NASA chce poslat na Venuši astronauty v obytných vzducholodích

• NASA plánuje výhledově poslat na Venuši pilotované mise
  • Astronauti by zmíněnou planetu mohli zkoumat z obytných vzducholodí
  • Podle odborníků již všemi potřebnými technologiemi disponujeme

Příběhy science-fiction v první polovině 20. století popisovaly Venuši jako fantastický, ale zároveň přívětivý svět, kde panuje příjemně horké klima, s rozlehlými lesy a bažinami, a někdy dokonce i s dinosaury.

Řada lidí tehdy snila, že se jednou na Venuši podívá a projde se její podivuhodnou přírodou. Venuše je v mnoha ohledech dvojčetem Země, tak podobné představy nepůsobily až tak zvláštně.

Dnes ovšem považujeme Venuši za naprosto pekelný svět, který se nepodobá tropickému ráji, nýbrž rozpálené troubě. Pokud jde o vesmírnou turistiku, tak Venuše rozhodně není na seznamu žádaných destinací. Je to výheň s žíravou atmosférou, jejíž povrch ještě ke všemu drtí veliký tlak.

Navzdory tomu všemu ale NASA přece jenom plánuje výhledově poslat na Venuši pilotované mise. V této fázi se projekt jmenuje HAVOC, podle anglického High Altitude Venus Operational Concept.

Na povrch ne, ale...

Jak by něco takového bylo vůbec možné? Na povrchu Venuše panuje teplota kolem 460 °C, což je více na Merkuru, který je ze všech planet nejblíže Slunci. Taková teplota je vyšší než bod tání celé řady kovů, které možná na Venuši „sněží“ v podobě rozpálených vloček. Kromě šíleného horka, tlaku a žhavých hornin není na povrchu Venuše nic. Je to pustina.

NASA ovšem nehodlá posílat lidi na povrch Venuše, stejně by to nemělo smysl. Uvažují o atmosféře, kde v určitých výškách nad povrchem planety panují překvapivě přívětivé podmínky. Ve výškách kolem 50 až 60 kilometrů jsou teploty a tlaky, jaké známe z dolních vrstev atmosféry Země.

Nad kyselinovými mraky Venuše by mohly plout speciální vzducholodě, v nichž by astronauti mohli dlouhodobě zkoumat naše pekelné planetární dvojče. Dokonce by to zvládli bez skafandrů pro vesmírný prostor, jen v lehkých oblecích a s dýchacími přístroji.

Venuše je sice blíž ke Slunci než Země a je vystavená intenzivnějším slunečním paprskům, hustá atmosféra Venuše by ale lidské týmy ochránila před nebezpečnými složkami zářením. Blízkost Slunce by naopak bylo možné využít pro účinnější výrobu solární energie.

Vzducholodě astronautů by mohly být plněné dýchatelnou směsí plynů, která by sloužila jako zásobárna pro astronauty. Podle odborníků už teď v podstatě máme všechny potřebné technologie k dispozici, zbývá jen vyvinout potřebná zařízení, vycvičit posádky a NASA může vyrazit dobývat Venuši.

Diskuze (52) Další článek: Bill Gates píše: Co jsem miloval na Paulu Allenovi

Témata článku: Technologie, Vesmír, NASA, Výzkum, Kosmonautika, Země, Slunce, Atmosféra, Solární energie, Venuše, Vzducholoď, Pilotovaná mise, Planeta, Mise, Venu, První polovina, Celá řada, Povrch, Astronaut, Výheň, Blízkost, Pekelný svět, Hustá atmosféra, Vesmírný prostor, Tání

Recenze prohnutého monitoru AOC CU34G3S. Ve dne práce, večer hry

Extrémně prohnutý, širokoúhlý monitor skvěle poslouží pro práci, aby vás večer vtáhnul do děje vašich oblíbených her. Extrémně nároční hráči se ale musejí poohlédnout jinde.

Tomáš Holčík