NASA chce na Měsíci jaderný reaktor. Proč to tentokrát nevyřeší 10× lehčí fotovoltaika?

NASA vypsala „výběrové řízení“ na jaderný reaktor, který by zvládl na Měsíci dodávat konstantní výkon 40 kW po dobu 10 let. Problém je, že nesmí vážit více než 5 tun a musí se vejít do tubusu rakety s průměrem 4 metry.

Proč tentokrát nestačí solární panely? Vždyť při stejném výkonu by vážily jen půl tuny… Proměnlivá vzdálenost od Slunce v tomto případě není velký problém, ale dva týdny dlouhá noc rozhodně ano. Tak dlouhá doba v tak nízké teplotě se bateriemi vykrývá velmi špatně.

Jsou tu i jednoduché a naprosto spolehlivé atomové baterie, kterým jsme věnovali jeden z minulých dílů Z VESMÍRU. Samy o sobě mají malý výkon a vysokou hmotnost, ale v kombinaci se solárními panely a bateriemi už vypadají slibně. Takže proč ten jaderný reaktor?

Podívejte se i na starší díly pořadu Z VESMÍRU:

Každý týden novinky z astronomie a průzkumu vesmíru. Dozvíte se, co můžete vidět na nočním nebi, ale také o pozorovací technice, observatořích, výzkumech, objevech a zkrátka všem, co s astronomií souvisí.

Sledujte také: Vesmírné zprávy, Elonovinky, Vesmírná technikaTýden Živě

Diskuze (84) Další článek: Microsoft chce odlišit Edge. Řítí se do něj editor obrázků a kalkulačka

Témata článku: Video, Vesmír, Z vesmíru, Elektrárna, Slunce, Baterie, Měsíc, Fotovoltaika, Solární panely, Vysoká hmotnost, Výběrové řízení, Tuna, Jaderný reaktor

Kompaktnější a se skvělým prostorovým zvukem. Sluchátka Galaxy Buds2 Pro podporují až 24bit audio

** Nová sluchátka Galaxy Buds2 Pro jsou příjemným zjevením ** Dostaly 24bit audio, Bluetooth 3.0 a vylepšený ANC ** Prostorový zvuk až 7.1 je jen třešničkou na dortu

Martin ChroustJakub Michlovský
Aktivní potlačení hlukuZcela bezdrátová sluchátka

Jak nakupovat na německém Amazonu. Tipy, triky a na co dát pozor

** Amazon.de je tím hlavním, přes který byste měli v ČR nakupovat ** Má ale svá úskalí týkající se češtiny, cen a dopravy ** Prozradíme trky, které se vám budou hodit

E-shopyAmazonTipy
Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

** Nejen mobilní výrobci jsou naučeni rok od roku prodávat stále více telefonů ** Tento trend se však zákonitě musí někdy zastavit ** Jenže, co naplat, když jsou starší zařízení „uměle“ nepoužitelná?

Prasklý displejBaterieAktualizace softwaru