NASA: Černá plíseň by mohla přežít na Marsu

Houba Stachybotrys chartarum, známá rovněž jako černá plíseň, by mohla přežít na Marsu. Plyne to z výsledků experimentu, který provedli odborníci z NASA a German Aerospace Center (DLR).

V rámci tohoto experimentu badatelé do stratosféry vyslali kontejner zvaný MARSBOx (Microbes in Atmosphere for Radiation, Survival and Biological Outcomes experiment). Ten byl naplněn umělou marsovskou atmosférou a rovněž v něm panoval stejný tlak jako na rudé planetě.

V MARSBOxu se nacházely různé pozemské mikroorganismy, přičemž vybrané vrstvy byly chráněny před nebezpečným zářením, zatímco jiné nikoliv.

Důležitý výzkum

„Některé mikroby, zejména spory houby černé plísně, dokázaly cestu přežít, i když byly vystaveny velmi vysokému UV záření,“ uvedla mikrobioložka Marta Filipa Cortesão z DLR.

Tento výzkum je významný hned z několika hledisek. „K dlouhodobým pilotovaným misím na Mars potřebujeme vědět, jak by na rudé planetě přežívaly mikroorganismy asociované s lidmi, protože některé mohou představovat zdravotní riziko pro astronauty,“ vysvětlila Katharina Siems z DLR.

„Kromě toho však některé mikroby mohou být neocenitelné pro průzkum vesmíru. Mohly by nám pomoci produkovat zásoby potravin a materiálu nezávisle na Zemi, což bude zásadní, když budeme daleko od domova,“ dodala.

Diskuze (18) Další článek: Když to neudělal stát, poradili si programátoři sami. Vytvořili aplikaci s přehledem volných míst pro očkování

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Mars, Experiment, Záření, Marsa, DLR, Mikroby, Cortés, German Aerospace center, Radiation, Mikroorganismus, Plíseň, Daly

Jak dobře vybrat router. Potřebujete Wi-Fi 6, co nejvíc antén a fyzických portů

** Wi-Fi router je zařízení, přes které se připojíte k bezdrátové síti Wi-Fi a k internetu ** Poradíme, jak Wi-Fi router vybrat, na co myslet a čemu se vyhnout ** Doporučíme konkrétní osvědčené routery

Jak vybratRouter
První neuronové sítě už možná získaly vědomí, tvrdí OpenAI. Buďte ale klidní, stejně se to nedá ověřit

** Jeden ze zakladatelů laboratoře OpenAI publikoval kontroverzní tweet ** Rozjela se pod ním bohatá debata vědců ** Může mít AI vůbec vědomí? A dokážeme to zjistit?

Umělá inteligence
Recenze reMarkable 2. Geniální zápisník, úžasná technologie a e-ink rychlejší než iPad

** Hybrid tabletu a čtečky je špičkovým kusem hardwaru. ** Výrazně se omezuje na použití jako zápisníku a čtení. ** Ani u tohoto typu zařízení se nevyhneme předplatnému.

reMarkableE-inkTesty
Jak zrcadlit obrazovku mobilu a počítače do televize

Ať už se chcete pochlubit fotkami z dovolené na velké obrazovce, nebo si přehrát video uložené na disku počítače, neobejdete se bez zrcadlení obrazovky. Ve výchozím stavu jej podporuje Windows i Android.

NávodyTelevizeWindows