Vesmír | Sluneční soustava

Na Zemi byl nalezen mezihvězdný prach, který je starší než celá Sluneční soustava

V horní atmosféře Země byly objeveny částice starší než Sluneční soustava. Podle vědců by nás mohly hodně naučit o vzniku planet a hvězd.

Tento mezihvězdný prach existuje již minimálně 4,6 miliardy let a při svém putování vesmírem urazil neuvěřitelně dlouhé vzdálenosti. Odborníci jsou přesvědčeni, že jde o základní stavební kameny planet, které v současnosti obíhají kolem Slunce.

„Máme-li na dosah ruky počáteční materiály formování planet z doby před 4,6 miliardami let, je to vzrušující a umožňuje to lepší pochopení procesů, díky nimž planety vznikly a které je od té doby měnily,“ uvedla hlavní badatelka Hope Ishii z University of Hawaii at Manoa.

Hope a její spolupracovníci se domnívají, že prach pochází ze zhrouceného disku plynných mraků kolem Slunce. Astronomové k formulaci svých hypotéz často musejí využívat počítačové simulace, ale v tomto případě mají k dispozici něco hmatatelného.

Inkriminované částice shromáždilo stratosférické letadlo NASA. Původně se nacházely v kometách, které shořely v naší atmosféře. Analýza jejich chemického složení ukázala, že jednotlivá zrnka svého času byla spojena ve studeném a na záření bohatém prostředí. Dokonce i malé množství tepla by stačilo k tomu, aby se jejich vzájemné vazby přerušily – což naznačuje, že tyto vazby se vytvořily v oblasti jako je například vnější sluneční mlhovina.

„Toto je příklad výzkumu, který usiluje o uspokojení lidské touhy pochopit původ našeho světa“ říká Ishii.

Foto: Hope Ishii/University of Hawaii; Berkeley Lab