NASA chce postavit gigantický vesmírný teleskop. Bude hledat mimozemský život

NASA tento týden odhalila další podrobnosti o připravovaném nástupci svého průkopnického Vesmírného dalekohledu Jamese Webba (JWST).

Ředitel astrofyzikální divize NASA Mark Clampin na schůzce American Astronomical Society mj. prozradil jeho pracovní název – Habitable World Observatory (HWO).

Mezi největší zajímavosti patří skutečnost, že inkriminovaný teleskop bude od základu navržen tak, aby jeho klíčové součásti mohli opravovat, vylepšovat… roboti.

Dosud bylo k posouzení předloženo několik konceptů, které zahrnují např. jednosegmentovou observatoř se čtyřmetrovým zrcadlem (HabEx, na obrázku výše) či vícesegmentovou observatoř s patnáctimetrovým zrcadlem (LUVOIR, na obrázku v perexu).

Finální HWO, který by měl prioritně pátrat po mimozemském životě, však podle všeho bude obsahovat kombinaci technologií inspirovaných oběma výše zmíněnými koncepty.

Nezodpovězenou otázkou samozřejmě zůstává, zda se NASA podaří na realizaci tohoto ambiciózního projektu získat potřebné peníze (stačí vzpomenout si na to, jaké problémy měla s financováním vývoje JWST).

Diskuze (1) Další článek: Velký pokrok s tučným příplatkem. Test grafické karty Palit GeForce RTX 4080 GameRock