Na Plutu byly objeveny duny z krystalů zmrzlého metanu

Astronomové při zkoumání snímků někdejší planety Pluto objevili zajímavou věc: duny, které se podobají pozemským písečným dunám. Neskládají se však z písku, ale ze zmrzlých krystalů metanu.

Otázkou je, jak tyto objekty na povrchu vlastně vznikly. K vytvoření duny jsou totiž potřeba dva základní předpoklady: materiál v podobě jemných zrnek a energie, kterou na Zemi zajišťuje vítr.

Duny z metanu odhalila sonda

Objev přinesla sonda New Horizons, vypuštěná v lednu roku 2006, která proletěla kolem Pluta v roce 2015. Matt Telfer z Plymouth University ve Velké Británii k tomu řekl: „To, co vidíme, je důkazem rozmanitého, dynamického a aktivního geologického povrchu. Můžeme vidět hory, ledovce a led. Dokonce i přes tenkou atmosféru vidíme důkazy toho, že tato atmosféra utváří povrch stejně, jako na naší planetě.“

Duny přitom nejsou v naší soustavě úplně ojedinělé - kromě Země se nacházejí také na Marsu, Venuši, Saturnově měsíci Titanu či kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko.

Duny na Plutu vypadají podobně, jako ty, které známe ze Země. Jsou rozloženy rovnoběžně s okraji přilehlých hor a víceméně rovnoběžné. Na rozdíl od našich dun patrně nejsou vytvářeny přesunem zrnek větrem, ale celý proces je o něco složitější. Atmosféra trpasličí planety je totiž slabší a meteorologické jevy se v ní neprojevují tak intenzivně, jako u nás. Konkrétně tlak na povrchu je 100000krát nižší než na Zemi a dle výzkumníků je příliš malý na to, aby umožnil mobilizaci drobných zrnek pevného metanu.

Není zde ani tak silný vítr, aby dokázal odnášet byť lehké částice. Místo toho k vytváření dun mohla přispět sublimace ledu dusíku, která vynáší částice zmrzlého metanu vzhůru a posouvá je dál. Pozorované duny vznikaly dle vědců půl milionu let, možná i déle.

Objev dun byl učiněn na základě kombinace analýzy mapy povrchu, vytvořené při průletu americké planetární sondy New Horizons, a použití vědeckého modelu. Vědci zveřejnili výsledky svého zkoumání ve čtvrtek v časopise Science. „Když jsme poprvé viděli obrazy z New Horizons, okamžitě jsme mysleli, že to jsou duny. Ale bylo to opravdu překvapující, protože víme, že tam není silná atmosféra,“ uvedla spoluautorka studie Jani Radebaughová, docentka na oddělení geologických věd na Brigham Young University.

Nadšení není na místě

Kriticky se k celé věci staví astronom Alex Hayes, který tvrdí, že uvedené struktury nemusí být nutně duny, tedy přinejmenším ne v pozemském smyslu. „Není vidět pohyb sedimentů a nevidíme, že se duny pohybují,“ uvedl. „A to je to hlavní - celý článek vidí tuto zajímavou vlastnost a pokouší se interpretovat, co by to mohlo být ... Autoři tvrdí, že mají přesvědčivé argumenty, ale bez obrázků s vyšším rozlišením to nelze říci s jistotou.“

Uvedený objev rozhodně nezmění nic na faktu, že Pluto bylo roku 2006 zařazeno mezi trpasličí planety. Telfer dodává, že kromě Pluta existuje mnoho dalších zajímavých a velkých světů. „Na co se všichni těšíme, je setkání sondy New Horizons s objektem Kuiperova pásu, ke kterému má dojít 1. ledna příštího roku,“ uvádí vědec. Kdo ví, jaké záhady čekají u tělesa, označovaného jako 2014 MU69?

Diskuze (1) Další článek: Padl světový rekord v taktování pamětí: Adata XPG Spectrix D80 zvládly 5,5 GHz, chladila je přitom kapalina