Technologie | NASA

NASA je o další krok k blíže k tankování kosmických lodí ve vesmíru

Foto: NASA
NASA je o další krok k blíže k tankování kosmických lodí ve vesmíru | Foto: NASA

NASA minulý měsíc ve vesmíru úspěšně předvedla první ze tří nástrojů Robotic Refuelling Mission 3, které byly navrženy pro robotický přenos kapalného metanu z jedné nádrže do druhé. Tzv. Multi-function Tool 2 uvolnil adaptér pro kryogenní spřáhlo („cryogen coupler adapter“) a vložil ho do odpovídajícího portu.

Budoucí iterace tohoto systému by nám jednoho dne mohly umožnit doplňovat kosmické lodě kryogeny (super studený vodík, kyslík a metan) přímo na vzdálených planetách.

Test, který proběhl před Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS), podle oficiálního prohlášení „posunul myšlenku využívat vodní led nebo metan z jiných světů jako palivo pro kosmickou loď o krok blíže k realitě.“

Základem je nízká teplota

Kryogenní palivové nádrže je velice důležité udržovat při extrémně nízkých teplotách. Pokud by se totiž zahřály, jejich drahocenný obsah by mohl být zničen.

Právě na tuto skutečnost NASA doplatila v dubnu, kdy se u modulu RRM 3 vyskytly potíže s napájením jeho kryogenních chladičů. „Po několika pokusech o řešení problémů bylo zjištěno, že chladiče nelze zapnout. V důsledku toho začala teplota kapaliny stoupat,“ uvedla jmenovaná agentura.

„Kapalný metan se proměnil v plyn a byl z užitečného nákladu bezpečně odvětrán. Na jiné systémy či operace stanice to nemělo žádný dopad,“ dodala.

Diskuze (3) Další článek: AMD vyřešilo problém nižších frekvencí u procesorů Ryzen 3000. Nyní už dokážou, co slibují, a někdy dokonce i víc

Témata článku: Technologie, Vesmír, Mezinárodní vesmírná stanice, NASA, Roboti, Výzkum, Tankování, Metan, Kosmická loď, Teplota, ISS, Adaptér, ITER, Loď

Pojďme programovat elektroniku: Co se skrývá uvnitř běžné SD karty a jak ji oživit

** Máme ji v mobilech a fotoaparátech ** SD karta je dnes už standard ** A proto ji zkusíme připojit i k Arduinu

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?

49" monitor Philips 499P9H: Ať je vám doma lépe než v kanceláři