NASA | Fyzika

NASA chystá fascinující experiment. Chce vytvořit nejnižší teplotu ve vesmíru

NASA na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) poslala zařízení, které by tam mělo vytvořit bod chladnější než teplota vesmírného vakua.

Říká se mu Cold Atom Laboratory a jde o sestavu magnetů a laserů, která dokáže ochladit oblak atomů na téměř -273,15 stupňů Celsia, tedy absolutní nuly. Přímo absolutní nuly dosáhnout nelze, protože v tomto okamžiku se atomy přestanou pohybovat.

Cold Atom Laboratory se k ní však dokáže přiblížit natolik, že oblaky atomů se budou hýbat extrémně pomalu a vykazovat mikroskopické kvantové jevy. Tyto tzv. Boseho-Einsteinovy kondenzáty mohou být teoreticky vyrobeny i na Zemi, jenže kvůli gravitaci je lze pozorovat jen zlomek sekundy.

Oproti tomu v podmínkách mikrogravitace na palubě ISS je vědci budou moct studovat až 10 sekund. To by jim mj. mohlo pomoct lépe porozumět temné energii.

„Výzkum těchto hyper-chladných atomů by mohl změnit naše chápání hmoty a základní povahy gravitace,“ komentoval to jeden člen CAL týmu, Robert Thompson. „Pokusy, které budeme Cold Atom Laboratory provádět, nám poskytnou vhled do gravitace a temné energie – některé z nejrozšířenějších sil ve vesmíru.“

CAL na ISS dopraví raketa Cygnus společnosti Orbital AK. Na její palubě se nacházejí i další zajímavé přístroje – například ruční sextant pro testování nouzové hvězdné navigace nebo zařízení pro sekvenování mikrobů. Start se uskutečnil dnes ráno.

Diskuze (19) Další článek: Chrome přestane upozorňovat na HTTPS. Už to prý není potřeba

Témata článku: Technologie, Vesmír, Země, Výzkum, NASA, Mezinárodní vesmírná stanice, Experiment, Fyzika, Temná energie, Cygnus, Tepl, Absolutní nula, Oblaka, Nejnižší teplota, ISS, Gravitace, Teplota, Navigace na Mall.cz

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?