Ehm. Dokáže niekto počítať?Ak má baterka 100kWh tak nabitie na 80% za 10 minút potrebujete výkon 480kW.Ehm... Koľko takých nabíjačiek pripojíte na sídlisku alebo v meste? Skúste sa pozrieť okolo seba po trafostaniciach, býva tam udaj o vykon v VA čo je približne W. Aby ste mali predstavu. Jo a zabudol som účinnosť nabíjačky pri tak veľkom výkone (hodne stoviek A potrebuje fakt TLSTÉ dráty.). Odhadom 70%. Takže príkon 700kVA. Kto z vás to má?
Jen pro zábavu:Pro takové nabíjení by musely být všechny stanice připojeny novým, extra tlustým kabelem.A teď si vemte, že byste to chtěli rozmístit po Praze.Víte, jak dlouho by trvalo, než by se všechno vykopalo a zakopalo?Víte, kolik by taková věc stála?Mohl bych se na to zeptat kamaráda, který na takových projektech pracuje, ať mi dá hrubý odhad. Asi se při tom zasmějeme 🙂Vyprávěl mi, jak se před lety dělalo připojení Palladia v centru, že nikde nebyla možnost trafostanice, takže se to muselo táhnout hromadu kilometrů z okraje Prahy.A tak by to vypadalo i s takovými nabíječkami, akorát těch by byly tisíce.
Ak dobre počítam:10 áut s limitom 100 A/1 kV = 1 MW. Pri 22kV by šlo o 45 A. Slušný prúd. A zrejme 1 trafostanica pri 1 benzinke. Drahé by to bolo. A či by bolo 22kV trafostaníc desiatky v meste.... (resp. súčasné s rezervou tých asi 45 A).
Ste optimista. Na jedno takéto rýchlo nabíjanie potrebujete tak 500kVA a viac, nie 100kVA
100 kVA nabije 100kWh betériu o 80% asi za hodinu (20% straty). Dobre počítam? To nie je extrémny čas. Ako som už písal, vyšší prúd by mohli autá dostať z bufferu. 500kVA pri 10 autách = 5 MVA. Nie je to priveľa?
Srovnávat čas nabití na 60% s tankováním je poněkud úsměvné. Za tři minutky mám "natankováno" na 900km s tím, že v kanystru můžu mít u sebe další dostupný dojezd. Ale musím uznat, že pokud by se nabilo dejme tomu 200km do deseti minut, bude to při dostupné infrastruktuře již dobře použitelné. Pravda, auto za mega si ale nikdy nekoupím...
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 10. 2024 21:26
Usmevny je i vas komentar o rozdilu par minut. K cemu je lidem plna nadrz natankovana za 3 minuty, kdyz pak dalsich 20 minut stoji v kolone, nebo si prodlouzi cestu na objizdce :) Pokud chcete vnaset realitu, tak ji trosku rozsirujte ;)
Ako súvisí čas natankovania s kolonami?
Baterky nadnasi a pomoci levitace umoznuji kolony preskocit. 😉
Ty si pockas pul hodiny u nabijecky a pak tech 20 minut v kolone stojis taky. Dost debilni "argument".
Tak jeden z mých požadavků je splněný, tedy dobití pod 10 minut. Teď už jen zbývá navýšit dojezd na 1000+ km na jedno nabití, snížit hmotnost vozu na hmotnost spalovacího (pro ty nechápající, jde o stejné vozidlo se spalovacím motorem vs EV), snížit cenu na úroveň spalovacího (viz předchozí poznámka) a zvýšit životnost akumulátorů, aby ztratily maximálně 20% kapacity za minimálně 20 let. Ale postup je fajn, kdyby se tomu nechal volný průběh a netlačilo se to na sílu, jak se snaží EU, tak i ti největší odpůrci plynule časem přejdou, protože z EV nakonec bude lepší alternativa než spalováky. Ale tlačit to na sílu, to spoustu lidí jen zatvrdí. Ale jen ať se to vyvíjí, třeba za 20 let přejdu dobrovolně taky, když mi EV z té doby plnohodnotně nahradí současný benzin (+mild hybrid).
Alias: "nech to má hodnoty aké ešte dlho, dlho mať nebude, aby som ho mohol odmietnúť, lebo priamo to povedať nechcem". Je tak? EV neobhajujem, ale fosílne palivá majú isté nevýhody a technológie na výrobu bat. žiaľ nie sú na takej úrovni, aby bat. nezvýšila váhu benziňáku, aby sa dala nabiť za pod. čas aký sa tankuje benzín, aby mala dojazd ako benzín a aby nedegradovala rýchlejšie ako 1% za rok. Buď sa chceme pripraviť na iné palivá ako je benzín, alebo budeme čakať kým niekto nepríde s bat., ktoré Vaše požiadavky splní. Otázka je či by niekto vyvýjal batérie, keby sa EV nepredávali.
Ono hlavně nemá smysl srovnávat zdroj energie, který se vytvářel miliony let, s chemií, kam lze energii uložit v řádu desítek minut. Baterie bude vždy jen těžko spupeřit s ropnými produkty. Ale dokud ty ropné produkty nedokážéme uměle nahradit a současně jsou kritické pro řadu průmyslových odvětví, tak je krátkozraké je neefektivně spalovat v motorech stovek milionů spalovacích motorů, když existuje alternativa, která v reálu přináší jen občasné drobné nepohodlí v podobě diskutabilní ztráty několika minut při delších cestách. Troufnu si říct, že 3/4 řidičů by ani žádné nepohodlí nezaznamenalo, protože většinu času by nabiljeli buď doma, nebo během nákupu, v práci apod. A s trochou plánování (jako opravdu trochou) není žádná časová ztráta ani při cestě dlouhé tisíce km (mluvíme o Evropě a USA). Tedy pokud řidič není robot, který vydrží pozorný řídit deset hodin v kuse. Pak uznávám, že EV není alternativa.
A elektrina pre EV rastie na stromoch a vozí sa do mesta v cisternách
Když on se benzín i nafta, tedy oba tyto ropné produkty, nemusí nahrazovat uměle, protože se dají nahradit ve spalovacích motorech přírodními produkty. Rudolf Diesel pro svůj spalovací motor na olej původně předpokládal arašídový olej, a zážehové motory mohou jezdit i na destiláty, např. i metylalkohol, nebo třeba na syntetický benzín vyráběný z hnědého uhlí. Celý problém je v tom, že ta ropa teče ze země v podstatě zadarmo, a PHM destilované z ropy proto vychází levněji, než něco zasadit, vypěstovat, sklidit a přepracovat, což vyžaduje více času, práce a energie.
A vy budete za 20 let vypadat stale jako 17ti leta holka a budete plna energie, ze? 😃 Jak je vidno, naivita vam zustala z te doby dodnes.
Nikde jsem se nedočetl,jak dlouho to po rychlonabíjeni hoří.🤔😜
Superrýchle nabíjanie môže trvať len veľmi krátky čas a postupne sa znižovať keď sa bat. začne zahrievať. Určite by som nechcel púšťať do bat. napr. 400A.
A jak dlouho vam hori vase auto? Taky jsem se nedocetl....
Nezapomínejte na hlavní argument řidičů traktorů, že když každý večer začne nabíjet elektromobil tak nebude stačit 5 temelínu. Ale nevysvětlíte jim, že to se stane i když si každý večer pustí rychlovarnou konvici.
Myslíte, že energie potřebná pro ohřátí vody v rychlovarné konvici je srovnatelně velká, jako energie potřebná k nabití akumulátoru elektromobilu?
Ne, to si samozřejmě nemyslím. Poukazoval jsem na ten peak, který vznikne v momentě připojení na síť. Stejně jako si všichni ve stejnou dobu nezapínají indukci, konvici, troubu tak se tak nedeje u elektromobilů samozřejmě ten počet aut není stejní jako těch konvic. Takže ten argument, že infrastruktura na to není stavěná nepočíta s jakýmsi koeficientem soudobosti.
Taková soudobost dobíjení elektromobilů, a používání tepelných čerpadel a elektrických sporáků už asi občas nastává třeba v Utrechtu: https://www.idnes.cz/auto/zpravodaj...omoto_dohr
Troufám si říct, že Česko není nizozemský Utrecht kde mají veliký podíl obnovitelných zdrojů při výrobě. Mít všechno na elektřinu má svoje důsledky a teď za ně platí ale nezmiňují tam, že za to může pouze a jen nabíjení. Bohužel to rozhodnutí je spíše politické nežli logické. Líbí se mi tam ale jedná věta, že elektrická síť není stavěná na ten odběr ekologických opatření. Takový malý oxymóron. Doufám, že tady v ČR díky konzervativnímu přístupu to neskončí stejně protože každý extrém je špatný.
Ale řešení souběhu by mohlo být i v Utrechtu poměrně snadné. Každá domácnost si tam může koupit benzínovou nebo dieselovou elektrocentrálu pro nabíjení elektromobilu, nebo pro provoz el. sporáku či tepelného čerpadla. Ekologičtější by samozřejmě byla větrná elektrocentrála, kterou by v případě bezvětří členové domácnosti roztáčeli ručně ... 😉
Třeba zapomněli na jednoduché řešení při kolísání odberu. 😊https://www.nejbaby.cz/p/maxi-vetrnik...gramovy-a/
Pokud by stačilo k takovým větrníčkům připojit dynamo, alternátor, nebo i nějaký větší generátor, pak ten, kdo by to nabízel jako první, by na na tom mohl vydělat majlant 😁
Opravdu srovnání na výši. Asi elektrotechnické vzdělání, že 😂
Na to stačí počty skoro jen prvního stupně.
O kousek níž také o tobě píšu.
Jako fakt je 2 minuty a 2 kWh rychlovarky srovnatelné s EV, které se aktuálně doma nabíjí maximálně 11 kW a reálně kolem 5 kW a tudíž celou noc (60 kWh baterka se nabije za 12 hodin)? A nevěřte, že tato nová generace nabitá za 8.5 minuty, se doma nabije také za 8.5 minuty, to byste musel mít jističe tak 100A, jistě si dokážete spočítat, kolik dovolí nejrozšířenějších 3x25 A případně pro majitele EV doporučovaných 3x32 A.
Prečo reálne nabíja necelými 50% z mazima? Kvôli zohrievaniu batérie?
Takže ty cca 2kW co bere konvice zhruba dvě minuty jsou pro absolventa pomocné školy života, obor ekofašismus srovnatelné s těmi desítkami kW, které bere nabíječka auta po dobu několika hodin...?!
Takže, na závěr velmi relevantních reakcí: Vy ráčíte být řidič čeho? Velmi doufám, že volského spřežení: ti volové mají totiž vlastní rozum a dokáží kompenzovat vaše chybná a předsudky zatížená rozhodnutí...
Děkuji, že mě urážíte nakonec můj příspěvek taky nebyl hezký když jsem řidiče vznětových motorů nazval řidiče traktorů i když to byli pořád řidiči a ne volové. Já jsem žádné rozhodnutí neudělal, které bych nazval chybná a předsudky zatížená pokud se bavíme o dopravných prostředcích. Pro mě by byla ideální doprava teleport. Jinak jezdím malým benzínovým autem s výkonem cca 48 kW.
No vidite, tak i ti vasi znami ridici traktoru jsou chytrejsi nez vy 🙂Nevadi, kazdy mame svoji parketu. Treba hezky zpivate.
Těchto novinek ohledně baterií do elektroaut už tu bylo, neuvěřím dokud se to neobjeví v praxi a nebude to opravdu fungovat jak slibují.Byla by to bomba kdyby se to povedlo převést do sériové praxe.Na jednu stranu green-dealu fandím, na druhou si myslím že je to uspěchané, chaotické a kladou se podmínky pomalu s nožem na krku.Také ta případná podpora EU a států je dvojsečná viz podpora kolem roku 2010, na kterou dnes v ČR doplácíme vysokou cenou elektřiny.
Nabíjení na sto? Proč všichni nabíjí 20-80, ale dojezd mají 0-100? A proč se porovnávají s tankováním plné?
Je to kvůli tomu, jak se lithiové akumulátory dobíjejí. Metoda CC/CV má jako vlastnost to, že jakmile se dojde k limitnímu napětí, nabíjení se zpomalí. Dokonce je to tak, že nabíjení se má zastavit, až když klesne na nějakou velmi nízkou rychlost (CV, proud klesne pod nějakou hodnotu).Současně, pokud je lithiová baterie příliš vybitá, není pro ni vhodné nabíjet se rychle.A když udáváte rychlost nabíjení, tak chcete tu nejvyšší, takže si zvolíte jen ten CC režim od určitého napětí.Plnění nádrže na tekuté palivo žádné takové vlastnosti nemá, to probíhá celou dobu konstantní rychlostí (když pomineme pěnění a podobné excesy).Tím to nechci nijak obhajovat, jen vysvětlit, proč se volí právě tyhle hodnoty.Teď mě napadá taková zajímavost, čím rychlejší bude nabíjení, tím niže bude ten přechod mezi CC a CV (záleží taky na vnitřním odporu akumulátoru). Takže nakonec se můžeme dočkat úžasných čísel platících jen mezi 40 a 60% 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 10. 2024 12:31
protože plný dojezd potřebuješ ve zlomcích času. Dvakrát za rok na dovolenou, párkrát když jedeš někam na koncert, výstavu na druhou stranu republiky. Při běžné denní agendě, i bez domácího nabíjení, ti stačí dojezd z kapacity 20-80. Nejezdíš snad jen domov-práce-domov, ale občas musíš nakoupit (čerstvé pečivo, ovoce-zeleninu, maso atp.), takže to píchneš na těch pár minut na DC nabíječku vedle supermarketu a máš vyřešeno. A pro baterii je lepší ji udržovat v rozmezí 20-80, resp. úplně ideálně co nejblíže "středu", tedy 40-60%.
Jaka je pravdepodobnost nabijecky takoveho vykonu vedle supermarketu? 😉
Poměrně vysoká, je dokonce dána zákonem …
Opravdu? A to konkretne kterym zakonem?
Na běžnou agendu mi stačí pomalé nabíjení přes noc, ale cesta na dovolenou je doba, kdy řeším dojezd a dobu strávenou na nabíječce… a čekání na auta na nabíječce přede mnou.
Za 100k km jsem čekal dvakrát na nabití aut přede mnou. Jednou v Praze, podruhé v Brně. Brno je vyřešené, je tam asi 12 nových stojanů. V Praze jsem mohl nabíjet i jinde, ale chtěl jsem u Tesly kvůli ceně.
Takze si to shrneme: EU vsadila prostrednictvim greendeal na EV ktera jsou draha, nemaji zasadni vyhody vuci spalovakum, chybi infrastruktura pro vyrobu, dobijeni, atd. Druhy nejvetsi vyrobce automobilu na svete Volkswagen nekolikrat pripustil ze plan EU je picovina na ntou, zavira tovarny, propousti desitky tisic lidi ale mistni ekodebilove kteri chybeli na hodinach fyziky a matematiky tady budou placat jak skvele EV jsou... Ze si neuvdomuji ani to ze ekonomika CR je zavisla na autach se spalovacim motorem a Volkswagen je uz jenom takova drobnost. Preji vam to kluci a holky ekodebilni, vyzerte si to do konce.
EV nejsou drahá. Jen chybí zastoupení v low cost segmentu. Navíc, podívej se na to, kolik stála třeba první Octavia. A taky to lidi kupovali. V roce 1996 stála 450k Kč (405 základ a 45 bylo ABS, airbag, štelovatelná sedačka řidiče). Když si to hodíš do inflační kalkulačky, tak ti vyjde, že to má stejnou hodnotu, jako dnes 1,1M. A za to máš dneska třeba Teslu model Y. Co se týče VW, tak ten je v úpadku delší dobu. Jedna část míří na netrefování požadavků zákazníků (i v oblasti EV), další na mizerný SW vývoj, další na zastaralost jejich vývoje (HW jen tak tak zvládá SW v době uvedení, nelze doprogramovat další funkce), horšící se spolehlivost, ale i kvalita servisů. A ne ekonomika není závislá na autech se spalovacím motorem. Ta je závislá na výrobě obecně. Nemáme ropu, nemáme rafinerie - nic nám to nepřináší.
Se podivej na cisla hdp CR a pak mi rekni jeste jednou ze ekonomika CR neni zavisla na vyrobe spalovacich vozu… takze EV nejsou draha akorat nejsou dostupna pro naprostou vetsinu populace CR. Gratuluji!
že tu lidi mají mizerné platy neznamená, že jsou EV drahá. Vytáhni hlavu z díry zvané ČR a podívej se na výplaty na západě. Pro ty jsou EV levná, stejně jako výbavově podobná spalovací auta. A lidi to nekupují od VW, ale od Tesly, KIA/Hyundai, od Volva (Geely) ...
Píčovina...
Vem si klidne Nemecko, proc bych si mel koupit ze sveho platu 2x drazsi EV nez spalovak? Ze to eLzyx povazuje za politicky spravnou vec? Je uplne jedno jaka znacka to je...
EV není 2x dražší jak stejný spalovák … dnes jsou stejně drahé, nebo i levnější
Jasne, proto se i v Nemecku prodeje propadly s ukoncenim dotaci...
Už zase rostou
EV nejsou drahá. Jen chybí zastoupení v low cost segmentu..... .....ROFL
Vyhráváš dnešní ceny za nejbizarnější komentář - EV nejsou drahá, pouze chybí zastoupení v low-cost segmentu. Ty nejsi hloupý, pouze ti chybí intelekt. Zbytek toho blábolu ani nemá cenu komentovat. Žes koupil starou volítanou Teslu z tebe odborníka na EV nedělá. Právě naopak, jak je ostatně patrné...
Názor byl 3× upraven, naposled 29. 10. 2024 13:32
co ti na tom nepřijde jasné? Současná EV jsou stejně drahá, nebo i levnější jak jejich spalovací protějšky. Kodiaq - Enyaq, Taycan - Panamera, ID.Buzz - Multivan, BMW i4 M50 vs M4 a další a další. Že není dostupný low cost segment? Ten totiž těží z masovosti výroby, ale hlavně masovosti odbytu. A ten odbyt tu zatím není. Ten je třeba v Asii, kde jsou výrobci schopni masově vyrábět městská prdítka pod 10k USD (BYD Seagull).
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 10. 2024 14:23
jenomze v Asii nemaji spoustu regulaci a nejakou bezpecnost neresi. V EU mas regulaci i na to jakou barvu muze mit palubka... Ze ti v Asii shori auto nebo upadne kolo za jizdy je uplne normalni a samozrejme ty usetrene naklady znamenaji nizsi cenu. Krome toho cena prace v Asii a EU je uplne jina mimo jine i kvuli tomu ze mas mesic dovolene, nemocenskou a dalsi socialni vyhody ktere v Asii nemas. Je videt, ze jsi odbornik, ani absolventem VS zivota bych te nenazval, protoze na to intelektem proste nemas. Gratuluji a posilam pisnicku! A prosim pouzivej kondomy a nemnoz se!
Vyžerte si to do konce?Mám obavu že si to vyžerieme my všetci... 🙁
Největší problém pokrokových zelenorudých mozků je obecně jejich naprosto tristní vzdělanostní úroveň a neschopnost přemýšlet v souvislostech. Obecně, čím mladší generace (opravdu velká čest výjimkám, standardně se generalizaci snažím vyhýbat, ale tento trend je nezpopchybnitelný), tím tragičtější vědomosti v oblasti fyziky, techniky a tím omezenější schopnosti na první dobrou mít jasno, že BEV nabíjené z veřejné sítě jsou v masovém měřítku naprostá hovadina - ekonomický, technologický i ekologický nesmysl. Pro takto rychlé nabíjení nemáme a nebudeme mít infrastukturu - zdroje energií ani vedení, které by proudy potřebné pro rychlonabíjení většího počtu aut, vydrželo a neshořelo. O dalších problémech ani není potřeba dál mluvit. Naštěstí tohle už chápe stále větší počet lidí jak mezi výrobci, tak mezi politiky, kteří o těchto věcech rozhodují. Sen o masové baterkové elektromobilitě se rozplynul. Naštěstí.
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 10. 2024 09:59
Zapomínáte na to, že na elektrobenzince nemusí být přírody online z elektrárny. Může se nabíjet z baterek zabudovanými do nabijecich mist které narazove dodaji velke proudy a postupne se dobíjí treba v noci.
I tak to není příliš reálné, protože prvořadé jsou bezpečnostní normy a obsluha, protože za jak dlouho napadne prvního blba zkusit, jestli tam to napětí skutečně má. Obsluha a řešení "zásob" ještě zvednou náklady, protože minimálně budete muset mít poučenou osobu, která ví co dělat v případě mimořádných událostí. Divil byste se, kolik hňupů není schopných zmáčknout to viditelné červené tlačítko STOP. I když to všechno vyřešíte a snížíte náklady, pořád by bylo efektivnější mít prostě baterie jako vyměnitelné články na každé benzínce a prostě je jednodušše vyměnite za nabité a dáte nabít.
jaká obsluha? Nabíječky v Evropě fungují tak 20 let a žádnou obsluhu jsem u nich nepotkal ...
Zkuste si to přečíst znovu, třeba vám to dojde.
No jo, má pravdu, přijedeš ke stojanu a kabel se sám připlazí a zapojí do auta! 🙂
uplne vidim stejne prispevky pred 100lety: "je absolutne nemozne, aby se vysoce horlavy benzin prodaval podel cest nekvalifikovanou obsluhou, to bezpochyby povede ke spouste tragickych pozaru. Soucasne je nemozna vozit horlavinu po beznych cestach v cisternach, to skonci katastrofou, a nikdy nebudeme schopni vybudovat bezpecnou infrastrukturu pro auta, ktera ted v roce 1920 potrebuji tankovat kazdych 500km"
Nejste daleko od pravdy. Taky často tankovala obsluha. A elektromobily byly považované za specialitu pro ženy, protože byly daleko snažší na obsluhu.
Honzo, nebuď debil.
to je ale argumentacni smrst, proti tomu se neda nic namitat ... :)
A co bys čekal na tu snůšku nesmyslů naprosto mimo mísu?...
Tak jste se vyblil o tom co mit nebudeme.... Jen takovy dotaz.... Jak to vite? Karty, kristalova koule, nebo logr? Takove ty staromladenecke reci, jak se nam krasne zije v soucasnych technologickych hranicich, jsou jen lzi nevzdelance, ktery je spokojeny jen sam se sebou a okolni svet at se prizpusobi.... Fakt takove brzdy pro budoucnost potrebujeme ;)
Elektroparodie na auta jsou jeden velký podvod.
Toho při Vašem věku se bát nemusíte a Vaše výkřiky to nezmění.
80% teda natankujem za o mnoho menej ako 10 min. Co je to zase za clickbajt ?
Oni do toho počítají ještě toaletu a kafe, které ale se spalovákem využít nemusíte, protože to kafe ani nestihnout udělat, než se naplní nádrž.
To je jak ten vtip, kdy se chlap chlubi po nocnich hratkach, ze vydrzel celych 10 minut a zena mu odpovi, ze soused vydrzi 20.... Zivot je otazkou priorit ;)
EV nebrání v rozvoji rychlonabíjení, ale cena...její propad. Pořád ten km vyjde strašně draho...Nabíjení zvládám 10kW přes noc na ulici nebo doma na 90% jízd a pokud na to ujedu 400km pianko po dálnici, tak s jedním rychlonabíjením dám třeba 700km - to mi už tolik 20min zdržení nevadí.Takže to chce zajistit, aby se dal koupit Golf s baterkou 85kWh za cenu Golfa 1.5TSI DSG a pak aby se dal po 100tis km ještě prodat za cenu Golfa 1.5TSI DSG a nevím o nikom, kdo by nechtěl EV radši jak 1.5TSI DSG
Tak už víš - já se hlásím. A znám množství lidí, u kterých jsou užitné a provozní vlastnosti překážkou i kdyby BEV byl levnější než ICE. Naopak i tady v diskusi je několik lidí, kteří otevřeně říkají, že si museli koupit EV, protože je pro ně provoz ICE auta příliš drahý. Když není na benzín...
Palec nahoru za další krok kupředu. Opravdu se nejedná o nic revolučního, ale postupné zlepšení. Zeekr už dnes nabízí produkční auta, co se nabijí 10-80% za 10,5 minuty při 5,5C. 6C baterie (“obyčejné” LFP) už jsou za rohem. Jen připomenu, že C udává násobek mezi kapacitou baterie a maximálním nabíjecím výkonem. Např. 6C u 100kWh baterie je max 600kW a tedy 10 minut při této rychlosti. V reálu je těch 10 minut při těch 10-80%.Kabel pro 400kW nabíjení je třeba ve Vystrkově, 500kW v Rakousku. Zapojit do auta zvládnou i moje děti.
A zítra si dáme další pohádku, tentokrát opět jako už několik let znovu o zázračné baterii.
To je úžasný úspěch. 100kWh nabít za 10 minut znamená příkon přes 600kW. Když se takových aut bude nabíjet 1000 současně, tak v Temelíně spadnou dráty. Kde tu elektriku budeme brát?
Kdyz se bude nabijet 1000 aut soucasne, bude to znamenat zatez 100 MW. To je cca jen 5% vykonu Temelina.
Vraťte se na základku. 600kW * 1000 = 600MW.
Ano, bude to 600 MW, prepsal jsem se. Porad to je 25% vykonu JETE. Zadne draty padat na zem nebudou.
Jenže JETE je tu pro celou republiku, ne pro pár autíček na baterky.
Tak si vemte spotrebu vsech paliv v CR, vypoctete jejich energetickou hustotu, prenasobte to ucinnost elektromotoru a spalovaciho motoru a dojdete k celkove spotrebe elektriny, kdyby se nahradila veskera doprava vcetne nakladni ze 100%. Dojdete k vysledku, ze budeme potrebovat jeden zdroj ~1-2 GW. Zadne sci-fi, zadne drama.
Nauč se počítat.
Raději se ty, nejdříve nauč se slušnému chování.Tady máš výpočet od AI:Spotřeba motorové nafty: přibližně 4,5 milionů tun ročněSpotřeba benzínu: přibližně 1,6 milionů tun ročněSpotřeba LPG: přibližně 0,1 milionu tun ročněEnergetický ekvivalent:Nafta: 4,5 mil. tun × 11,9 MWh = 53,55 TWhBenzín: 1,6 mil. tun × 12,2 MWh = 19,52 TWhLPG: 0,1 mil. tun × 12,8 MWh = 1,28 TWhCelkem 74 TWh. Účinnost spalovacího motoru 25% => 18 TWh.Temelín roční výroba za 2023 16 TWh. Instalovaný výkon 2172 MW.Tzn 2,17 GW * 18/16 = 2,45 GWA mas to.
Pointa je, že Temelin utiahne všetky EV? Lenže dnes sa 16 TWh používa na žiarovky, mikrovlnky... EV je záťaž naviac. Čiže Temelín by mal mať rezervu 18 TWh na rok a rozvody by museli zvládať dajme tomu 200 - 500 A pred bytovkou ak by 10-20 nabíjačiek mali zvládnuť 20 - 50 A pri 1 kV. Mýlim sa?
Ne nutne Temelin. Muze to byt kdekoliv. Proto se mluvi o 10 SMR. To mate az treba 5 GW. Dalsi blok v Dukovanech, nebo Temeline je taky na spadnuti, dalsi 2 GW.Co se nabijeni tyce: Kdyby polovinu z tech 18 TWh pripadalo na osobni auta, tak pri 6,5 mil aut to je rocni spotreba 2800 kWh na auto. Kdyby se stravilo v nabijecce pred domem 10% casu, tak to mate prumerny prikon 3,2 kW. Tech vasich 20 nabijecek by melo prikon 64 kW. To je pri 1 kV 64 A.
A nebo (jen pro benzín) na litr benzínu se ujede cca 14 km, to odpovídá 37 * 10 na 9 km. Na elektriku ujedeš 20 kWh / 100 km, tj. 0,2 km na kWh, takže na 37 * 10 na 9 km by se spotřebovalo 7,5 TWh. Žádná biblická katastrofa se nekoná.
Elektromobily jsou vhodné především do města. Malé auto, malá baterie, cenová dostupnost a nabíjet pomalu. Na dlouhé trasy nedávají smysl. Velká baterie, větší hmotnost, rychlé nabíjení, poškození drahé baterie a dokola. Škoda, že celá a jediná podpora není cílená na městská vozítka. A škoda, že všechny sankce nejsou cílený na pohyb v centrech. Pak by se této lobby daly věřit čestné úmysly.
presne i muj nator, navic tim by se v centrech mest vycistil i vzduch. Na delsichtrasach je to vklidu, tam se da 6 st a byssi konstantni otacky motoru a minimum emisi pri plynule jizde, ne jak semafory a brzda plyn. a 100aut na malem miste
Nejlepší auto do města je žádné auto...
a proto s tím jezdím po celé Evropě. Stejně jako hromada další lidí. EV mi umožnilo větší díl svobody cestování. Jak? Cenou. Díky netankování drahých paliv mi zbývá více peněz na cestování. A to je účel aut.
Socka, co nemá na benzín se tady ztrapňuje obhajobou své garáže.
A proto mám další 4 benzinová auta …
Takže zbohatlík, ktorý sa chváli tým, že má na EV...
Celý čas sa tu bavíme o cene EV, ale Vy dokážete napísať, že ten, kto má EV je socka? A nabíjanie EV tiež nestojí citeľne menej ako benzín ak sa EV nenabíja len doma.
jediná šance pro elektromobily je výměnná zálohovaná baterie. Přijedu, odcvakne se prázdná, přicvakne plná a jedu dál.
Nebo... hromada dotací.Rozhlédněte se kolem sebe, funguje to 🙂
to je nesmysl, protože to zabíjí vývoj baterií. Navíc je to šílené plýtvání. Musí být vyrobeno více baterií než aut. Dalším problémem je jeden formát baterie. Co když se rozvzpomenete, že chcete udělat dodávku, kde potřebujete větší baterii?
Celý ten humbuk kolem elektroaut je nesmírné plýtvání. Takhle by to bylo alespoň trochu použitelné.
Nerealizovateľné. Akú bat. dám a akú mi dajú? Asi stále by obe bat. v rovnakom stave neboli aj keby bola len 1 veľkosť u všetkých osobných áut. Plus ak by bolo viac výrobcov bateérii, asi by som chcel bat. od rovnakého výrobcu, aby som sa nebál, že od iného bude horšia kvalita. Tak či tak, stav mojej a vymenej bat. nemusí byť rovnaký a potom doplatím, alebo dostanem zľavu?
V Asii to sice na par mistech funguje, ale v praxi to nevidim jako zivotaschopnou cestu. Muselo by dojit k unifikaci mezi vyrobci a smysl by to davalo asi v pripade, ze se budou prodavat auta bez baterek a baterky budou na pronajem jako sluzba.
Prenájom je jediná možná realizácia v prípade výmeny bat. Nejak by sa urobil rýchlost mojej bat. a podľa stavu by som zaplatil za výmenu. Ale koľko bat. by benzínka bola schopná skladovať?
V takovem pripade by se neplatilo za baterii a jeji stav, ale za dodanou kapacitu. Tedy baterie v horsim stavu by byla levnejsi. Zakaznik by pak neresil stari baterie, ale zda mu staci levnejsi, nebo si priplati za delsi dojezd. Jen by pak ztratilo smysl domaci dobijeni, lepe receno, bylo by kontraproduktivni a pronajimatel by to v podminkach nejspis i zakazal.Skladovani je pak otazka druha...
Oprava:Chcel som napísať rychlotest mojej bat. Ak by aj horšia bat. dala rovnaký momentálny výkon, mohlo by sa platiť za kapacitu. Prečo by stratilo zmysel domáce nabíjanie? Doma by bola predsa lacnejšia energia. Aj na benzinkách by sa dalo nabíjať. Ale výmena by bola za zlomok času. Doma by som platil dajme tomu 1 Kč/km, na benzínke 2 Kč/km a pri výmene by som ušetril asi hodinové nabíjanie, ale zaplatil by som 3 Kč/km.
Duvod je jednoduchy. Domaci nabijeni by sice bylo levnejsi pro zakaznika, ale kazilo by to kseft. 😉Zakaznik by si z vymenne stanice poridil novou baterii a misto, aby ji vratil do obehu a platil za sluzbu, tak by si ji klidne vyuzival pro sebe s tim, ze by ji pak za 2-3 roky zase vymenil za novou. Vime jak to u nas funguje v praxi. 😉
Jojo, takových startupů je na světě asi tisíc. Pak ovšem narazí na realitu cena-spolehlivost-životnost-bezpečnost.Spíš bych věřil pomalé evoluci baterií než revolučnímu skoku z čistého nebe.
I přesto, že tu píší neandrtálci o nějakých potřebách jaderných elektrárnách za komínem, neví jak takové nabíjení funguje a představují si kabely tloušťky odpadní trubky, tak si nemyslím, že takhle rychlé nabíjení něco změní. Naprostá většina lidí to totiž nepotřebuje, jen o tom neví.Zásadní problém vidím v mizerných znalostech a hoaxech šířících se jako lavina. Určitě bych začal tam, přinese to větší úspěch, než celé rychlé nabíjení.Kdo nevěří, tak si přečtěte ta moudra v diskuzi pode mnou.
Pokud můžete dobíjet doma a pravidelně nejezdíte dlouhé trasy, tak rychlonabíjení nepotřebujete. Pro ostatní je ale potřeba.
Neni, neni a neni. Rychlé nabíjení je potreba pro ty co se nezastaví. Například nákladní doprava, taxi a další podobné zaměstnání, kde je vozidlo potreba porad. Ve vsech opačných pripadech pomůže edukace. Ale to je jako před patnácti lety vysvětlovat lidem, ze smartphonu stačí výdrž jeden den.
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 10. 2024 22:40
Potřebuji jezdit ze Severních Čech do Znojma a do Ostravy. Můžete mi prosím vysvětlit, jak dojedu tam a zpět a poté hned do práce bez slušně rychlého nabíjení? Případně po týdnu ježdění jak odvezu rodinu na víkend? Děkuji.
Ostrávaci jazdia do severných Čiech a vy do Ostravy. Všetci si to vymeníme a bude menej áut na cestách, vyššia produktivita, spokojnejší život a menej nabíjania. To by bol skutočný pokrok na ktorom záleží.
Je tam to kouzelné slovíčko HNED. Nevim jak je to daleko, ale presne pro takové případy je to rychle nabíjení. Je mi sice divný, ze někdo najede pravidelně 400km+, ale asi je to možný. Ve všech ostatních pripadech auto musi nekde zaparkovat.
Blbost, zabít hodinu nabíjením auta místo 5 minut natankováním je zásadní důvod, proč do auta na baterky nejít.Se smartphonem je to stejné, pokud mi nevydrží alespoň týden, tak to nechci.
Ja se fakt snazim, ale tohle nema cenu vysvetlovat. Nikdo nesedi v aute hodinu a nenabiji... Tankování je naopak pomalejší a konkrétně mě neuvěřitelně zdržuje.
Když to nemá cenu, tak to nedělejte. Že to nezdržuje vás, protože nabíjíte v noci doma a nikam moc dál nejezdíte, ještě neznamená, že takový způsob používání praktikují i ostatní. Asi mi jednou nic jiného nezbude, ale po několika delších diskuzích s mým sousedem, který jezdí už cca 3/4 roku služebním Enyaqem a pár jízdách s ním, děkuji, nechci.
Boli by aj čísla. Čas nabíjania vs. tankovanie. Nabíjanie bude trvať ešte dlho, dlho dhšie ako tankovanie.
Ktorý smartfón vydrží týždeň? Dúdží s Androidom 12 kúpený tento rok bez možnosti OS aktualizovať? Nechcel by som. Existuje Powerbank a zatiaľ som nikdy nebol mimo AC viac ako 48h. 5 minút je nezmyselný limit. Každý vydrží aj 30. Síce je to 6× viac, ale dám si kávu, pôjdem na WC, prejdem sa, aby som sa hýbal, prečítam maily/SMS, skontrolujem auto... Pol hodina by bola stále OK, 45 minút ešte znesiteľný čas. Viac ako 5 minút som naposledy na benzínke strávil s bicyklom...
"Ale to je jako před patnácti lety vysvětlovat lidem, ze smartphonu stačí výdrž jeden den."Tak to fakt nestaci. Novej musi vydrzet minimalne tyden a jak poklesne kapacita pod 3 dny, tak jde... Kdybych se chtel o neco denne starat, tak si koupim tamagotchi.
Ste schopný uviesť aj čísla, alebo len "není...."? Ak by boli EV s dojazdom 1000 km, beriem, že prejdem z KE do Prahy, dám nabíjať na cca 12h, prespím tam a nas5 je auto nabité aj keby sa nabíjalo 10kW. Ale keďže dojazd je asi polovica a idem na dovolenku, tak na benzínke by som bol veľmi nerád viac ako hodinu. Jedine, že by na benzínke bol mikrohotel, kde by sa dalo pospať si 2h. Síce limit 10 minút je zbytočne krátky (kto nemá viac času?), ale nad 45 minút by som bol na benzínke nerád, v najhoršom 1h. Takže pri dlhších cestách by som mal rád k dispozícii 100kW nabíjačku.
A nikde se nezmiňuje základní požadavek takové nabíjecí stanice: JE do 100 m...
Už dnes mají rychlonabíječky vlastní baterii, která s nabíjením pomáhá, aby nemusel být příkon rychlonabíječky tak velký.
To je pravda, ale kolko takych aut asi tak dokaze nabit cez ten buffer?
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 10. 2024 22:03
A odkud se ta vlastní baterie dobíjí?
No přece z vůle ekologického boha...
buďto ze sítě, ale postupně se přechází na lokální zdroje - malé vodní elektrárny (tak to máme třeba v Lovosicích na Tesla Superchargeru), nebo na FVE.
Otazkou je jaka bude zivotnost pri takovem nabijeni. Uz pri dnesnich rychlonabijeckach vam v autosalonu reknou: ano, muzete nabijet rychle, ale pokud chcete, aby vam baterka nejakou dobu vydrzela, tak rychlonabijeni vyuzivejte co nejmene. A take pak v testech ojetych elektromobilu je videt, ze byvaly sluzebak kde to nikdo neresil muze mit klidne po roce a pul provozu baterku uz velmi znatelne poskozenou.
Obecně je to o konstrukci. Můžete dát více do elektrod, a pak máte vyšší nabíjecí proudy bez nadměrného opotřebení, ale nižší energetickou hustotu; a obráceně. Přesně na tom principu fungují nějaké ty elektronické cigarety, ohřívače tabáku, které se nabíjí/vybíjí za jednotky minut (nebo i pod), a zvládají tisíce cyklů (protože běžný kuřák dá 500 cigaret měsíčně, a vy to chcete funkční alespoň rok). Nebo takové ty startovací boostery do aut. Má to elektrody jako kráva, ale energetická hustota nic moc. Je to vidět i na klasických 18650 článcích, ty s nejvyšší energií mají v datasheetu docela konzervativní nabíjecí proudy. Platí to i pro olověné baterie, proto startovací baterie do auta nemá kdovíjakou kapacitu, zatímco trakčním olovem auto budete startovat těžko.Jinak u LFP se bavíme o desítce tisíc cyklů, u LTO dokonce třeba 50k cyklů, přičemž LTO nemá problém s ještě mnohem rychlejším nabíjením než je v článku, ale energetická hustota trpí. Najdete je třeba na ISS 🙂 nebo v některých městských baterkoautobusech.
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 10. 2024 18:37
Žádná automobilka nemá tuhý elektrolyt, pouze semituhý. Problém je konstrukční a velmi těžko řešitelný. LFP mají nízkou hustotu energie, proto je i Tesla dává jen do základních modelů s nižším dojezdem. Vysoké dojezdy čínských EV jsou produktem odlišného měření, nikoliv zázračné baterie. Akumulátor v mobilu je mnohem kvalitnější než v autech, dobře si je otestujte.
Přiznám se, vašemu komentáři moc nerozumím. Jednotlivým větám ano, ale co jste tím celkově chtěl říct, to mi uniká.Ale tohle mě zaujalo. Jak mohu dobře otestovat kvalitu baterie?
Ze statistik Tesla je znát, že je jedno jakou nabíječkou nabíjíte, pokud máte zmáknutý BMS. Na životnosti baterie to nemá vliv. Vy čerpáte z jakých zdrojů? Přímo z nějakých autosalónů?
U statistiky platí, že bude pouze tak dobrá, jak dobře si jí zfalšujete.
Pokud jsou to ty z AAA, kde to měří blbě (co jinyho zmůžou za pul hodiny), tak se nedivim. Ale obecne, pokud dava nekdo statistiky, tak je k tomu potreba rict i B a to je chovani uzivatele. Ono totiz jen zjistit podil nabijeni na DC a degradaci podle bms nebo nejakych jinych rychlych výpočtů nedava vubec smysl. Ostatně i ta degeadace je vlastně mýtus. Nebo zna nekdo nějaké auto, kterému odešla baterie do nějakých rozumných km, treba do 250tisic, kvůli degradaci? Tak proč se toho lidi bojí a řídí se podle pochybných výpočtů od prodejce? Asi proto, protože nic jineho nemaji a procenta pochopí kazdej. I fosil :)
zdrojem je asi “expert” Pepa, ne? Rychlonabijeni nemá na životnost baterie vliv. btw ty testy bych chtěl vidět…
rychlonabíjení má menší vliv než stárnutí v čase. Mám dvě Tesly, kdy jedna je v podstatě výhradně nabíjena na Superchargeru a druhá častěji na pomalejších nabíječkách. Rozdíl po 9 letech při podobném nájezdu? Do 1 %.
QCH sa dá využívať skôr pri dlhších jazdách. Doma, v pobyte v práci, v OC... sa dá nabíjať pomaly. Skombinovať všetky prestoje, tak sa síce bude nabíjať často, ale môže byť pomalé.
Prepočítal som si, aký veľký prúd by musel tiecť vodičom nabíjacej stanice, ktorá dáva 400V, aby nabil napríklad EV Tesla Model 3 s kapacitou batérie 82 kWh z 5% na 60% za 5 minút. A vyšlo mi cca 1300A, čo je prúd, ktorý sa dá preniesť medeným vodičom s prierezom 500mm2, čo je zhruba hrúbka 25mm.
No co no, tak budou aktivne chlazene kabely. Normalne v hadici s cirkulujici vodou nebo olejem.Rekl bych, ze jste hezky ukazal, proc se postupne prechazi na 800V a vice.
Rozhodně nebudou, ale rád Ti zapůjčím 240 mm2 se zdvojenou izolací a předvedeš nám manipulaci s ním. Pořád to nebude nic proti nápadu s aktivním chlazením. Průměr se nám ještě zvětší minimálně o 1/3 a tím se dostáváme někam k okapové rouře (80-100 mm). Proč? Protože prvořadá je bezpečnost a podle toho bude vypadat ochrana vodičů a konstrukce konektoru, neboť s tím budou manipulovat i největší de..lové a stávající konektory v autech přestanou vyhovovat. No a do třetice si představte 45 kg dámu, jak bude s takovým „kabelem“ zápasit. Silnoproudař ke každému stojanu?
Dobré připomínky. Napadá mě několik řešení takového problému.Jakmile budu vyvíjet auto, co má zásuvku na takový obr kabel, tak už asi budu plánovat i nějaké řešení. Tedy třeba že nabíječka najde zásuvku sama a kabel do ní sama zapojí pomocí robotické ruky. Nebo že těch kabelů použiju více po vzoru konektoru 12VHPWR, prostě tam bude 12 zásuvek pro 12 tenčích kabelů, a každý se bude zapojovat zvlášť. Když vám bude stačit pomalé nabíjení, zapojíte jen jeden.Nejsem průmyslový konstruktér, takže tahle řešení mají určitě spoustu dalších problémů, ale jsem si jistý, že je to řešitelné. Zrovna tahle část ano.A k té obsluze, to je super nápad, jak využít nekvalifikované / nekvalifikovatelné lidi pro práci! Ani to nemusí být silnoproudaři, budou stačit svalovci 🙂
To, ze to lze v laboratornich podminkach, je jedna vec, ale praktickou stranku zatim nejspis nikdo neresil a neni moc pravdepodobne, ze se to bude realizovat. Jinak ano, roboticka ruka by byla resenim, pravdepodobne s pripojenim na spodek vozu. Predpokladam, ze 12 zasuvek na aute by asi nikdo nechtel. 😃
Názor byl 1× upraven, naposled 30. 10. 2024 12:25
Dříve byly symbolem výkonu vozu koncovky výfuku, v budoucnu to bude počet nabíjecích zásuvek 😀
Snad by si taková profese zasloužila i nějaký výstižný název, např. silnosvalovec nebo svaloproudař ?
Svoloproudař zní skvěle. A rovnou to s sebou přináší i představu, že když bude málo proudu, vezme své svaly a půjde běhat do kolečka pro křečky, aby vyrobil další 😀
Potíž tkví v tom, že první řadě potřebujete zavést standard (podobně jako USB-C), který budou muset splnit všichni výrobce s homologacemi pro provoz v Evropě. V okamžiku, kdy máte standard, můžete se posunout k vývoji svých vozů, kde výrobci budou přesně vědět, že dalších 20-30 let bude muset každý vůz používat jedno standardizované řešení a vývoj modelů vozů, baterií … bude odpovídat a využívat jednotný standard. Jakmile si to začne každý výrobce řešit po svém, dostaneme se k tomu, co znáte třeba u akumulátorového nářadí – každý za sebe a baterie nejsou zaměnitelné. Jistě, jsou tu aliance jako CAS, ale to na věci nic moc nemění. Aby to fungovalo po celé Evropě, tedy bez obav nabijete v Praze, Kotěhůlkách, Madridu, Berlíně, … musíte mít jednotný standard. Benzínka si sice natře stojan na svou barvu, ale hadice a zasouvací pistole mají stejné rozměru, aby mohla natankovat Audi, BMW, Dacia, … přesně to chcete i u EV, aby se to posunulo někam dál a bylo to funkční. To trochu připomíná „chobotnice“, telefonní ústředny v počátcích 20. století… otevřít kufr a začít kolíkovat. Myšlenka snad obstojná, ale tady budete potřebovat vyvinout ještě blbuvzdorné řešení, tedy nejen unikátní tvary, barvy, ale i hodně robustní konstrukce, protože co tam nejde lehce, to tam půjde silou a co tam nejde silou, to tam půjde ještě větší silou. Hlavně u stojanů, nebo jeden mamlas s IQ tykve vyláme celou benzínku. I ve světě počítačů se najdou PS/2 myši narvané do RJ-45, HDMI v USB apod. … V okamžiku, kdy začnete pomýšlet nad 400 V už potřebujete mít min. vyškolenou obsluhu. Mělo by to smysl, kdyby baterie (články) fungovali jako Hot-Swap HDD – jednoduše byste vyměnil např.: 10 vybitých za 10 nabitých článků a odjel, pak by vyškolená obsluha mohla klidně nabíjet baterie s vyššími proudy, protože tam nehrozí střet s úplným blbem. I tohle má své nedostatky, jako všechno ostatní.
Názor byl 1× upraven, naposled 30. 10. 2024 12:56
Máte samozřejmě pravdu, na strkání USB do HDMI jsem expert.Ty výměnné články jsou sice skvělé inženýrské řešení, ale podle mě plošně neprosaditelné. Musel byste mít stejné akumulátory mezi různými auty, navíc by vám nemohl patřit. Aby se předešlo problémům s odpovědností za poškození, musel byste mít i nějak pravidelně certifikovanou elektroniku, a celkově by to celé pokračovalo v tom trendu, že vám nic nepatří, a vše si pronajímáte. Jakmile se objeví nový typ akumulátorů, celá infrastruktura je jim k ničemu, je potřeba začít znovu. U paliv taky máme nezaměnitelné naftu a benzín, a pak další druhy od nich, tak podobně by to muselo být u aku. Možná by s sebou mohly tahat i vlastní elektroniku, ale zkrátka jako standard po světě se to podle mě prosadit nedá.Jakmile budete mít vlastní flotilu desítky tisíc taxíků, tak tam už takhle podle mě přemýšlet můžete, protože máte ve vlastní režii i nabíjecí stanice; ovšem i když ta příležitost byla, Tesla jí nevyužila. Asi ví proč.Mimochodem USB Type-C je přesně příklad toho, jak to může se standardem špatně dopadnout. Někdy to umí USB 2.0, někdy USB 3.2 gen1, gen2, 1x1, 2x2, někdy USB 4.0, někdy DisplayAltMode, někdy PowerDelivery několika verzí a úrovní, jindy zase QuickCharge nebo jiný proprietální standard, někdy je trvale napájený a jindy ne, někdy se používá jen na nabíjení a neumí přenést data (moje čelovka)... a z toho konektoru těžko zjistíte, co všechno vlastně umí, a občas se vám stane, že telefonem nabíjíte powerbanku místo toho, aby to bylo obráceně. A ještě tomu lidi říkají USB-C místo Type-C, protože je to prostě kratší. To jen taková poznámka, nijak to neubírá smyslu vašeho příspěvku.
Názor byl 1× upraven, naposled 30. 10. 2024 14:02
Samozřejmě, že ne, v tom je ten vtip (zakopaný pes). Aby to fungovalo, musel byste mít jeden standard, což je ehm dost dobře nereálné. Proto jsem USB jako příklad použil, dobře jsem si vědom toho, že 1. verze bude standard, od 2. to začnou ohýbat. Tady není dobré, snadné a levné řešení, právě naopak. S vyměnitelnými segmenty se pojí nutnost standardizace, což je v praxi dost těžko prosaditelné. U rychlého nabíjení zase máte nabíjecí soustavu, což je úplně stejně nereálné, navíc ještě nákladnější. Prostě EV je všechno, jen ne cesta, ačkoliv melouni bez mozku a fanklub baterek tak úplně nechápe. Každé řešení bude bolet a pak (pro obraznost menší sci-fi) někdo vynalezne palivové články 30x20x20 cm, na které se ujede 20000 km... a všechny ty investice, rozkopaná města, výstabva, standardizace... bude k ničemu. P.S.: Zmíněná 240tka s EPR izolací (měkká) ... abych nezapomněl.https://imgur.com/a/cTvhvH1
Názor byl 1× upraven, naposled 30. 10. 2024 18:49
Pokud by se měly měnit články, tak na co nejmenší úrovni. Snad by na to bylo vhodné podobné řešení, jako u kulometného pásu, kam by se místo nábojů dávaly články velikosti AA, AAA, nebo podobné. Pak by se měnil celý pás o nějaké délce, což by mohlo být lépe škálovatelné pro různá vozidla - každé by mohlo mít různý počet bateriových pásů. A bylo by ho možné nechat rovný, zvlněný nebo stočit do role, tzn. částečně přizpůsobit různým tvarům karoserií. Tím by byla i u baterií zachována určitá "tekutost" usnadňující skladování a manipulaci podobně, jako u kapalných PHM. 😉
Názor byl 1× upraven, naposled 30. 10. 2024 15:11
pohoda, do priemeru 4cm tankovacej hadice maju este rezervu 😃
Jenže ohýbat gumovou hadici a měděnou "tyč" je trochu rozdíl, a to se nebavím o ceně :)
Proč zrovna měděnou tyč? V prodlužovacím kabelu nebo v jiném vodiči jako třeba od fénu nebo televize máte taky tyče?
ty mas do fenu kabel s 2,5cm priemerom?Proste toto je kategoria cele zle, cim skor to zrusia, tym lepsie. Uz vcera bolo neskoro.
no.... nechapes. ale ze vobec.
Do fénu idú stovky ampér?? OMG. Aaa, pán nevie súvislosť medzi prúdom a prierezom vodiča.
On tim zjevne myslel rozdil mezi lankem a tvrdym dratem, je potreba to cist s nadhledem a to v obou pripadech, protoze "tyč" take nebyl zrovna stastny obrat. Nam je to jasne, jak to bylo mysleno, ale ne kazdy ma vzdelani v oboru elektro a muze to vzit doslovne bez ohledu na uvozovky.Kazdopadne ono "lanko" daneho prurezu nebude nic pohodlneho na manipulaci, protoze to je proste solidni porce materialu a med neni zrovna lehka. Ikdyz sberaci kovu jsou schopni ukrast i tezsi kabely. 😃
Moc počítat neumíš.
To jsi se moc nepředvedl.
Je docela zbytečný pořád dokola publikovat stejný článek o tom, že za tři roky bude převratná baterka. Stačí když do hlavičky webu dáte číslo, kolik takových technologií už bylo vynalezeno.
Asi není problém vyrobit baterii, která má některý vlastnosti vyjímečně dobrý, ale je těžší vyrobit baterii která je celkově lepší než starší verze.Musí být levná,mít vysokou životnost,nehořlavá,velká kapacita na objem a hmotnost,odolnost na vysoký a nízký teploty v kapacitě, životnosti, bezpečnosti.musí mít poruchy jen vzácně, jako např zkrat, nebo zhoršení vlastností.musí jít rychle nabíjet ve velkým rozsahu kapacity,musí ji málo snižovat kapacitu používání v krajních mezích nabití.musí mít malé samovybíjení a velkou účinnost při dobíjení.musí jít dobře recyklovat a být dostupný suroviny pro výrobumusí být v prodeji!
Tady to nevidím moc bíle: - Musí být levná - tohle bude vždy kámen úrazu - baterie vyžaduje materiály (kovy), které bohužel nejsou zrovna rozšířené a většinu z nich navíc drží Čína :(. - velká kapacita na objem a hmotnost - lehčí ne lithium už je jen vodík a helium a to ani nejsou kovy - musí jít rychle nabíjet - Když vynecháme to, že rychlé nabíjení má dopad na životnost, tak znamená i velké proudy - náročnost na soustavu v okolí nabíječkyS těmi ostatními body by se asi jakž takž mohlo hýbat, ale také si myslím, že mantinely nejsou už moc daleko. Nicméně fandím každé technologii a rád se nechám překvapit, ale zatím v kontextu revolučních baterií jen vznikají s frekvencí cca 2 články do měsíce ale aplikace zatím chybí :(.
Technicky vzato vodík je kov. Vodík je ale divnej úplně ve všem. Aby měl kovové vlastnosti, musí se podrobit tlaku v desítkách GPa a více. Kapalný je asi ve 20°C nad absolutní nulou, a pevný vodík je na tom ještě hůře.Výroba akumulátorů je hlavně neekologická, respektive energetický náročná. Proto se jich tolik dělá v Číně. Vyrábět je snesitelně zdravě je prostě velmi drahé, obzvlášť v místním přebyrokratizovaném prostředí. Každopádně s těmi drahými kovy to už není až tak vážné, lithium bychom si tady vykopali na Cínovci. Kobaltu je potřeba čím dál tím méně, a krom Ruska a Číny ho najdete taky v Africe, kde ho ekologicky těží malé děti. Co se týká životnosti, to je o konstrukci, je to kompromis mezi energetickou hustotou a rychlostí nabíjení/vybíjení (a u automobilů také chlazení).Možná to tak nevypadá, ale svět baterek se fakt dopředu hýbe. Příklepové vrtačky na baterky jsou naprosto běžné a nikdo se nad tím ani nepozastaví. V telefonu je dneska možné nosit 30Wh energie. Krabička o velikosti powerbanky vám nastartuje automobil. Udělaly obrovský pokrok, a každý rok je to lepší a lepší.Jenže tu čistotu a energetickou náročnost výroby nikdo neukecá, proto jich drtivou většinu vyrábá totalitní stát vojensky okupující cizí stát a páchající genocidu, Čína. Jsou v tom rok od roku lepší, a není snadné koupit dneska kvalitní akumulátor za rozumnou cenu, který není z Číny.
baterie nemusí mít malou hustotu, stačí velká kapacita na objem i hmotnost, to není hustota.Jo ty články o laboratorních bateriích jsou o ničem, takových různých baterií jsme za posledních 10 let už viděli tisíce, ale nejsou v prodeji kromě vyjímek, proto mě přijdou zajímavější články o bateriích v prodeji, trochu víc vědět o vlastnostech baterií který používáme, nebo si můžeme koupit.Tyhle články jsou moc málo o skutečnosti, je to víc sci-fi, když tu baterii nemůžu používat.
A fyzikální zákony nic? To bude brát energii z páteřních drátů co spojujou celý státy nebo kde vezmou takovou přípojku? Leda že by u "pumpy" měli něco jako buffer baterii která by třeba těch 500 kW příkonu krátkodobě utáhla a nabíjela by se trvale, ale to se mi zdá jako dost šílenství.
Tak se to někde normálně používá. Nevím jaká je účinnost.
Čo s tým má účinnosť? 10 áut chce použiť 100kW nabíjačku = 1 MW. pri 1 kV preteká prúd 1 kA. Účinnosť berieme do úvahy len čo sa týka nabíjacieho času. Pri 100% účinnosti by sa 100kWh bat. nabíjala hodinu. Pri menšej to bude dlhšie. Ale tu ide o to, že pri 10 autách s rýchlonabíjaním by musela prípojka zvládnuť 1 kA.
to mistnim ekodebilum nevysvetlis... budou ti psat veci jako ze se to jiz pouziva, ze to neni problem protoze ne kazdy nabiji v tu samou chvili a dalsich milion ptakovin...
pockajme na vyjadrenie erudovaneho Pindika, ale ten asi nemoze pisat, lebo nabijacka je obsadena pri nabijani jeho Tesly a nema cim dobit mobil :p
Presne to je jedno z planovanych reseni toho problemu.Vtip je v tom, ze to o dalsich 10-20% snizuje ucinnost celeho procesu. A taky cenu, komplexitu a tak.Nicmene ze budou baterkovozy jen pro bohate, to je jasne uz ted. V lete mi volali z banky, jestli nechci 200 tacu dotaci na Teslu. Nejak netusim, proc by mi stat mel dotovat Teslu pro me podnikani, jak by mi jako pomohla. Kdyby mi dal dotaci na vojetou felicii, jako abych mel nejake auto, nebo dotaci na nakladak, ale na luxusni osobak? A timhle zadluzujene nase potomky...
co je na Tesle za 600k bez DPH (po odečtení dotace) luxusního?
Pro bohaté? Dacia Spring s tou dotací přišla na 187kkč, bez dotace je za 430 s DPH. Moc levnějších aut na trhu není.
Proč myslíte, že se poslední dobou začínají lít peníze do modulárních jaderných reaktorů? Třeba to potřebují na ty nabíjecí stanice 🙂
Protoze je ted tahle slepa vetev energetiky "v mode". Nebojte, ono je to zase brzo prejde, az si ujasni souvislosti tehle iracionalnich snu. ;o)Ale aspon je to ryze technicky resitelne, coz u jinych investicnich podvodu neplati. Nerealizovatelne je to z jinych nez technickych duvodu.
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 10. 2024 23:02
V technických kruzích se o modulárních reaktorech uvažuje jako o sériově vyráběných. Modulární reaktory o nízkém výkonu jsou neekonomické.