NASA na ISS testuje nové vesty pro astronauty – měly by je chránit před kosmickým zářením

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (National Aeronautics and Space Administration; NASA) testuje na Mezinárodní vesmírné stanici (International Space Station; ISS) nové vesty AstroRad. Jejich hlavním účelem je ochrana astronautů před kosmickým zářením.

Vesty AstroRad mají status osobní ochranné pomůcky. Vycházejí z konceptu komerčně dostupného zařízení 360 Gamma Radiation Protection Shield, který na Zemi používají záchranné složky při různých událostech, kde hrozí riziko zvýšené radiace.

Ochranné vesty pro astronauty

Kosmonauty během jejich pobytu na oběžné dráze nechrání zemská magnetosféra a atmosféra, která filtruje různé zdraví škodlivé vlivy. Ionizující záření přitom dokáže nejen způsobovat problémy s elektronikou, ale může být i nebezpečné pro lidské zdraví.

Vliv tohoto záření je nutné brát v potaz zejména při dlouhodobých misích, jako budou lety na Měsíc či k Marsu. Jednou z možností, jak tuto nepříjemnost řešit, je pobyt astronautů v podzemí či silně stíněných základnách.

Úkolem lidských posádek však bude, mimo jiné, i průzkum povrchu. Právě zde je nutné řešit ochranu tak, aby nebyla na úkor mobility. Tu mají poskytnout vesty AstroRad, jež by kosmonautům měly umožňovat volný pohyb bez obavy z možných zdravotních rizik.

Testování probíhá na ISS

Za návrhem vest stojí izraelská firma StemRad, která je navrhla pro společnost Lockheed Martin. Ta je následně poskytla Národnímu úřadu pro letectví a vesmír, jež jeden vzorek odeslal na Mezinárodní vesmírnou stanici, kde ji při nejrůznějších činnostech testují členové posádky.

„Snažíme se zjistit, zda ji astronauti mohou nosit co nejdéle, aniž by pociťovali bolest nebo nepohodlí,“ uvedl ve svém prohlášení spoluzakladatel a generální ředitel StemRad Oren Milstein. „Několik astronautů bude nosit vestu až po dobu osmi hodin během spánku.“

Nepohodlí podobných ochranných prostředků spočívá zejména v tom, že radiační stínění je silné a těžké. Nová vesta je tedy vyrobena z pružného polyethylenu a lze ji tvarovat tak, aby vyhovovala mužům i ženám. Jejím hlavním přínosem je ochrana všech životně důležitých orgánů od pánve až po krk.

Diskuze (2) Další článek: Pro počítače s operačními systémy Windows 7 a 8.1 je stále k dispozici bezplatný upgrade na Windows 10

Témata článku: Zdraví, Testy, Vesmír, NASA, Kosmonautika, Země, USA, Mars, Mezinárodní vesmírná stanice, Izrael, Skafandry, Kosmické záření, Nepohodlí, Astronaut, Dragon druhé generace, Vesta, Radiation, TES, ISS, Záření, Lockheed Martin

Motorola Edge 30. Tenká stylovka má šmrnc i výkon. Přesto bude ve stínu modelu Pro

** Telefon je opravdu tenký, což jsme ověřili šuplerou i obtížnějším zvedáním ze stolu ** Má ale dostatek výkonu a nadějný fotoaparát ** Za 11 tisíc korun může jít o zajímavou koupi.

Vyšší třídaVideo