Náporové rakety jsou smrtící i pro nejmodernější stíhačky

  • V Číně vyvíjejí nadzvukové střely vzduch-vzduch s náporovým pohonem
  • Ten trojnásobí dosah dnešních čínských raket vzduch-vzduch
  • Kromě toho těmto střelám poskytne i lepší manévrovací schopnosti a také samozřejmě vyšší rychlost

Moderní bojové letouny jsou velmi rychlé, obratné, taky stealth. Jak s něčím takovým bojovat? V Číně vyvíjejí nadzvukové střely vzduch-vzduch s náporovým pohonem, které ztrojnásobí dosah dnešních čínských raket vzduch-vzduch. Náporový pohon těmto střelám poskytne velký dolet, lepší manévrovací schopnosti a samozřejmě také vyšší rychlost.

Náporový pohon neboli ramjet, představuje jednoduchý typ reaktivního pohonu. Je to vlastně trubice otevřená na obou koncích, která se uvnitř zužuje. Do trubice proudí za letu vzduch, který se uvnitř stlačí a motor do něj přidává palivo. Spaliny pak vysokou rychlostí unikají tryskou ven a ženou poháněný stroj vpřed. Náporový pohon nefunguje, když je stroj v klidu. Ke svému provozu potřebuje určitou minimální rychlost.

Čínská výzkumná instituce 4. Research Institute of the China Aerospace Science & Technology Corporation (CASC) nedávno ohlásila dva úspěšné testy náporového pohonu u raket typu vzduch-vzduch. Podle informací z Číny jsou tyto rakety nadzvukové a letěly rychlost kolem Mach 5.

Tyto rakety by měly používat pevné palivo, díky čemuž je jejich použití více operativní, než v případě kapalných paliv. Rychlost a výkon ramjetů na pevné palivo přitom lze ovládat regulováním množství vzduchu, který proudí do pohonu.

Odborníci se domnívají, že ramjetový pohon až ztrojnásobí dosah raket vzduch-vzduch kategorie BVRAAM (anglicky beyond-visual-range air-to-air missile), tedy takových, které lze vypálit na protivníka, aniž by ho pilot viděl na vlastní oči.

Současné čínské letecké rakety BVRAAM, jako je například PL-12, doletí do vzdálenosti kolem 100 kilometrů. S náporovým pohonem by to mohlo být až kolem 320 kilometrů. To by v budoucích konfliktech mohlo hrát zásadní roli. Rakety s náporovým pohonem mají totiž velkou výhodu v tom, že nemusejí nést okysličovadlo. Náporový motor využívá kyslík ze vzduchu, kterým raketa s náporovým pohonem právě prolétá.

Pokud Čína doopravdy zavede do výzbroje letecké střely s náporovým pohonem, tak v této oblasti dosáhnou technologické převahy nad letouny Spojenými státy. Nejmodernější americké rakety BVRAAM, což jsou AMRAAM AIM-120D, dosahují rychlosti jen kolem Mach 4 a doletí do vzdálenosti kolem 160 kilometrů. Čínské střely by podle všeho překonaly i nejnovější evropské protiletadlové střely BVRAAM s náporovým pohonem, tedy MBDA Meteor. Jejich dosah činí zhruba 100 kilometrů.

Nové náporové střely vzduch-vzduch by měly dostat čínské bojové letouny, jako jsou například stealth stíhačky J-20 a J-31. Každý z těchto strojů může nést až 6 střel BVRAAM.

Zdroj: Popular Science, Foto: U.S. Air Force

Témata článku: Technika, USA, Čína, Zajímavosti, Letadla, Raketa, Vojenství, Zbraně, US Air Force, Úspěšný test, Stíhačka, Manévrovací schopnost, Jednoduchý typ, Poháněný stroj, Mach, Kapalné palivo, Čínská střela, Velká výhoda, Rychlost, Stíhací letoun, Střela, Technology Corporation, Otevřená trubice , Dosah, Čínská raketa

Určitě si přečtěte

To je elektrický sporťák snů! Tesla představila nový Roadster

To je elektrický sporťák snů! Tesla představila nový Roadster

** Tesla představila nový model Roadster ** Má tři elektromotory a ohromující parametry ** Výroba by se měla rozběhnout v roce 2020

Včera | Malý Vojtěch | 35

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

Včera | Malý Vojtěch | 141