Vesmír | Astronomie

Nalaďte si vesmírné rádio: Galaxie zpívají při tvoření hvězd

• Tým astronomů proměřil rádiové záření různých vlnových délek u vybraných galaxií
  • Využili k tomu stometrový radioteleskop
  • Badatelé porovnali rádiové emise u 52 spirálních galaxií

Hvězdy ve vesmíru vznikají uvnitř hustých oblaků kosmického plynu a prachu. Pro pochopení procesů tvorby hvězd je přitom zásadní prozkoumat rychlost, s jakou se hvězdy na daném místě tvoří. Astronomové za tím účelem pozorují vesmír na různých vlnových délkách elektromagnetického záření, přičemž každý typ záření má pro tento účel jisté výhody a rovněž nevýhody.

Když pozorujeme tvoření hvězd v oblastech viditelného záření nebo UV záření, tak část tohoto záření pohlcuje mezihvězdný materiál. Proto vědci používají kombinovaná pozorování, která zahrnují dvě a více různých vlnových délek, včetně infračerveného záření. V takovém případě ale dochází k tomu, že se do pozorování pletou i jiné emise záření, které přímo nesouvisejí s tvorbou hvězd. A to vyvolává zmatek.

Mezinárodní tým vědců, který vedla astronomka Fatemeh Tabatabaei z Instituto de Astrofísica de Canarias na Kanárských ostrovech, se teď proto poprvé pokusil odvodit rychlost tvoření nových hvězd v galaxiích z pozorování emisí rádiového záření galaxií na střední vlnových délkách rádiového záření mezi 1 a 10 GHz. Z výsledků předešlých studií totiž vyplývá, že by rádiové záření galaxií mohlo být dobrým ukazatelem rychlosti tvorby hvězd.

Astronomové si ke svým pozorováním vybrali soubor 52 spirálních galaxií s rozmanitými vlastnostmi. Pak na tyto galaxie „naladili“ stometrový talíř vysoce citlivého radioteleskopu v německém Effelsbergu, který je pro podobná pozorování v rádiové oblasti ideální. Nakonec byli úspěšní, vesmírné rádio se osvědčilo. Výsledky jejich výzkumu ukazují, že pozorování emisí rádiového záření v rozsahu frekvencí 1 až 10 Ghz lze velmi dobře využít k určení rychlosti tvorby hvězd v galaxiích.

Použití rádiových vln podle badatelů přináší hned několik výhod. Za prvé, mezihvězdný prach na zvolených vlnových délkách rádiových vln toto záření neovlivňuje. Další výhoda spočívá v tom, že takové rádiové vlny vyzařují nové hvězdy během několik fází svého vzniku, stejně jako pozůstatky supernov.

A výhodou je rozhodně i to, že pozorování v rádiové oblasti už není nutné pro určení rychlosti tvorby hvězd kombinovat s dalšími pozorováními. Astronomové se netají tím, že tento postup určení rychlosti tvorby hvězd hodlají použít u mnohem většího počtu galaxií. Radioteleskop v Effelsbergu rozhodně nebude zahálet.

Zdroj: Max Planck Institute for Radio

Váš názor Další článek: IE a Edge trpí závažnou chybou a oprava je v nedohlednu. Jak jsou na tom ostatní?

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, NASA, Rádiové záření, Mezihvězdný prach, Záření, Infračervené záření, Astronom, Viditelné záření, Uv záření, Astronomka, Galax, Zmatek, Radioteleskop, MPG, Bonn, Elektromagnetické záření, Galaxie, Hvězda, Max Planck, Mimozemská civilizace, Podobná hvězda, Emise, Další výhody