Mars | Asteroidy | Mimozemský život

Nárazy asteroidů a vodík v atmosféře mohly podpořit vznik života na Marsu

• Je na Marsu život?
  • Podle nové studie mohly k jeho vzniku velkou měrou přispět nárazy asteroidů
  • To ovšem předpokládá, že raný Mars měl atmosféru bohatou na vodík

Je na Marsu život? Nebo tam alespoň kdysi byl? Odpověď na tyto otázky zajímají nejspíš úplně každého. Podle nové studie mohly ke vzniku života na Rudé planetě velkou měrou přispět nárazy asteroidů, pokud raný Mars měl atmosféru bohatou na vodík.

Pro vznik a rozvoj života pozemského typu jsou nutné určité chemické sloučeniny. Náležejí k nim i sloučeniny dusíku, dusitany (nitrity) a dusičnany (nitráty).

Robotická laboratoř Curiosity tyto sloučeniny objevila během své cesty kráterem Gale v půdě Marsu a ve vzorcích hornin. Curiosity má k dispozici zařízení SAM (Sample Analysis at Mars), což je první přístroj na Marsu, který mohl detekovat přítomnost nitrátů. A podařilo se.

Planetolog Rafael Navarro-González z National Autonomous University of Mexico v Mexico City a jeho spolupracovníci zjišťovali, jak se takové sloučeniny mohly ocitnout v marťanských horninách. Použili k tomu teoretické modely, počítačové simulace, a také laboratorní experimenty.

Co ukázala simulace atmosféry raného Marsu?

V laboratoři vědci vstřelovali pulzy infračerveného laseru, kterým simulovali mocné rázové vlny po příletu asteroidu na Mars, do nádoby obsahující směsi s různým obsahem plynného vodíku, dusíku a oxidu uhličitého. Právě tak nějak si odborníci představují atmosféru raného Marsu. Z výsledků plyne, že nejvíce nitrátů vzniká, když je směs plynů simulující atmosféru Marsu bohatá na vodík.

Proč jsou nitráty tak důležité pro případný vznik života na Marsu? V atmosféře Rudé planety je v porovnání se Zemí jenom velmi málo dusíku. Proto jsou nitráty na Marsu jedinou formou dusíku, která by mohla být užitečná pro živé organismy, pokud by se podobaly těm pozemským.

Jestli se Navarro-González a jeho tým nepletou, tak nárazy asteroidů mohly zařídit dostatečné množství nitrátů na povrchu Marsu, zvlášť pokud byla atmosféra mladého Marsu opravdu bohatá na vodík.

Skutečné složení dávné atmosféry Marsu prozatím zůstává záhadou, ale vědci teď mohou pracovat s různými alternativami a zvažovat, jak pravděpodobný mohl být před miliardami let vznik života na Marsu.

Váš názor Další článek: Google Fotky automaticky ořežou a vylepší vyfocené dokumenty a účtenky

Témata článku: Země, Výzkum, Mars, Mimozemský život, Asteroidy, Simulace, Vodík, Atmosféra, Chemie, Asteroid, Curiosity, Vznik, Sloučenina, Marsa, Mexiko City, Vznik života, Náraz, Dusík, Sam

Nový Apple Macbook Air je levnější, má větší SSD a vrací se k tradiční klávesnici

** Nový MacBook Air opravuje nejzásadnější chyby dosavadní verze ** Dostal lepší klávesnici, výkonnější procesor a 256GB SSD ** Apple navíc snížil ceny

10 věcí, které jste odkládali „na jindy“, ale teď je konečně můžete udělat

** Karanténní opatření nás drží doma a mnozí mají více času navíc ** Připomeneme proto často odkládané činnosti uživatelů počítačů ** Právě teď je ten správný okamžik, kdy se do nich pustit

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?