Bakterie | Děti | Rakovina

Nápoj s obsahem mikroorganismů by se mohl stát novou zbraní proti leukémii

Foto: <a href="https://www.flickr.com/photos/foilman/5905797715">Henry Burrows</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.cs">CC BY-SA 2.0</a>
Nápoj s obsahem mikroorganismů by se mohl stát novou zbraní proti leukémii | Foto: Henry Burrows, CC BY-SA 2.0

Profesor Melvyn Greaves z Institute of Cancer Research v Londýně má velice zajímavý životní cíl: chce vytvořit nápoj, který by u dětí dokázal předejít rozvoji leukémie. Tato myšlenka na první pohled působí poněkud excentricky, nicméně Greaves není žádný „alternativec“ a jeho myšlenky berou vážně i jiní onkologičtí odborníci.

„Třicet let jsem byl posedlý důvody, proč děti mají leukémii. Nyní na tuto otázku poprvé máme odpověď – a to znamená, že můžeme začít hledat způsoby, jak s tím něco udělat. Proto můj nápad o nápoji,“ konstatoval Mel v rozhovoru pro The Guardian.

Čistota je sice půl straví, ale...

Akutní lymfoblastická leukémie vzniká v důsledku série biologických událostí, které začínají genetickou mutací vyskytující se u zhruba 1 z 20 dětí. K té podle zjištění vědců dochází už v děloze, tudíž jí dost dobře nelze předcházet (nebo miminálně zatím nevíme jak).

Kromě této mutace však sehrává významnou roli i nedostatečnou funkčnost imunitního systému. Pokud člověk během prvního roku života není konfrontován se žádnou infekcí, na jeho imunitu to bude mít negativní dopad.

A právě zde se nalézá kámen úrazu – v současné době je řada maminek doslova posedlá používáním antiseptických ubrousků, čisticích prostředků s dezinfekčními účinky, antibakteriálních mýdel atd.

Kromě toho jsou miminka méně kojena a nedostávají se příliš často do kontaktu s ostatními dětmi. To všechno značně snižuje pravděpodobnost toho, že budou vystavena působení mikrobů. „Když pak onemocní běžnou infekcí, jejich imunitní systém reaguje neobyčejně abnormálně. Důsledkem je chronický zánět,“ vysvětluje Greaves.

Jak zánět postupuje, do krve se uvolňují tzv. cytokiny a mohou způsobit druhou mutaci, jež v kombinaci s tou první „otevře bránu“ rakovině. Mel a jeho kolegové proto začali pracovat na přípravě koktejlu, který by obsahoval bakterie, houby, prvoky... nejvhodnější pro stimulaci imunitního systému.

„Cílem je najít 6 nebo možná 10 druhů mikrobů, které dokážou nejlépe obnovit dětský mikrobiom na zdravou úroveň. Tento koktejl mikrobů by byl podáván – ne jako pilulka, spíš ve formě něčeho jako je jogurtový nápoj – velmi malým dětem,“ uvedl Greaves.

Badatelé v dané souvislosti upozorňují rovněž na to, že nedostatečná expozice mikroorganismům v útlém věku vedla na Západě i k nárůstu případů onemocnění cukrovkou 1. typu či různými alergiemi. To znamená, že jejich nápoj by teoreticky mohl zmenšit nejen riziko popuknutí leukémie, ale i dalších zdravotních obtíží.

Titulní foto: Henry Burrows, CC BY-SA 2.0