NASA a JAXA pracují na obytném voze určeném pro provoz na Měsíci

Pokud jde o podobu budoucích měsíčních habitatů, na internetu lehce dohledáte spoustu různých návrhů: nafukovací stany, podzemní základny… nebo dokonce i konstrukce, které by bylo možné s trochou fantazie označit za „obří houby“.

Kosmické agentury JAXA a NASA  nyní zkoumají možnosti jiného zajímavého řešení. Podle serveru Ars Technica pracují na obytném voze, tzv. „ervéčku“ (recreational vehicle, RV).

Přesněji řečeno, japonská JAXA se tomuto projektu věnuje již přes dva roky, zatímco NASA se zapojuje teprve nyní. Důvodem je skutečnost, že americká agentura čelí finančním škrtům i dalším problémům. Toto partnerství je pro ni tak mnohem výhodnější, než kdyby musela vyvíjet své vlastní vozidlo.

Minimum životního prostoru

„Rozpočet NASA je napnutý a docela hubený a tohle jim pomáhá, aby si mohli dovolit to udělat,“ konstatoval lunární vědec Clive Neal z University of Notre Dame.

První verze, kterou JAXA představila loni, ještě vypadala jen jako klasický rover pro dvě osoby. Zatím není jasné, zda byly v mezičase provedeny další úpravy, které by tento rover přeměnily na pojízdný habitat.

Každopádně je vcelku zřejmé, že taková RV by nebyla právě luxusní a lidé, kteří by v nich žili, by měli k dispozici jen velice málo prostoru.

Diskuze (10) Další článek: Apple nemusí doplácet daně za 13 miliard eur. Zatím vyhrál soud proti Evropské komisi

Témata článku: Vesmír, Technika, Internet, Výzkum, NASA, Japonsko, USA, Automobily, Měsíc, Toyota, Kolonizace, Bydlení, JAXA, Fantazie, Habitat, Rover, Ars Technica, Obytný vůz, Vůz

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia
Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft
Útočník obelhal největší kryptoburzu a ukradl 14 miliard korun. I kryptoměny se musí záplatovat

**Binance, největší kryptoburza, potvrdila, že jí útočník ukradl v přepočtu 14 mld. korun. **Burza rychle zastavila činnost, takže s většinou penez útočník nemůže nakládat. **Útok umožnila díra v komponentně propojující dva blockchainy.

PenízeKryptoměny

Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita