NASA chystá fascinující experiment. Chce vytvořit nejnižší teplotu ve vesmíru

NASA na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) poslala zařízení, které by tam mělo vytvořit bod chladnější než teplota vesmírného vakua.

Říká se mu Cold Atom Laboratory a jde o sestavu magnetů a laserů, která dokáže ochladit oblak atomů na téměř -273,15 stupňů Celsia, tedy absolutní nuly. Přímo absolutní nuly dosáhnout nelze, protože v tomto okamžiku se atomy přestanou pohybovat.

Cold Atom Laboratory se k ní však dokáže přiblížit natolik, že oblaky atomů se budou hýbat extrémně pomalu a vykazovat mikroskopické kvantové jevy. Tyto tzv. Boseho-Einsteinovy kondenzáty mohou být teoreticky vyrobeny i na Zemi, jenže kvůli gravitaci je lze pozorovat jen zlomek sekundy.

Oproti tomu v podmínkách mikrogravitace na palubě ISS je vědci budou moct studovat až 10 sekund. To by jim mj. mohlo pomoct lépe porozumět temné energii.

„Výzkum těchto hyper-chladných atomů by mohl změnit naše chápání hmoty a základní povahy gravitace,“ komentoval to jeden člen CAL týmu, Robert Thompson. „Pokusy, které budeme Cold Atom Laboratory provádět, nám poskytnou vhled do gravitace a temné energie – některé z nejrozšířenějších sil ve vesmíru.“

CAL na ISS dopraví raketa Cygnus společnosti Orbital AK. Na její palubě se nacházejí i další zajímavé přístroje – například ruční sextant pro testování nouzové hvězdné navigace nebo zařízení pro sekvenování mikrobů. Start se uskutečnil dnes ráno.

Diskuze (19) Další článek: Chrome přestane upozorňovat na HTTPS. Už to prý není potřeba

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Mezinárodní vesmírná stanice, Fyzika, Experiment, Temná energie, Absolutní nula, Nejnižší teplota, ISS, Gravitace, Cygnus, Tepl, Oblaka, Teplota

Recenze tabletu Samsung Galaxy Tab S8 Ultra. Tenhle „drobeček“ se vymyká snad všemu

** Galaxy Tab S8 Ultra je největší tablet od Samsungu ** Je to také největší tablet, který jsme v redakci kdy měli ** Co vše umí tato multimediální bestie od Samsungu?

TabletyRecenze

Komunita si hraje s Unreal Enginem 5. Podívejte se na veverku s uzinou

Nový engine rozhodně nabízí mnoho zábavy.

Unreal Engine 5Technologie