Nalaďte si vesmírné rádio: Galaxie zpívají při tvoření hvězd

• Tým astronomů proměřil rádiové záření různých vlnových délek u vybraných galaxií
  • Využili k tomu stometrový radioteleskop
  • Badatelé porovnali rádiové emise u 52 spirálních galaxií

Hvězdy ve vesmíru vznikají uvnitř hustých oblaků kosmického plynu a prachu. Pro pochopení procesů tvorby hvězd je přitom zásadní prozkoumat rychlost, s jakou se hvězdy na daném místě tvoří. Astronomové za tím účelem pozorují vesmír na různých vlnových délkách elektromagnetického záření, přičemž každý typ záření má pro tento účel jisté výhody a rovněž nevýhody.

Když pozorujeme tvoření hvězd v oblastech viditelného záření nebo UV záření, tak část tohoto záření pohlcuje mezihvězdný materiál. Proto vědci používají kombinovaná pozorování, která zahrnují dvě a více různých vlnových délek, včetně infračerveného záření. V takovém případě ale dochází k tomu, že se do pozorování pletou i jiné emise záření, které přímo nesouvisejí s tvorbou hvězd. A to vyvolává zmatek.

Mezinárodní tým vědců, který vedla astronomka Fatemeh Tabatabaei z Instituto de Astrofísica de Canarias na Kanárských ostrovech, se teď proto poprvé pokusil odvodit rychlost tvoření nových hvězd v galaxiích z pozorování emisí rádiového záření galaxií na střední vlnových délkách rádiového záření mezi 1 a 10 GHz. Z výsledků předešlých studií totiž vyplývá, že by rádiové záření galaxií mohlo být dobrým ukazatelem rychlosti tvorby hvězd.

Astronomové si ke svým pozorováním vybrali soubor 52 spirálních galaxií s rozmanitými vlastnostmi. Pak na tyto galaxie „naladili“ stometrový talíř vysoce citlivého radioteleskopu v německém Effelsbergu, který je pro podobná pozorování v rádiové oblasti ideální. Nakonec byli úspěšní, vesmírné rádio se osvědčilo. Výsledky jejich výzkumu ukazují, že pozorování emisí rádiového záření v rozsahu frekvencí 1 až 10 Ghz lze velmi dobře využít k určení rychlosti tvorby hvězd v galaxiích.

Použití rádiových vln podle badatelů přináší hned několik výhod. Za prvé, mezihvězdný prach na zvolených vlnových délkách rádiových vln toto záření neovlivňuje. Další výhoda spočívá v tom, že takové rádiové vlny vyzařují nové hvězdy během několik fází svého vzniku, stejně jako pozůstatky supernov.

A výhodou je rozhodně i to, že pozorování v rádiové oblasti už není nutné pro určení rychlosti tvorby hvězd kombinovat s dalšími pozorováními. Astronomové se netají tím, že tento postup určení rychlosti tvorby hvězd hodlají použít u mnohem většího počtu galaxií. Radioteleskop v Effelsbergu rozhodně nebude zahálet.

Zdroj: Max Planck Institute for Radio

Váš názor Další článek: IE a Edge trpí závažnou chybou a oprava je v nedohlednu. Jak jsou na tom ostatní?

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Astronomie, Max Planck Institut, Tvoření, Mezihvězdný prach, Elektromagnetické záření, Max Planck, Galaxie, Galax, MPG, Další výhody, Astronom, Zmatek, Viditelné záření, Astronomka, Emise, Uv záření, Dobrý ukazatel, Mimozemská civilizace, TV +, Podobná hvězda, Max Planck Institute, Záření