Nabíjení elektromobilů zdražuje, se špatným tarifem je dražší než benzín. Tesla, Lidl a Kaufland to stále umí zdarma

Nabíjení elektromobilů zdražuje, se špatným tarifem je dražší než benzín. Tesla, Lidl a Kaufland to stále umí zdarma

  • Při zdražování komodit a energií došlo i na elektromobily.
  • I nadále mohou počítat s nejnižšími náklady na provoz...
  • ...ale už to neplatí vždy.

Před lety kolovaly představy, že provoz elektromobilu je zadarmo. Částečně to byla pravda. Nabíjecích stojanů nebylo mnoho, často se na nich nabíjelo zadarmo, případně za levný měsíční paušál. S přibývajícími elektromobily se přešlo na běžnou tržní ekonomiku, elektřina zdarma se stala téměř minulostí (zůstává u Lidlu a Kauflandu).

Také se několikrát zdražovalo, aktuálně v důsledku války na Ukrajině. Podívali jsme se proto, o kolik se zdražila energie u českých provozovatelů nabíjecích stojanů, a na kolik dnes vyjde provoz elektrického vozu.

Domácí růst

Ideální je nabíjet doma (v práci) střídavým proudem. Je levnější, praktičtější a šetrnější k baterii. Ale i zde se zdražuje. Před dvěma roky nebylo problém dostat se ke 2 Kč/kWh. Dnes je průměr kolem 4,50 Kč/kWh v nízkém tarifu (primárně v noci), v blízké době se ale ceny posunou spíše k 7 – 10 Kč/kWh. Vše záleží na poskytovateli, místu a zvoleném tarifu, ceny se mohou velmi lišit.

Náklady na provoz elektromobilu tedy rostou, stejně tak ale vyskočila i cena za konvenční paliva a plyn. Dobré je tedy srovnání různých pohonů populárních v České republice. Průměrný elektromobil potřebuje k ujetí 100 kilometrů kolem 17 kWh elektřiny (mix město/mimo město/dálnice). Hyundai Ioniq si s lehkou nohou řekne o 10 kWh, naopak Audi e-tron na dálnici spotřebuje 25 kWh. Pro porovnání přikládám tabulku se současnými průměrnými cenami paliv a cenami energie.

image.png

Elektřina tedy i nadále zůstává nejlevnější formou pohonu automobilu. Avšak se současným zdražením se i přes vyšší ceny paliv mohou náklady na kilometr velmi blížit spalovacím motorům, či se jim dokonce vyrovnat.

Pokračování 2 / 7

Stanice dorovnávají

Pro velkou část populace není domácí nabíjení možné a jsou odkázaní na veřejné stanice. V Česku je na výběr ze tří větších sítí rychlodobíječek.

  • ČEZ: přes 302 rychlodobíjecích stanic (mapa)
  • PRE: 123 rychlodobíjecích stanic (mapa)
  • EON: 77 rychlodobíjecích stanic (mapa)

ČEZ má nabíječky rozmístěny po Česku už docela rovnoměrně, slabým místem jsou jižní Čechy, což platí i pro PRE. Naopak na jihu Čech a Moravy má hustší pokrytí EON, slabší je na severu. Kromě toho všichni disponují desítkami pomalých stanic se střídavým proudem.

V naprosté většině rychlodobíjecích stanic je nutné počítat s maximálním výkonem 50 kW DC. To platí zejména pro ČEZ, který má prozatím pouze dvě rychlejší stanice (150 a 180 kW). EON má čtyři stanice s výkonem 175 kW a jednu 100kW a PRE deset stanic s výkonem přes 150 kW, z toho jednu s 300 kW.

scr 2022-06-15 16-03-42.jpgscr 2022-06-15 16-04-29.jpg
Nejvyšší výkony poskytuje síť Ionity, která má zatím v Česku 14 stojanů, schopných dobíjet až 350 kW.

Kromě toho je tu i začínající síť Innogy, která má prozatím 12 dobíječek (s paušální cenou 14,50 Kč/kWh), MOL Plugee se 14 a také pár desítek stanic lokálních provozovatelů.

Platí se buď přímo na místě, například u obsluhy čerpací stanice (MOL Plugee), v mobilní aplikaci (evmapa.cz), nebo na mobilní platební bráně po načtení QR kódu na stojanu. Platba kartou přímo na stojanu na současných stanicích typicky není možná, ale z rozhodnutí Evropské komise to bude do roku 2025 povinné na všech stanicích.

Pro optimální soužití s elektromobilem je nejlepší řešení vybrat si jednoho ze tří velkých provozovatelů a registrovat se do jeho sítě. Jde to samozřejmě i bez registrace, ale připlatíte. Registrovaný uživatel dostane od provozovatele čip, kterým lze snadno spustit nabíjení.

Pokračování 3 / 7

ČEZ

U největšího poskytovatele energie v České republice se do roku 2020 nabíjení řešilo měsíčním tarifem. Za 544 Kč mohl kdokoliv s čipem neomezeně nabíjet na všech stojanech. Od té doby se ale vystřídalo několik ceníků, ve kterých se platí za každou odebranou kilowatthodinu. Aby se zamezilo zbytečnému stání u stojanů, zavedl ČEZ také poplatky za minuty.

Stávající a nové ceny platné od července:

scr 2022-06-15 11-37-08 (2).jpgscr 2022-06-15 11-37-08.jpg
* nebo od 1. minuty po ukončení nabíjení

V takovémto případě už při nabíjení stejnosměrným proudem (tedy primární důvod návštěvy veřejné stanice) cena na kilometr převyšuje náklady na provoz plynových vozidel a velmi se blíží i naftě a benzinu.

image.png

Pokračování 4 / 7

PRE

Pražská energetika poslední dobou expanduje také do regionů, kde navíc instaluje o kus rychlejší nabíječky než konkurence. Na mnoha místech se tak dá na stojanech PRE dobíjet 75 kW. Především se ale k Praze a Brnu přidaly superrychlé nabíječky s výkonem nad 150 kW také v Olomouci, Plzni a ve Zlatých Horách na Jesenicku. Také u PRE se zdražovalo: o 2 Kč na kWh.

scr 2022-06-15 13-17-43 (2).jpgscr 2022-06-15 13-17-43.jpg
Neregistrovaný uživatel platí jednorázový poplatek 20 Kč.

S Čipem PRE se kromě vlastní sítě dá nabíjet také na stanicích E.ON, ČEZ a Ionity. Ale zatímco příplatek za využití služeb E.ON je relativně nízký, roaming u ČEZu šplhá k rekordním 27,83 Kč/kWh. Další výhodou PRE je možnost dobíjení v zahraničí, využít se dají sítě na Slovensku, v Polsku, Německu a Rakousku.

scr 2022-06-15 13-42-38.jpgscr 2022-06-15 13-42-39.jpgscr 2022-06-15 13-44-09.jpg
Roaming pro registrované uživatele sítě PRE

Pokračování 5 / 7

EON

Nejmenší z české trojice je silnější na jihu a rozšiřuje ultrarychlé stanice do zapadlejších koutů republiky. S výkonem přes 150 kW se dá počítat v Rozvadově, Lovosicích, Humpolci, Vyškově a Benešově. E-ON jako jediný zatím neoznámil zvýšení cen. V ceníku platném od 1.6. 2022 najdeme stejné ceny, jaké platily od února, kdy nabíjení střídavým proudem zdražilo o 3 Kč, stejnosměrným o 0,9 Kč a přidaly se poplatky za prostáté minuty. Zda je v blízké budoucnosti v plánu další zdražení, firma zatím neoznámila.

image.png

Stejně jako u PRE má E.ON výhodu roamingu v Česku i sousedních státech. S čipem E.ON proto lze nabíjet třeba u ČEZu, v současném ceníku by navíc ceny za nabíjený stejnosměrným proudem byly výhodnější, než s vlastním čipem ČEZ. V tomto případě se tedy rozhodně dá očekávat blízké zdražení.

scr 2022-06-15 14-19-08 (2).jpgscr 2022-06-15 14-20-56.jpgscr 2022-06-15 14-19-08 (3).jpg
Roaming pro registrované uživatele sítě EON

Pokračování 6 / 7

Tesla

Síť nabíjecích stanic Tesla (mapa) si žije vlastním životem, auto jiné značky tu (přes pokusy) stále nenabíjete. Naopak Teslu nabijete i u ČEZu, PRE a dalších. Tesla nemá univerzální ceník, každá stanice má svoji cenu, která se online zobrazí na palubním displeji. V současné době se cena v Česku pohybuje obvykle kolem 13 kč/kWh.

Mnozí majitelé si ale mohou užívat výhodu u jiných značek nevídanou. Až do roku 2020 totiž velká část vozidel značky dostávala doživotní nabíjení zdarma. Do roku 2017 bylo možné jej převést na další majitele spolu s vozem. Na další tři roky už však byla služba omezena pouze na prvního majitele. I dnes, kdy cena elektřiny závratně roste, je možné v bazarech narazit na ojeté Tesly s doživotním nabíjením zdarma. Což je také jeden z důvodů, proč se nejstarší ojetiny stále drží nad 800 000 Kč.

Pokračování 7 / 7

Karty automobilek

Výhodu vlastní nabíjecí sítě nemůže nabídnout žádná jiná automobilka v Evropě. Téměř všechny však začaly nabízet vlastní čipy pro nabíjení u existujících provozovatelů. Ve většině případů pokrývají tři hlavní poskytovatele v Česku a další státy EU.

Ceny se liší dle konkrétní značky a mnohdy mohou být méně výhodné, než s registrací u samotného distributora. Pro příklad jsme zvolili řešení Powerpass od Škody, nejprodávanější značky elektromobilů v Česku. Ta nabízí tři možnosti, platné po celé Evropě:

image.pngCeny jsou za 1 kWh, za čas se neplatí.
Tarif Simply Charge: První rok poplatek 80 Kč/měsíc, poté 105 Kč/měsíc
Tarif Charge Faster: První rok poplatek 250 Kč/měsíc, poté 300 Kč/měsíc

Určitě si přečtěte

Články odjinud