Vesmír | Věda | Exoplanety

Nadšenci našli prostřednictvím internetu další exoplanety. Zapojit se může každý

• Uživatelé internetu našli další zajímavé planety u cizích hvězd
  • K hledání planet nejsou potřeba žádné velké znalosti a ani speciální software
  • Na rozdíl od projektu typu SETI@home musíte zapojit vlastní oči

Už deset let se astronomové doslova topí v záplavě dat, které vyprodukoval kosmický dalekohled Kepler. Lovec exoplanet od října nefunguje, ale v jeho šlépějích jde družice TESS.

Algoritmy hledají v datech nepatrný pokles jasnosti hvězdy, který ukazuje, že před ní přešla planeta. Některé planety jim však mohou uniknout. Vědci proto dávají data veřejnosti. Běžným uživatelům internetu se už podařilo najít několik zajímavých světů. Nedávno přibyly další.

Planeta ztracená ve smetí

Pomoci občanské vědy se podařilo v datech z Keplera najít planetu u hvězdy K2-288 B. Okolo společného těžiště obíhají dvě menší hvězdy. Okolo menší z nich obíhá planeta K2-288 B b s periodou 31 dní. Planeta se sice nachází v obyvatelné zóně, ale je zhruba dvakrát větší než Země, takže půjde spíše o menší verzi našeho Neptunu.

K objevu exoplanety je obvykle nutné pozorovat alespoň tři přechody planety před hvězdou. V případě K2-288 Bb sice Kepler pozoroval tři tranzity, ale jeden z nich vědci původně nechtěně hodili do koše.

V rámci své druhé mise se musel Kepler každé tři měsíce pootočit. Manévr měl na jeho velmi citlivá pozorování vliv (vibrace, změna teploty apod.). Data z prvních dnů po manévru vědci proto původně ignorovali. Bohužel v nich byl ukrytý i třetí tranzit K2-288 Bb.

Teprve nový software umožnil odstranit systémové chyby, takže vědci mohli pracovat s kompletním balíkem dat. Poslali je do projektu Exoplanet Explorers a v květnu 2017 byl objeven třetí tranzit planety K2-288 Bb.

Šest planet u jedné hvězdy

Už před rokem vyšla studie, ve které byl oznámen další objev amatérských lovců exoplanet. Těm se podařilo u hvězdy K2-138 najít hned pět planet. Všechny obíhají velmi blízko od své hvězdy. Jejich oběžné doby jsou od 2,4 po 12,8 dní. Vejdou se do vzdálenosti 0,1 AU od hvězdy, což je asi 4krát blíže, než leží ve Sluneční soustavě oběžná dráha Merkuru. Velikost planet se pohybuje od 1,6 po 3,3 Země.

Vědci nyní na sjezdu Americké astronomické společnosti oznámili, že okolo hvězdy obíhá ještě nejméně jedna planeta. Našli ji pomoci kosmického dalekohledu Spitzer.

Planeta K2-138 g je s průměrem 3,7 Země největší planetou v systému a obíhá trochu dál od zbývajících pěti sester – s dobou oběhu necelých 42 dní.

K2-138 je tak se šesti planetami jeden z nejpočetnějších známých planetárních systémů.

Hledat planety je jednoduché

Kepler sice skončil, ale exoplanety stejnou metodou teď hledá družice TESS. Také její data jsou postupně dávána veřejnosti.

TESS pozoruje současně čtyřmi kamerami část oblohy, do které by se vešlo 10 tisíc měsíčních úplňků. Jasnost vybraných hvězd měří každé dvě minuty, celé části oblohy pak dvakrát do hodiny.

Měření se vynesou do grafu. Na vodorovné ose je čas, na svislé jasnost. Říká se tomu světelná křivka a právě je prohledávají nadšenci na internetu.

K prohledávání dat nejsou nutné žádné velké znalosti a ani speciální software. Vše probíhá v internetovém prohlížeči. Stačí registrace, projít si krátký tutorial a můžete se pustit do práce. Možné přechody (tranzity) exoplanet označujete žlutými rámečky. Ukázku najdete v galerii.

Projekt najdete na zooniverse.org. V současné době jsou všechna data analyzována a čeká se, až NASA uvolní další.

Diskuze (8) Další článek: AMD Radeon VII: Nová konkurence pro RTX 2080 přinese 16 GB paměti a 7nm čipy

Témata článku: Vesmír, Software, Věda, Exoplanety, TESS, Zajímavý svět, Jasnost, Měsíční úplněk, Běžný uživatel, Nadšenec, Planeta, Společné těžiště, Nepatrný pokles, Amatérský lovec, Spitzer, Největší planeta, Neptun, Prostřednictví internetu, Současná doba, Necelý den, Systémová chyba, Kosmický dalekohled, Kepler, Světelná křivka, Internetový prohlížeč

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy