NASA chce zlepšit systém planetární obrany proti asteroidům

Zajímáte-li se o problematiku potenciálně nebezpečných asteroidů, nejspíš jste se už setkali s pojmem DAMIEN. Jde o zkratku pro Interagency Working Group for Detecting and Mitigating the Impact of Earth-bound Near-Earth Objects, tedy pracovní skupinu tvořenou zástupci NASA a dalších amerických federálních agentur.

DAMIEN nedávno vydala dvacetistránkový dokument, jehož obsah tvoří plány na nadcházejících deset let.

„Již nyní máme významné vědecké, technické a operační schopnosti, které jsou relevantní pro prevenci dopadu asteroidu,“ řekl k tomu důstojník planetární obrany NASA Lindley Johnson.

„Implementace National Near-Earth Object Preparedness Strategy a Action Plan výrazně zlepší naši připravenost a spolupráci s mezinárodními partnery, což umožňují účinně reagovat na detekování nového asteroidů, který potenciálně může dopadnout na Zemi,“ dodal.

Inkriminované plány jsou založeny na strategických cílech z roku 2016 a měly by zefektivnit odhalování, sledování i charakterizaci asteroidů. Není žádným tajemstvím, že zatím v tom moc dobří nejsme – jen letos už nás překvapily dva „balvany“. Oba sice byly menší než 140 metrů, ale i tak by dokázaly napáchat značné škody.

To je ovšem jen začátek. Změn k lepšímu doznají i metody modelování a předpovídání asteroidů. Důležité je také Johnsonem zmíněné zkvalitnění mezinárodní spolupráce, protože asteroidy se o nějaké lidmi vytyčené hranice pranic nezajímají.

Zbývá ještě otázka co dělat v případě, že nějaký asteroid skutečně bude představovat velkou hrozbu. NASA už samozřejmě nějaké předběžné strategie vypracovala – uvažuje se například o vyslání rakety s nukleární hlavicí, která by takový objekt vychýlila z jeho dráhy. Tato metoda by se měla testovat v roce 2021.

Jiný teoretický přístup počítá s využitím těžké kosmické lodi, tzv. gravitačního traktoru. I ten by se mohl postaral o to, aby asteroid neškodně proletěl kolem Země. A pokud nic nezabere... existují i scénáře pro případ katastrofy. Tedy alespoň takové, kterou někdo přežije.

Diskuze (1) Další článek: Britská A.I. si podle fotografie „představí“ celou 3D scénu

Témata článku: Vesmír, Bezpečnost, NASA, Země, Asteroidy, Traktor, Značná škoda, Lindley Johnson, Nový asteroid, Planetární obrana, Mezinárodní spolupráce, Asteroid, Trakt, Mezinárodní partner, Strategický cíl, ASTER, Nadcházející rok, Balvan, Damien, Metoda, Předpovídání, Nebezpečný asteroid, Federální agent, Velká hrozba

Sestaveno jest. Raketa SLS je hotová, odstartuje nejdříve v únoru

** NASA dokončila sestavování rakety SLS pro misi Artemis 1 ** K prvnímu startu rakety by mohlo dojít v polovině února ** Raketa vynese loď Orion na dráhu kolem Měsíce

SLSArtemisMěsícRaketa
Programování elektroniky: Všehoschopný čip FT232HQ

** FT232HQ je univerzální čip USB 2.0 ** Může se chovat jako sériová linka, I²C, SPI, GPIO aj. ** Dnes jej oživíme v C na Windows

C++Pojďme programovat elektronikuUSB

Sci-fi epos Starfield přibližuje v novém videu nebezpečnou zónu Settled Systems

Galaxie vám bude otevřená, ale rozhodně nebude bezpečná.

StarfieldVideo