Na Zemi byl nalezen mezihvězdný prach, který je starší než celá Sluneční soustava

V horní atmosféře Země byly objeveny částice starší než Sluneční soustava. Podle vědců by nás mohly hodně naučit o vzniku planet a hvězd.

Tento mezihvězdný prach existuje již minimálně 4,6 miliardy let a při svém putování vesmírem urazil neuvěřitelně dlouhé vzdálenosti. Odborníci jsou přesvědčeni, že jde o základní stavební kameny planet, které v současnosti obíhají kolem Slunce.

„Máme-li na dosah ruky počáteční materiály formování planet z doby před 4,6 miliardami let, je to vzrušující a umožňuje to lepší pochopení procesů, díky nimž planety vznikly a které je od té doby měnily,“ uvedla hlavní badatelka Hope Ishii z University of Hawaii at Manoa.

Hope a její spolupracovníci se domnívají, že prach pochází ze zhrouceného disku plynných mraků kolem Slunce. Astronomové k formulaci svých hypotéz často musejí využívat počítačové simulace, ale v tomto případě mají k dispozici něco hmatatelného.

Inkriminované částice shromáždilo stratosférické letadlo NASA. Původně se nacházely v kometách, které shořely v naší atmosféře. Analýza jejich chemického složení ukázala, že jednotlivá zrnka svého času byla spojena ve studeném a na záření bohatém prostředí. Dokonce i malé množství tepla by stačilo k tomu, aby se jejich vzájemné vazby přerušily – což naznačuje, že tyto vazby se vytvořily v oblasti jako je například vnější sluneční mlhovina.

„Toto je příklad výzkumu, který usiluje o uspokojení lidské touhy pochopit původ našeho světa“ říká Ishii.

Foto: Hope Ishii/University of Hawaii; Berkeley Lab

Diskuze (4) Další článek: Je to zářivý obr, přitom nestojí moc: Jak obstál 43" monitor Philips Momentum

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Nález, Hope, Planeta, Dosah ruky, Množství tepla, Prach, Malé množství, Vznik planet, Miliarda let, Berkeley Lab, Berkeley, Horní atmosféra, Pochopení, Chemické složení, Hlavní badatelka, Uspokojení, Dlouhá vzdálenost, Badatelka, Mezihvězdný prach

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v říjnu 2021 můžete koupit

** Každý měsíc vybíráme nejlepší mobily v několika kategoriích. ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý. ** Nezapomínáme ani na tablety a tlačítkové telefony.

Jan Láska