Vesmír | Věda | Elon Musk | SpaceX | Starship

Na oběžné dráze za půl roku. Musk představil novinky o Starship, NASA ironicky tleskala

  • Elon Musk při příležitosti výročí letu rakety Falcon 1 představil další podrobnosti o kosmické lodi Starship a chystaných prototypech.
  • NASA firmu kritizuje, že stejné nadšení nevěnuje objednanému pilotovanému programu.

Elon Musk vystoupil v noci na neděli v Texasu a to v den výročí prvního úspěšného startu rakety Falcon 1. Předchůdce Falconu 9 odstartovala 28. září 2008 z atolu Kwajalein. Od toho okamžiku se SpaceX může označovat za firmu provozující vesmírné nosiče.

Texas si Musk nevybral náhodou. V areálu Boca Chica byl zkompletován padesátimetrový prototyp kosmické lodi Starship s označením Mk1, který budou pohánět tři metanové motory Raptor. 

Skok do 2 měsíců, oběžná dráha za půl roku

Elon Musk během prezentace sypal termíny a detaily. První let Mk1 by mohl proběhnout za 1 až 2 měsíce. Kosmická loď vyletí do výšky 20 kilometrů. 

Už za šest měsíců chce Musk dostat Starship až na oběžnou dráhu. K tomu už bude potřebovat raketu Super Heavy. Let má zajistit prototyp Mk3, jehož stavba začne v Boca Chica zhruba za měsíc.

Musk dokonce věří, že už v příštím roce by mohli v lodi letět lidi, ale to je ze všech aktuálních muskotermínů ten asi nejméně reálný.

Boca Chica v Texasu nemá být jen testovacím zařízením. S lidmi se bude létat do vesmíru odtud i z Floridy.

Parametry se nemění

Musk si pochvaloval nerezovou ocel. Podle něj velmi výrazně snižuje náklady. Jedna tuna lodi z uhlíkových vláken by vyšla na 130 tisíc dolarů. U nerezové oceli (typ 301) je to jen 2 500 dolarů.

Skutečnou Starship bude pohánět šest motorů Raptor. Tři atmosférické a tři vakuové verze. Pouze atmosférické motory budou schopny náklonu pro úpravu směru letu. V případě potřeby ale mohou být zažehnuty také ve vakuu (s menším výkonem).

Super Heavy bude mít od 24 do 37 atmosférických motorů Raptor v závislosti na úkolu. Jen sedm středových motorů bude moci být nakláněno pro úpravu směru letu. Tah rakety má být dvakrát větší než u Saturnu V.

 

Z jednoho motorů týdně na jeden motor denně

 

Z těchto čísel je patrné, že SpaceX bude potřebovat hodně motorů Raptor. Jejich výroba se má postupně značně urychlit. Dnes trvá výroba jednoho motoru něco přes týden. Cílem je vyrábět 1 motor denně.

Až bude Starship létat na oběžné dráze, má být už vyroben motor s pořadovým číslem 100 (včetně vývojových). Aktuálně je k dispozici 12 Raptorů. 

Na oběžnou dráhu má Starship dopravit 150 tun materiálu. Zpět na Zemi až 50 tun.

Starship bude pro přistání na Zemi i jiných vesmírných tělesech využívat výhradně motorů.

Části lodě, které musí při průletu atmosférou snést nejvyšší teploty, budou vybaveny keramickými dlaždicemi. 

Výška celého monstra včetně Super Heavy zůstává na 118 metrech. Starship nabídne 1000 m3 hermetizovaného prostoru, takže Musk stále věří, že se do ní vejde až 100 lidí.

Klasickým problémem letů mimo oběžnou dráhu Země je, že si musíte obvykle tahat spoustu paliva s sebou už ze Země – pro korekce dráhy, navedení na oběžnou dráhu, případně pro přistání apod.

U Starshipu se už od začátku počítá s tím, že se bude na oběžné dráze loď spojovat s druhou Starship upravenou jako tanker. Pro přenos paliva se v podmínkách mikrogravitace využije motorových pulzů. Oběžnou dráhu Země tak může Starship opustit s plnou nádrží (1200 tun).

Starship i Super Heavy budou opakovatelně použitelné. Metanový motor je pro tyto účely vhodnější než klasické motory na kerosin či vodík. V extrémním případě má být Starship schopna vykonat tři lety denně. Super Heavy až 20 denně.

Přistávat se bude na pevnině, v případě Super Heavy je možné také přistání na plovoucí plošině. Starship má k tomuto účelu šest přistávacích nohou.

Prototypy Mk1 a Mk2

Prototypy Starshipu jsou hned dva. Jeden v Boca Chica a druhý na Floridě. Pro SpaceX to má dvě velké výhody – mají dva nezávislé prototypy, takže se vývoj nezastaví ani v případě, že bude jeden zničen. Týmy si navíc konkurují a konkurence vždy dostává z lidí maximum.

Prototypy

  • Lokalita: Mk1: Boca Chica, MK2: Florida
  • Let do výšky 20 km: Mk1 (do 2 měsíců), Mk2: neznámý 
  • Výška: 50 metrů
  • Hmotnost bez paliva: 200 tun
  • Motory: 3x Raptor (kapalný metan, kapalný kyslík)

NASA ironický a hlasitě zatleskala

SpaceX „pogratulovala“ k prezentaci v předstihu také NASA. Její šéf Jim Bridenstine na Twitteru uvedl, že se na prezentaci těší. Mezitím má ale podle něj program Commercial Crew roky zpoždění. „NASA očekává stejnou úroveň nadšení zaměřenou na investice amerického daňového poplatníka,“ napsal Bridenstine.

Šéf NASA naráží na loď Crew Dragon, jejíž let s lidmi se stále neuskutečnil. Ke zpozdění došlo po výbuchu motorů při testu na Zemi. K letu by mohlo dojít začátkem příštího roku.

Musk na to reagoval s tím, že SpaceX věnuje Starshipu jen 5 % zdrojů. Zbytek firmy se zaměřuje na raketu Falcon 9 a Crew Dragon.

Diskuze (43) Další článek: Sonos Move: Když se k osvědčenému multi-room přidá Bluetooth a baterie

Témata článku: Vesmír, Věda, Země, Elon Musk, Twitter, SpaceX, Crew Dragon, Saturn, Falcon, Starship, Prototyp, Raptor, Jim Bridenstine, Florida, Texas, Super Heavy, Boca Chica, Kosmická loď, Oběžná dráha


Určitě si přečtěte

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

** Odborníci přišli na to, jak obejít limit bezkontaktních plateb ** Stačí zařízení, ovlivňující komunikaci mezi kartou a terminálem ** Stahují se nad bezkontaktními platbami mračna?

Karel Kilián | 79

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 96