Na Mezinárodní vesmírné stanici bude pracovat chirurgický robot. Je překvapivě malý

V roce 2024 by si na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) měl odbýt svůj debut chirurgický robot zvaný MIRA, což je zkratka pro Miniaturized In-Vivo Robotic Assistance.

Jeho tvůrce – Virtual Incision Corporation – minulý týden oznámil, že již podepsal smlouvu z NASA.

MIRA samozřejmě zatím nebude operovat astronauty – pro začátek bude např. řezat gumičky či manipulovat s kroužky na drátu. Tyto jednoduché testy ho mají pomoci kalibrovat pro práci v podmínkách nízké gravitace.

Váha? Necelý kilogram!

Zajímavé je, že dotyčný robot je překvapivě malý.  Váží pouhé dvě libry, tedy necelý kilogram. Jiná zařízení téhož typu přitom klidně mohou zabírat téměř celou místnost.

MIRA podle dostupných informací může být dálkově řízen jedním člověkem ze Země, nebo dokonce provádět zákroky zcela autonomně. K tomu však zbývá ještě dlouhá cesta.

Pokud se ale odborníkům skutečně podaří vyvinout technologii robotické asistované chirurgie (robotic-assisted surgery, RAS), která bude bez problémů fungovat ve vesmíru, mohli bychom ji využívat rovněž na naší planetě – konkrétně v různých odlehlých oblastech, kde lidé naléhavě potřebují pokročilou zdravotní péči.

Váš názor Další článek: Čína má další vlastní grafiku. Innosilicon Fantasy 2 je sice pomalá, ale zato má minimální spotřebu

Témata článku: Technologie, Vesmír, NASA, Země, Roboti, Mezinárodní vesmírná stanice, Gravitace, Chirurgie, Gumička, MIRO, Astronaut, Robot, RAS, ISS

Office 2016 a 2019 se s Microsoft 365 nerozejdou. Od října 2023 to ale bude bez garance

**Dne 10. října 2023 začne rozšířená fáze podpory Office 2019. **Office v rozšířené fázi podpory již negarantují kompatibilitu s online službami. **Microsoft tlačí na to, abyste si pořídili předplatné služeb 365.

Microsoft 365Microsoft OfficeMicrosoft