NASA | Asteroidy

NASA dala planetce název evokující nacismus. Nyní ji přejmenovala

Planetka Ultima Thule představuje zatím nejvzdálenější vesmírný objekt, který navštívila nějaká naše sonda. Konkrétně k tomu došlo minulou zimu a onou sondou byla New Horizons. Nyní však zahraniční média o tomto kusu skály píší v poněkud trapné souvislosti. NASA ho totiž v úterý přejmenovala – a to proto, že původní název měl nacistické konotace.

Při výběru oficiálního jména nakonec padla volba na „Arrokoth“, což v jazyce severoamerických indiánů kmene Powhatan znamená „nebe“.

Historicky pozitivní, ale...

„Ultima Thule“ tradičně odkazoval na mýtické místo, které mělo ležet na samém okraji našeho světa (nebo dokonce až za ním). Nacističtí okultisté ale později přišli s tvrzením, že právě odsud pochází árijská rasa a dotyčný název se v extrémně pravicových kruzích stále těší velké popularitě.

„Historicky bylo toto jméno velmi pozitivní a poté jsme si uvědomili, že v určitých kontextech bylo negativní,“ řekl astrofyzik Simon Porter, který se podílel na objevu Arrokothu.

Samotná NASA se ve svém prohlášení těmito věcmi vůbec nezabývala. Místo toho mj. uvedla, že „Arrokoth“ reflektuje inspiraci, kterou přináší pohled na oblohu a přemýšlení o hvězdách a cizích světech. „Tento dar laskavě přijímáme od lidu Powhatan,“ dodala k tomu ředitelna Planetary Science Division Lori Glaze.

Diskuze (21) Další článek: Nová Škoda Octavia má konektor USB-C na stropě. A je to geniální nápad