europě a Enceladu.

Jistě stojí za připomenutí, že na Enceladu byly nedávno poprvé nalezeny komplexní organické molekuly. Možnost existence přílivových vln tak nepochybně ještě posílí naděje, které k němu (i k Europě) upínají astrobiologové.

Jak totiž Vance v dané souvislosti poznamenal, tyto vlny by mohly umožňovat proudění živin mezi jádry a ledovými skořápkami měsíců.

Titulní foto: Lunar and Planetary Institute, CC BY 2.0

Diskuze (2) Další článek: Intel brzy uvede do prodeje 9. generaci procesorů bez integrované grafiky. O moc levnější nebudou

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Mimozemský život, Saturn, Jupiter, Encelad, Vlna, Evropa, Mořské dno, Gravitační síla, Nová studie, Titulní foto, New Scientist, Uvedený předpoklad

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy