Vesmír | Sluneční soustava

Na Zemi byl nalezen mezihvězdný prach, který je starší než celá Sluneční soustava

V horní atmosféře Země byly objeveny částice starší než Sluneční soustava. Podle vědců by nás mohly hodně naučit o vzniku planet a hvězd.

Tento mezihvězdný prach existuje již minimálně 4,6 miliardy let a při svém putování vesmírem urazil neuvěřitelně dlouhé vzdálenosti. Odborníci jsou přesvědčeni, že jde o základní stavební kameny planet, které v současnosti obíhají kolem Slunce.

„Máme-li na dosah ruky počáteční materiály formování planet z doby před 4,6 miliardami let, je to vzrušující a umožňuje to lepší pochopení procesů, díky nimž planety vznikly a které je od té doby měnily,“ uvedla hlavní badatelka Hope Ishii z University of Hawaii at Manoa.

Hope a její spolupracovníci se domnívají, že prach pochází ze zhrouceného disku plynných mraků kolem Slunce. Astronomové k formulaci svých hypotéz často musejí využívat počítačové simulace, ale v tomto případě mají k dispozici něco hmatatelného.

Inkriminované částice shromáždilo stratosférické letadlo NASA. Původně se nacházely v kometách, které shořely v naší atmosféře. Analýza jejich chemického složení ukázala, že jednotlivá zrnka svého času byla spojena ve studeném a na záření bohatém prostředí. Dokonce i malé množství tepla by stačilo k tomu, aby se jejich vzájemné vazby přerušily – což naznačuje, že tyto vazby se vytvořily v oblasti jako je například vnější sluneční mlhovina.

„Toto je příklad výzkumu, který usiluje o uspokojení lidské touhy pochopit původ našeho světa“ říká Ishii.

Foto: Hope Ishii/University of Hawaii; Berkeley Lab

Diskuze (4) Další článek: Je to zářivý obr, přitom nestojí moc: Jak obstál 43" monitor Philips Momentum

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Hlavní badatelka, Mezihvězdný prach, Horní atmosféra, Badatelka, Malé množství, Prach, Berkeley, Dlouhá vzdálenost, Počítačová simulace, Hope, Chemické složení, Vzájemná vazba, Dobré pochopení, Berkeley Lab, Pochopení, Planeta, Miliarda let

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.

Čína si věří: „Naše hypersonické střely potopí americké letadlové lodě“

** Číně roste sebevědomí ** Nedávno uvedla, že její nové hypersonické střely mohou potopit velké letadlové lodě US Navy ** Podle komentátorů Čína nejspíše takové střely má, i když není jasné kolik

Více systémů na jednom počítači: Vybrali jsme nejlepší programy pro virtualizaci

** Chcete na svém počítači vyzkoušet jiný operační systém? ** Jednoduchá cesta vede přes virtualizaci ** Přinášíme pět nejlepších programů virtualizaci operačních systémů

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

** Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch ** Dle webu na sledování leteckého provozu překonal rychlost zvuku ** Skutečnost je ale trochu jiná, neboť všechno je relativní