NASA chce zlepšit systém planetární obrany proti asteroidům

Zajímáte-li se o problematiku potenciálně nebezpečných asteroidů, nejspíš jste se už setkali s pojmem DAMIEN. Jde o zkratku pro Interagency Working Group for Detecting and Mitigating the Impact of Earth-bound Near-Earth Objects, tedy pracovní skupinu tvořenou zástupci NASA a dalších amerických federálních agentur.

DAMIEN nedávno vydala dvacetistránkový dokument, jehož obsah tvoří plány na nadcházejících deset let.

„Již nyní máme významné vědecké, technické a operační schopnosti, které jsou relevantní pro prevenci dopadu asteroidu,“ řekl k tomu důstojník planetární obrany NASA Lindley Johnson.

„Implementace National Near-Earth Object Preparedness Strategy a Action Plan výrazně zlepší naši připravenost a spolupráci s mezinárodními partnery, což umožňují účinně reagovat na detekování nového asteroidů, který potenciálně může dopadnout na Zemi,“ dodal.

Inkriminované plány jsou založeny na strategických cílech z roku 2016 a měly by zefektivnit odhalování, sledování i charakterizaci asteroidů. Není žádným tajemstvím, že zatím v tom moc dobří nejsme – jen letos už nás překvapily dva „balvany“. Oba sice byly menší než 140 metrů, ale i tak by dokázaly napáchat značné škody.

To je ovšem jen začátek. Změn k lepšímu doznají i metody modelování a předpovídání asteroidů. Důležité je také Johnsonem zmíněné zkvalitnění mezinárodní spolupráce, protože asteroidy se o nějaké lidmi vytyčené hranice pranic nezajímají.

Zbývá ještě otázka co dělat v případě, že nějaký asteroid skutečně bude představovat velkou hrozbu. NASA už samozřejmě nějaké předběžné strategie vypracovala – uvažuje se například o vyslání rakety s nukleární hlavicí, která by takový objekt vychýlila z jeho dráhy. Tato metoda by se měla testovat v roce 2021.

Jiný teoretický přístup počítá s využitím těžké kosmické lodi, tzv. gravitačního traktoru. I ten by se mohl postaral o to, aby asteroid neškodně proletěl kolem Země. A pokud nic nezabere... existují i scénáře pro případ katastrofy. Tedy alespoň takové, kterou někdo přežije.

Diskuze (1) Další článek: Britská A.I. si podle fotografie „představí“ celou 3D scénu

Témata článku: Vesmír, Bezpečnost, Země, NASA, Asteroidy, Značná škoda, Metoda, Mezinárodní spolupráce, Asteroid, Nebezpečný asteroid, Nadcházející rok, Planetární obrana, Damien, Strategický cíl, Velká hrozba, Nový asteroid, Federální agent

Kryptoměnový milionář staví v Nevadě obří utopické město využívající blockchain na vše

** V USA vzniká rozsáhlý projekt postavený na blockchainu ** Milionář staví město, které bude fungovat zcela na blockchainu ** Blockchain bude základem pro vše, například i platby, ověřování identity a podobně

Zbavujeme se Googlu: vybíráme nejlepší alternativy, které nahradí jeho služby

** Google nabízí spoustu služeb, ale většina z nich má i dobré alternativy ** Pokud z nějakého důvodu nechcete používat služby Googlu, nemusíte ** Připravili jsme přehled služeb, kterými lze ty od Googlu nahradit

Karel Javůrek, David Polesný | 89

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

** Microsoft se opět snaží spojit telefony a počítače. ** Místo velkých novinek se zaměřil spíše na drobná vylepšení. ** Vyhledávání je konečně použitelné a hledá téměř všude.

Astronomové objevili daleko za Plutem objekt s extrémní dráhou. Může ukazovat na existenci planety Devět