NASA se blíží k prvnímu letovému testu svého elektrického experimentálního letounu X-57 Maxwell poté, co dokončila jeho pozemní testy. Agentura to uvedla na svém webu s tím, že nové technologie budou přínosem pro průmysl, pomohou splnit cíle USA v oblasti životního prostředí a udrží Spojené státy na špici v segmentu letectví.
Experimentální letadlo NASA X-57 Maxwell s plně elektrickým pohonem je jedním z prvních letadel, které demonstruje ekologičtější letové technologie. Projekt je prezentován jako platforma pro budování důvěry v čistší a energeticky účinnější způsoby letecké dopravy, včetně technologie baterií, možností elektromotorů a distribuovaného elektrického pohonu.
X-57 Maxwell
„Projekt X-57 významně přispěl k rozvoji elektrického pohonu letadel, neboť jako první průkopník vytvořil znalostní základnu, která ovlivňuje průmyslové standardy a přispívá k budoucím demonstracím elektrických strojů,“ uvedla vedoucí projektu Heather Maliska v Armstrongově letovém výzkumném středisku NASA.
Program byl zahájen v roce 2016 jako součást projektu NASA Scalable Convergent Electric Propulsion Technology Operations Research Project (SCEPTOR). NASA si dala za cíl postavit letadlo s nízkými emisemi využívající elektrický pohon a otestovat, zda by takový stroj byl životaschopný pro komerční dopravu.
Agentura začala přestavbou italského letounu Tecnam P2006T na elektrické letadlo „Maxwell“ instalací dvou elektromotorů vyrobených společností Joby Aviation na místo původních spalovacích motorů Rotax. Letoun nyní dokončil pozemní testy, což znamená, že je o krůček blíže svému prvnímu startu. Již v říjnu 2021 NASA oznámila, že po pozemních testech uskuteční první let s posádkou.
Budeme někdy létat na baterky?
Podle NASA bude mít X-57 dolet přibližně 160 kilometrů a cestovní rychlost 276 km/h, což znamená, že bude schopen letět zhruba 40 minut v kuse. Přetrvávají však pochybnosti, zda výsledky letových zkoušek X-57 povedou ke komerčním letům, nebo zda pouze pomohou oživit snahu o jiné dopravní prostředky, jako jsou vodíková letadla.
Ačkoli elektromobily v nadcházejících desetiletích patrně nahradí vozidla se spalovacími motory, energie potřebná pro vzlet letadla a hmotnost velkých baterií znamenají, že pro stroje určené na dlouhé vzdálenosti budou pravděpodobně zapotřebí jiné alternativy. Například Airbus testuje ve svém modelu Airbus A380 vodíkový motor a také kapalná paliva.
NASA nicméně hodlá technologii, kterou vytvořila pro X-57, dotáhnout až k hranicím možností, a jakmile se plně elektrický model bezpečně vznese do oblak, postaví také hybridní verzi. Poznatky získané z projektu jsou průběžně sdíleny s dalšími průmyslovými a akademickými subjekty s cílem vyvinout strategie pro budoucí elektrická letadla.