Před lety kolovaly představy, že provoz elektromobilu je zadarmo. Částečně to byla pravda. Nabíjecích stojanů nebylo mnoho, často se na nich nabíjelo zadarmo, případně za levný měsíční paušál. S přibývajícími elektromobily se přešlo na běžnou tržní ekonomiku, elektřina zdarma se stala téměř minulostí (zůstává u Lidlu a Kauflandu).
Také se několikrát zdražovalo, aktuálně v důsledku války na Ukrajině. Podívali jsme se proto, o kolik se zdražila energie u českých provozovatelů nabíjecích stojanů, a na kolik dnes vyjde provoz elektrického vozu.
Domácí růst
Ideální je nabíjet doma (v práci) střídavým proudem. Je levnější, praktičtější a šetrnější k baterii. Ale i zde se zdražuje. Před dvěma roky nebylo problém dostat se ke 2 Kč/kWh. Dnes je průměr kolem 4,50 Kč/kWh v nízkém tarifu (primárně v noci), v blízké době se ale ceny posunou spíše k 7 – 10 Kč/kWh. Vše záleží na poskytovateli, místu a zvoleném tarifu, ceny se mohou velmi lišit.
Náklady na provoz elektromobilu tedy rostou, stejně tak ale vyskočila i cena za konvenční paliva a plyn. Dobré je tedy srovnání různých pohonů populárních v České republice. Průměrný elektromobil potřebuje k ujetí 100 kilometrů kolem 17 kWh elektřiny (mix město/mimo město/dálnice). Hyundai Ioniq si s lehkou nohou řekne o 10 kWh, naopak Audi e-tron na dálnici spotřebuje 25 kWh. Pro porovnání přikládám tabulku se současnými průměrnými cenami paliv a cenami energie.
Elektřina tedy i nadále zůstává nejlevnější formou pohonu automobilu. Avšak se současným zdražením se i přes vyšší ceny paliv mohou náklady na kilometr velmi blížit spalovacím motorům, či se jim dokonce vyrovnat.
Pokračování 2 / 7
Stanice dorovnávají
Pro velkou část populace není domácí nabíjení možné a jsou odkázaní na veřejné stanice. V Česku je na výběr ze tří větších sítí rychlodobíječek.
- ČEZ: přes 302 rychlodobíjecích stanic (mapa)
- PRE: 123 rychlodobíjecích stanic (mapa)
- EON: 77 rychlodobíjecích stanic (mapa)
ČEZ má nabíječky rozmístěny po Česku už docela rovnoměrně, slabým místem jsou jižní Čechy, což platí i pro PRE. Naopak na jihu Čech a Moravy má hustší pokrytí EON, slabší je na severu. Kromě toho všichni disponují desítkami pomalých stanic se střídavým proudem.
V naprosté většině rychlodobíjecích stanic je nutné počítat s maximálním výkonem 50 kW DC. To platí zejména pro ČEZ, který má prozatím pouze dvě rychlejší stanice (150 a 180 kW). EON má čtyři stanice s výkonem 175 kW a jednu 100kW a PRE deset stanic s výkonem přes 150 kW, z toho jednu s 300 kW.
Nejvyšší výkony poskytuje síť Ionity, která má zatím v Česku 14 stojanů, schopných dobíjet až 350 kW.
Kromě toho je tu i začínající síť Innogy, která má prozatím 12 dobíječek (s paušální cenou 14,50 Kč/kWh), MOL Plugee se 14 a také pár desítek stanic lokálních provozovatelů.
Platí se buď přímo na místě, například u obsluhy čerpací stanice (MOL Plugee), v mobilní aplikaci (evmapa.cz), nebo na mobilní platební bráně po načtení QR kódu na stojanu. Platba kartou přímo na stojanu na současných stanicích typicky není možná, ale z rozhodnutí Evropské komise to bude do roku 2025 povinné na všech stanicích.
Pro optimální soužití s elektromobilem je nejlepší řešení vybrat si jednoho ze tří velkých provozovatelů a registrovat se do jeho sítě. Jde to samozřejmě i bez registrace, ale připlatíte. Registrovaný uživatel dostane od provozovatele čip, kterým lze snadno spustit nabíjení.
Pokračování 3 / 7
ČEZ
U největšího poskytovatele energie v České republice se do roku 2020 nabíjení řešilo měsíčním tarifem. Za 544 Kč mohl kdokoliv s čipem neomezeně nabíjet na všech stojanech. Od té doby se ale vystřídalo několik ceníků, ve kterých se platí za každou odebranou kilowatthodinu. Aby se zamezilo zbytečnému stání u stojanů, zavedl ČEZ také poplatky za minuty.
Stávající a nové ceny platné od července:
* nebo od 1. minuty po ukončení nabíjení
V takovémto případě už při nabíjení stejnosměrným proudem (tedy primární důvod návštěvy veřejné stanice) cena na kilometr převyšuje náklady na provoz plynových vozidel a velmi se blíží i naftě a benzinu.
Pokračování 5 / 7
EON
Nejmenší z české trojice je silnější na jihu a rozšiřuje ultrarychlé stanice do zapadlejších koutů republiky. S výkonem přes 150 kW se dá počítat v Rozvadově, Lovosicích, Humpolci, Vyškově a Benešově. E-ON jako jediný zatím neoznámil zvýšení cen. V ceníku platném od 1.6. 2022 najdeme stejné ceny, jaké platily od února, kdy nabíjení střídavým proudem zdražilo o 3 Kč, stejnosměrným o 0,9 Kč a přidaly se poplatky za prostáté minuty. Zda je v blízké budoucnosti v plánu další zdražení, firma zatím neoznámila.
Stejně jako u PRE má E.ON výhodu roamingu v Česku i sousedních státech. S čipem E.ON proto lze nabíjet třeba u ČEZu, v současném ceníku by navíc ceny za nabíjený stejnosměrným proudem byly výhodnější, než s vlastním čipem ČEZ. V tomto případě se tedy rozhodně dá očekávat blízké zdražení.
Roaming pro registrované uživatele sítě EON
Pokračování 6 / 7
Tesla
Síť nabíjecích stanic Tesla (mapa) si žije vlastním životem, auto jiné značky tu (přes pokusy) stále nenabíjete. Naopak Teslu nabijete i u ČEZu, PRE a dalších. Tesla nemá univerzální ceník, každá stanice má svoji cenu, která se online zobrazí na palubním displeji. V současné době se cena v Česku pohybuje obvykle kolem 13 kč/kWh.
Mnozí majitelé si ale mohou užívat výhodu u jiných značek nevídanou. Až do roku 2020 totiž velká část vozidel značky dostávala doživotní nabíjení zdarma. Do roku 2017 bylo možné jej převést na další majitele spolu s vozem. Na další tři roky už však byla služba omezena pouze na prvního majitele. I dnes, kdy cena elektřiny závratně roste, je možné v bazarech narazit na ojeté Tesly s doživotním nabíjením zdarma. Což je také jeden z důvodů, proč se nejstarší ojetiny stále drží nad 800 000 Kč.
Pokračování 7 / 7
Karty automobilek
Výhodu vlastní nabíjecí sítě nemůže nabídnout žádná jiná automobilka v Evropě. Téměř všechny však začaly nabízet vlastní čipy pro nabíjení u existujících provozovatelů. Ve většině případů pokrývají tři hlavní poskytovatele v Česku a další státy EU.
Ceny se liší dle konkrétní značky a mnohdy mohou být méně výhodné, než s registrací u samotného distributora. Pro příklad jsme zvolili řešení Powerpass od Škody, nejprodávanější značky elektromobilů v Česku. Ta nabízí tři možnosti, platné po celé Evropě:
Ceny jsou za 1 kWh, za čas se neplatí.
Tarif Simply Charge: První rok poplatek 80 Kč/měsíc, poté 105 Kč/měsíc
Tarif Charge Faster: První rok poplatek 250 Kč/měsíc, poté 300 Kč/měsíc
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně