Martin Kluvanek (kluvi1)
Včera • 19:02

Ehm. Dokáže niekto počítať?
Ak má baterka 100kWh tak nabitie na 80% za 10 minút potrebujete výkon 480kW.
Ehm... Koľko takých nabíjačiek pripojíte na sídlisku alebo v meste? Skúste sa pozrieť okolo seba po trafostaniciach, býva tam udaj o vykon v VA čo je približne W. Aby ste mali predstavu. Jo a zabudol som účinnosť nabíjačky pri tak veľkom výkone (hodne stoviek A potrebuje fakt TLSTÉ dráty.). Odhadom 70%. Takže príkon 700kVA. Kto z vás to má?

CC of blue
30. října • 14:10

Jen pro zábavu:
Pro takové nabíjení by musely být všechny stanice připojeny novým, extra tlustým kabelem.
A teď si vemte, že byste to chtěli rozmístit po Praze.
Víte, jak dlouho by trvalo, než by se všechno vykopalo a zakopalo?
Víte, kolik by taková věc stála?
Mohl bych se na to zeptat kamaráda, který na takových projektech pracuje, ať mi dá hrubý odhad. Asi se při tom zasmějeme 🙂
Vyprávěl mi, jak se před lety dělalo připojení Palladia v centru, že nikde nebyla možnost trafostanice, takže se to muselo táhnout hromadu kilometrů z okraje Prahy.
A tak by to vypadalo i s takovými nabíječkami, akorát těch by byly tisíce.

Libor Nábělek
29. října • 21:22

Srovnávat čas nabití na 60% s tankováním je poněkud úsměvné. Za tři minutky mám "natankováno" na 900km s tím, že v kanystru můžu mít u sebe další dostupný dojezd. Ale musím uznat, že pokud by se nabilo dejme tomu 200km do deseti minut, bude to při dostupné infrastruktuře již dobře použitelné. Pravda, auto za mega si ale nikdy nekoupím...

Názor byl 1× upraven, naposled 29. 10. 2024 21:26

Samanthea N (Samanthea Nováková)
29. října • 17:06

Tak jeden z mých požadavků je splněný, tedy dobití pod 10 minut. Teď už jen zbývá navýšit dojezd na 1000+ km na jedno nabití, snížit hmotnost vozu na hmotnost spalovacího (pro ty nechápající, jde o stejné vozidlo se spalovacím motorem vs EV), snížit cenu na úroveň spalovacího (viz předchozí poznámka) a zvýšit životnost akumulátorů, aby ztratily maximálně 20% kapacity za minimálně 20 let. Ale postup je fajn, kdyby se tomu nechal volný průběh a netlačilo se to na sílu, jak se snaží EU, tak i ti největší odpůrci plynule časem přejdou, protože z EV nakonec bude lepší alternativa než spalováky. Ale tlačit to na sílu, to spoustu lidí jen zatvrdí. Ale jen ať se to vyvíjí, třeba za 20 let přejdu dobrovolně taky, když mi EV z té doby plnohodnotně nahradí současný benzin (+mild hybrid).

Josef Gottlieb
29. října • 16:26

Nikde jsem se nedočetl,jak dlouho to po rychlonabíjeni hoří.🤔😜

Circle
29. října • 14:04

Nezapomínejte na hlavní argument řidičů traktorů, že když každý večer začne nabíjet elektromobil tak nebude stačit 5 temelínu. Ale nevysvětlíte jim, že to se stane i když si každý večer pustí rychlovarnou konvici.

Milan Lhoták (MilanL70)
29. října • 12:46

Těchto novinek ohledně baterií do elektroaut už tu bylo, neuvěřím dokud se to neobjeví v praxi a nebude to opravdu fungovat jak slibují.
Byla by to bomba kdyby se to povedlo převést do sériové praxe.Na jednu stranu green-dealu fandím, na druhou si myslím že je to uspěchané, chaotické a kladou se podmínky pomalu s nožem na krku.
Také ta případná podpora EU a států je dvojsečná viz podpora kolem roku 2010, na kterou dnes v ČR doplácíme vysokou cenou elektřiny.

Net.Xtreme
29. října • 12:17

Nabíjení na sto? Proč všichni nabíjí 20-80, ale dojezd mají 0-100? A proč se porovnávají s tankováním plné?

Jozef Lenin
29. října • 12:16

Takze si to shrneme: EU vsadila prostrednictvim greendeal na EV ktera jsou draha, nemaji zasadni vyhody vuci spalovakum, chybi infrastruktura pro vyrobu, dobijeni, atd. Druhy nejvetsi vyrobce automobilu na svete Volkswagen nekolikrat pripustil ze plan EU je picovina na ntou, zavira tovarny, propousti desitky tisic lidi ale mistni ekodebilove kteri chybeli na hodinach fyziky a matematiky tady budou placat jak skvele EV jsou... Ze si neuvdomuji ani to ze ekonomika CR je zavisla na autach se spalovacim motorem a Volkswagen je uz jenom takova drobnost. Preji vam to kluci a holky ekodebilni, vyzerte si to do konce.

Katikakus
Katikakus
29. října • 9:57

Největší problém pokrokových zelenorudých mozků je obecně jejich naprosto tristní vzdělanostní úroveň a neschopnost přemýšlet v souvislostech. Obecně, čím mladší generace (opravdu velká čest výjimkám, standardně se generalizaci snažím vyhýbat, ale tento trend je nezpopchybnitelný), tím tragičtější vědomosti v oblasti fyziky, techniky a tím omezenější schopnosti na první dobrou mít jasno, že BEV nabíjené z veřejné sítě jsou v masovém měřítku naprostá hovadina - ekonomický, technologický i ekologický nesmysl. Pro takto rychlé nabíjení nemáme a nebudeme mít infrastukturu - zdroje energií ani vedení, které by proudy potřebné pro rychlonabíjení většího počtu aut, vydrželo a neshořelo. O dalších problémech ani není potřeba dál mluvit. Naštěstí tohle už chápe stále větší počet lidí jak mezi výrobci, tak mezi politiky, kteří o těchto věcech rozhodují. Sen o masové baterkové elektromobilitě se rozplynul. Naštěstí.

Názor byl 1× upraven, naposled 29. 10. 2024 09:59

jmatus
jmatus
29. října • 9:29

Elektroparodie na auta jsou jeden velký podvod.

Michal Turon
29. října • 9:15

80% teda natankujem za o mnoho menej ako 10 min. Co je to zase za clickbajt ?

Dini CZ
Dini CZ
29. října • 9:13

EV nebrání v rozvoji rychlonabíjení, ale cena...její propad. Pořád ten km vyjde strašně draho...Nabíjení zvládám 10kW přes noc na ulici nebo doma na 90% jízd a pokud na to ujedu 400km pianko po dálnici, tak s jedním rychlonabíjením dám třeba 700km - to mi už tolik 20min zdržení nevadí.Takže to chce zajistit, aby se dal koupit Golf s baterkou 85kWh za cenu Golfa 1.5TSI DSG a pak aby se dal po 100tis km ještě prodat za cenu Golfa 1.5TSI DSG a nevím o nikom, kdo by nechtěl EV radši jak 1.5TSI DSG

radimklapka
29. října • 9:00

Palec nahoru za další krok kupředu. Opravdu se nejedná o nic revolučního, ale postupné zlepšení. Zeekr už dnes nabízí produkční auta, co se nabijí 10-80% za 10,5 minuty při 5,5C. 6C baterie (“obyčejné” LFP) už jsou za rohem. Jen připomenu, že C udává násobek mezi kapacitou baterie a maximálním nabíjecím výkonem. Např. 6C u 100kWh baterie je max 600kW a tedy 10 minut při této rychlosti. V reálu je těch 10 minut při těch 10-80%.
Kabel pro 400kW nabíjení je třeba ve Vystrkově, 500kW v Rakousku. Zapojit do auta zvládnou i moje děti.

Miroslav J.
29. října • 7:07

A zítra si dáme další pohádku, tentokrát opět jako už několik let znovu o zázračné baterii.

Zbyněk Poisl
29. října • 7:01

To je úžasný úspěch. 100kWh nabít za 10 minut znamená příkon přes 600kW. Když se takových aut bude nabíjet 1000 současně, tak v Temelíně spadnou dráty. Kde tu elektriku budeme brát?

Michal Prochazka
29. října • 6:09

Elektromobily jsou vhodné především do města. Malé auto, malá baterie, cenová dostupnost a nabíjet pomalu. Na dlouhé trasy nedávají smysl. Velká baterie, větší hmotnost, rychlé nabíjení, poškození drahé baterie a dokola. Škoda, že celá a jediná podpora není cílená na městská vozítka. A škoda, že všechny sankce nejsou cílený na pohyb v centrech. Pak by se této lobby daly věřit čestné úmysly.

jtach
29. října • 2:01

jediná šance pro elektromobily je výměnná zálohovaná baterie. Přijedu, odcvakne se prázdná, přicvakne plná a jedu dál.

Dashiell
28. října • 22:52

Jojo, takových startupů je na světě asi tisíc. Pak ovšem narazí na realitu cena-spolehlivost-životnost-bezpečnost.Spíš bych věřil pomalé evoluci baterií než revolučnímu skoku z čistého nebe.

Pindulin
28. října • 20:25

I přesto, že tu píší neandrtálci o nějakých potřebách jaderných elektrárnách za komínem, neví jak takové nabíjení funguje a představují si kabely tloušťky odpadní trubky, tak si nemyslím, že takhle rychlé nabíjení něco změní. Naprostá většina lidí to totiž nepotřebuje, jen o tom neví.
Zásadní problém vidím v mizerných znalostech a hoaxech šířících se jako lavina. Určitě bych začal tam, přinese to větší úspěch, než celé rychlé nabíjení.
Kdo nevěří, tak si přečtěte ta moudra v diskuzi pode mnou.

Pytlík
28. října • 18:43

A nikde se nezmiňuje základní požadavek takové nabíjecí stanice: JE do 100 m...

Dusan
28. října • 18:13

Otazkou je jaka bude zivotnost pri takovem nabijeni. Uz pri dnesnich rychlonabijeckach vam v autosalonu reknou: ano, muzete nabijet rychle, ale pokud chcete, aby vam baterka nejakou dobu vydrzela, tak rychlonabijeni vyuzivejte co nejmene. A take pak v testech ojetych elektromobilu je videt, ze byvaly sluzebak kde to nikdo neresil muze mit klidne po roce a pul provozu baterku uz velmi znatelne poskozenou.

Jamil
28. října • 17:01

Prepočítal som si, aký veľký prúd by musel tiecť vodičom nabíjacej stanice, ktorá dáva 400V, aby nabil napríklad EV Tesla Model 3 s kapacitou batérie 82 kWh z 5% na 60% za 5 minút. A vyšlo mi cca 1300A, čo je prúd, ktorý sa dá preniesť medeným vodičom s prierezom 500mm2, čo je zhruba hrúbka 25mm.

kareI
28. října • 16:56

Je docela zbytečný pořád dokola publikovat stejný článek o tom, že za tři roky bude převratná baterka. Stačí když do hlavičky webu dáte číslo, kolik takových technologií už bylo vynalezeno.

JP77
JP77
28. října • 15:34

Asi není problém vyrobit baterii, která má některý vlastnosti vyjímečně dobrý, ale je těžší vyrobit baterii která je celkově lepší než starší verze.
Musí být levná,
mít vysokou životnost,
nehořlavá,
velká kapacita na objem a hmotnost,
odolnost na vysoký a nízký teploty v kapacitě, životnosti, bezpečnosti.
musí mít poruchy jen vzácně, jako např zkrat, nebo zhoršení vlastností.
musí jít rychle nabíjet ve velkým rozsahu kapacity,
musí ji málo snižovat kapacitu používání v krajních mezích nabití.
musí mít malé samovybíjení a velkou účinnost při dobíjení.
musí jít dobře recyklovat a být dostupný suroviny pro výrobu
musí být v prodeji!

Karel Veselý
Karel Veselý
28. října • 15:33

A fyzikální zákony nic? To bude brát energii z páteřních drátů co spojujou celý státy nebo kde vezmou takovou přípojku? Leda že by u "pumpy" měli něco jako buffer baterii která by třeba těch 500 kW příkonu krátkodobě utáhla a nabíjela by se trvale, ale to se mi zdá jako dost šílenství.