V oblasti ekologické dopravy se poslední dobou upírá pozornost především na elektrická vozidla. Nicméně vodíkové technologie začínají ukazovat, že si zaslouží své místo na výsluní. Důkazem je nákladní vůz H2Rescue, který si nedávno připsal nový světový rekord. Náklaďák ujel na vodík na jedno „natankování“ 2 906 kilometrů bez jakýchkoli škodlivých emisí.
14 969 kilogramů těžký vůz H2Rescue byl vyvinut a zkonstruován firmou Accelera by Cummins ve spolupráci s americkým ministerstvem energetiky a ministerstvem obrany. Je určen pro nasazení při živelních pohromách a nouzových situacích. Kromě přepravy zásob dokáže na místě poskytovat elektrickou energii po dobu až 72 hodin bez potřeby doplňování paliva.
Úplně ekologická cesta
Rekordní cesta začala v Kalifornii a trvala několik dní. Vůz vezl 175 kilogramů vodíku, z nichž během cesty v husté dopravě spotřeboval 168 kilogramů. Výkon motoru dosahoval 250 kilowattů a maximální rychlost se pohybovala mezi 80 a 89 kilometry za hodinu. Na konci cesty zbylo v nádrži ještě 7 kilogramů paliva.
H2Rescue, na rozdíl od běžných naftových nákladních vozů, při svém provozu nevypouští žádné emise oxidu uhličitého. Během stejné cesty by běžné dieselové vozidlo vypustilo přibližně 301 kilogramů CO2. Ročně může nasazení jednoho takového vozu ušetřit až 6 908 litrů paliva a snížit emise skleníkových plynů o 2,5 tuny.
Technologie vodíkových palivových článků nabízí možnost, jak vyřešit nejzásadnější problémy elektromobilů, jako je dlouhá doba nabíjení či omezený dojezd. Vodíkové nákladní vozy se plní rychleji než jejich bateriové protějšky a mohou mít delší dojezd, což je klíčové při zajišťování nouzové pomoci v odlehlých oblastech.
Projekt H2Rescue začal v roce 2019 jako papírový koncept, kdy skupina odborníků spojila své síly s cílem vytvořit vozidlo schopné pomáhat v kritických situacích. Prvotním impulsem byly rozsáhlé požáry, které sužovaly Kalifornii, a ukázaly naléhavou potřebu ekologických a efektivních dopravních prostředků pro nouzové zásahy.
Zázrak techniky?
Po pěti letech intenzivního vývoje a testování se z myšlenky stal skutečný zázrak techniky, který nejenže překonal očekávání, ale také si vysloužil zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Tento rekord přitom není jen pouhým číslem – je symbolem technologického pokroku a důkazem, že vodíková technologie má obrovský potenciál v oblasti dopravy i krizového řízení.
Průběh rekordní cesty probíhal pod dohledem adjudikátora Guinnessovy knihy, který kontroloval každý krok – od pečlivého zapečetění nádrže před startem až po závěrečné ověření ujeté vzdálenosti. Bedlivá kontrola podtrhla serióznost celého pokusu a zvýšila důvěryhodnost výsledků.
14 969 kilogramů těžký vůz H2Rescue
Ujetí bezmála tří tisíc kilometrů na jednu nádrž ukazuje, že H2Rescue není jen experimentální prototyp, ale plně funkční vozidlo připravené na reálné nasazení. Zápis do Guinnessovy knihy je jasným signálem, že vodíková technologie má nejen budoucnost, ale i konkrétní uplatnění v praxi.
Na druhou stranu má vodíková technologie před sebou ještě řadu výzev, především v oblasti infrastruktury a nákladů na výrobu vodíku. Rekord H2Rescue ale ukazuje, že vodík může hrát v budoucnosti dopravy klíčovou roli. Tento projekt je také příkladem, jak může spolupráce mezi vládou a soukromým sektorem přinést inovace, které pomáhají chránit planetu.
Zdroje: energy.gov, guinnessworldrecords.com, newatlas.com, hydrogen-central.com.