NASA hledala v chilské poušti Atacama odpovědi pro výzkum života na Marsu

• Jaké má pozemský život hranice, pokud jde o přežití v suchém prostředí?
  • Právě to zjišťovali odborníci z Amesova výzkumného střediska NASA
  • Výsledky svého výzkumu pak vědci srovnali s prostředím na Marsu

Vědci z celého světa teď upínají své úsilí k Marsu a k tomu, aby na Rudé planetě objevili nějaké stopy života. Americká vesmírná agentura NASA na to ale jde velmi pozoruhodným způsobem. Aby její odborníci objevili život na Marsu, tak se vypravili do pouště Atacama, na nejsušší místa světa.

Tým Amesova výzkumného střediska NASA v kalifornském Mountain View v extrémně suché krajině zjišťoval, jaké má pozemský život hranice, pokud jde o přežití v suchém prostředí. Výsledky svého výzkumu pak vědci srovnali s prostředím na Marsu.

Voda je pro život klíčová. Alespoň pro ten život, jaký zatím známe. Veškerý pozemský život do určité míry závisí na vodě a alespoň někdy vodu potřebuje. To je důvodem, proč se astrobiologové při hledání potenciálně obyvatelných planet do značné míry soustředí na výskyt kapalné vody.

Na planetě, která by jinak měla skvělé podmínky pro život, přívětivou atmosféru i teplotu, ale neměla by žádnou vodu, by život podobný našemu nemohl existovat. To je bez debaty.

A právě taková je situace v poušti Atacama, která se táhne podél pacifického pobřeží jižní Ameriky. Je to krásná pozemská krajina, s bezproblémovou atmosférou, chráněná magnetickým polem před kosmickým zářením.

Pozoruhodné je, že v Atacamě vlastně ani není moc horko, panuje tam příjemné středomořské klima. Přesto tam ke spokojenému životu organismů jedna věc schází – voda. Ve skutečnosti je to na poušti Atacama vzdáleně podobné jako na Marsu. Spadne tam pár milimetrů vodu za desetiletí.

Některá místa v Atacamě jsou tak suchá, že tam nežijí ani bakterie. Na celé Zemi „prší“ z nebe sloučeniny dusíku, které bakterie obvykle nadšeně využívají. V nejsušších místech pouště Atacama ale tyto látky zůstávají netknuté. Bez vody prostě není života.

Výsledky výzkumu nejsou pro milovníky Marsu příliš povzbuzující. Prostředí na Marsu je asi tisíckrát více suché, než ta nejvíce extrémní místa v poušti Atacama, která jsou prakticky bez života. Pokud jde o dnešní Mars, který je téměř bez povrchové vody, jsou podle vědců šance na objevení živých organismů prakticky nulové. Pokud prý na Marsu něco zajímavého najdeme, tak to budou pozůstatky dávno zmizelých organismů z dob, kdy na Marsu ještě bývala voda.

Foto: NASA Ames Research Center

Diskuze (1) Další článek: Tesla začala prodávat surfovací prkna. Je jich ale jen pár a mají stejné poslání jako plamenomet

Témata článku: Výzkum, NASA, Země, Mars, Mimozemský život, Voda, Kosmické záření, Krajina, Značná míra, Pozoruhodný způsob, Poušť, Ames, Pozemský život, Chilská poušť, Magnetický pól, Marsa, Suché prostředí, Pacifické pobřeží, Atakama, Určitá míra, Astrobiolog, Kalifornská mountain, Mountain View, Rudá planeta, Život

Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

EnergetikaFotovoltaika