Mars | NASA | Molekuly

NASA na Marsu objevila starobylý organický materiál!

Rover Mars Curiosity na rudé planetě našel důkazy, které naznačují, že zde dříve mohl existovat život. Jde o organické molekuly obsahující uhlík a vodík. Mohou rovněž obsahovat kyslík, dusík a další prvky.

Mezi identifikované molekuly patří například thiofeny, benzen, toluen a malé uhlíkové řetězce jako propan či buten. Všechny mohly být vytvořeny i nebiologickými procesy, takže odborníci jsou opatrní.

„Existují na Marsu známky života? “ uvedl Michael Meyer, vedoucí vědec Mars Exploration Program. „Nevíme, ale tyto výsledky nám říkají, že jsme na správné cestě.“

Organické molekuly byly nalezeny v oblasti kráteru Gale, v cca tři miliardy let starých sedimentárních horninách poblíž povrchu. „Těmito novými poznatky nám Mars říká, abychom drželi kurz a pokračovali v hledání důkazů o životě,“ konstatoval Thomas Zurbuchen ze Science Mission Directorate.

Rover neodhalil zdroj molekul. Dosud získaná data ale naznačují, že před miliardami let se v jezeru uvnitř kráteru Gale nacházely všechny chemické stavební bloky života i zdroje energie.

„Objev starobylých organických molekul v horních pěti centimetrech skály, která byla uložena v době, kdy Mars mohl být obyvatelný, je pro nás dobrým znamením, že při budoucích misích, které budou vrtat hlouběji, poznáme příběh organických molekul na Marsu,“ prohlásila Jennifer Eigenbrode z Goddard Space Flight Center.

Diskuze (51) Další článek: Ecocapsule: Mobilní domek pro všechny, kteří touží žít na neobvyklých místech