Velká nákladní loď naložená hromadou lithium-iontových baterií se vznítila a počátkem ledna byla udržována 3,9 kilometrů od pobřeží Aljašky. Kvůli požáru, který probíhal několik dní, úřady vytvořily kolem plavidla bezpečnostní zónu do vzdálenosti až 1,9 kilometrů. Podrobnosti o nepříjemném incidentu přináší weby Interesting Engineering a The Maritime Executive.
Pobřežní stráž Spojených států amerických potvrdila, že plavidlo, které ohlásilo požár, se jmenuje Genius Star XI. V tuto chvíli zůstává bezpečně zakotveno v zátoce Broad Bay na Aljašce a „plní aktuální pokyny kapitána přístavu“. Příčina požáru zatím není známa, neboť vyšetřování bude zahájeno až po ukončení zásahu.
Probíhající operace
Loď Genius Star XI, vlastněná tchajwanskou společností Wisdom Wise Group, převážela lithium-iontové baterie z Vietnamu do San Diega. Podle pobřežní stráže bylo v nákladovém prostoru více než 800 tun baterií.
25. prosince, když plavidlo plulo v severním Pacifiku, objevila posádka požár v nákladovém prostoru číslo 1. Požár se následně objevil i v nákladovém prostoru číslo 2. Posádka dle protokolu využila k uhašení stacionární hasicí systém využívající oxid uhličitý.
Následně se objevil druhý požár v nákladovém prostoru číslo 2, ale zásoby oxidu uhličitého již byly vyčerpány. Zbývaly tak jen omezené možnosti, jak s červeným kohoutem na palubě bojovat. Námořníci použili chlazení pomocí hasicích hadic a ve snaze omezit přístup vzduchu uzavřeli nákladní prostory.
Zásah pobřežní stráže
Pobřežní stráž obdržela první hlášení o požáru 28. prosince, kdy se Genius Star XI nacházel asi 370 kilometrů jihozápadně od Dutch Harboru. Vyslala proto letoun HC-130 z letecké stanice Kodiak a člun pobřežní stráže, s úkolem posoudit závažnost situace. Loď se pohybovala vlastním pohonem, proto pobřežní stráž navrhla, její odklonění k přístavu Dutch Harbor.
Genius Star dorazil k pobřeží 29. prosince a dostal pokyn zůstat na moři, dokud budou probíhat operace na likvidaci a vyhodnocení požáru. Pobřežní stráž později potvrdila, že požár na palubě byl uhašen a všech 19 členů posádky je v bezpečí.
Skupina odborníků na hašení požárů ze záchranné služby T&T Salvage a Resolve Marine se 29. prosince nalodila na loď, aby zkontrolovala její stav. Zjistili, že s konstrukcí lodi nejsou žádné problémy a mimo určitou oblast nedošlo k žádnému poškození. Situaci označili jako stabilní s tím, že v nákladovém prostoru nejsou žádné další známky požáru.
„Situace je nyní stabilní a udržování lodi Genius Star XI na kotvišti poskytuje našemu týmu bezpečnější prostředí pro práci a snižuje riziko pohybu nebezpečného nákladu. Loď zůstává v provozu a může se okamžitě vydat na cestu,“ uvedl v prohlášení kapitán přístavu Chris Culpepper.
V rámci bezpečnostních opatření dalo velení pokyn k pohotovosti systému nouzového odtahu pro případ, že by loď Genius Star XI měla problémy se svým pohonem a bylo by nutné ji odtáhnout.
Náročná situace
Výsledek záchranné operace byl sice úspěšný, ale požár ukázal vážné problémy spojené s hašením požáru nákladu na moři, které jsou umocňovány rizikem hořících lithium-iontových baterií.
Hašení požáru lithiových baterií je obtížné, protože tyto baterie jsou reaktivní a při nesprávném zacházení se mohou znovu vznítit. K hašení požáru lithiových baterií se nedoporučuje používat vodu, protože může reagovat s lithiem a potenciálně požár zesílit. Tato reakce navíc může vést k uvolňování škodlivých plynů, což situaci ještě více zhorší.
Podle pobřežní stráže se nyní bude čekat na to, až bude vyloučeno riziko opětovného vzniku požáru. Teprve poté bude moci loď zakotvit v Dutch Harbor – jednom z nejrušnějších rybářských přístavů v zemi. Smyslem tohoto opatření je zabránit případné kontaminaci způsobené lithium-iontovými bateriemi.