NASA objevila pod grónským ledovcem obrovský impaktní kráter

NASA oznámila objev velkého impaktního kráteru, ukrytého hluboko pod grónským ledovcem. Jeho rozměry – průměr 30 kilometrů a hloubka přes 300 metrů – ho řadí mezi 25 největších známých kráterů na naší planetě.

Objev učinil tým výzkumných pracovníků centra geogenetiky při Kodaňské univerzitě. Důkazy byly získány na základě radarových dat, pořízených v rámci programu NASA, nazvaného Operation IceBridge, který se zaměřuje na zkoumání ledovců na naší planetě.

Objev z několika zdrojů

Radarová data byla pak zkombinována se snímky, pořízenými satelity Aqua a Terra. Spojení odhalilo na severozápadě Grónska přítomnost kruhového vzoru pod povrchem ledovce. Jde tak o první impaktní kráter na naší planetě objevený pod ledem.

Zjištění potvrdily i následné výzkumné geodetické lety nad ledovcem Hiawatha, během kterého byl radarem zkoumán povrch pod ledem. Získaná data potvrdila přítomnost „zřetelně kruhového“ okraje a údolí ve tvaru misky s přibližně 70 metrů vysokou vyvýšeninou uprostřed.

Podle NASA je kráter pohřben více než 800 metrů pod grónským ledem. Jeho plocha pro lepší představu odpovídá zhruba 1,5násobku katastrální výměry našeho hlavního města. Kráter je starý méně než tři miliony let a vznikl dopadem železného meteoritu s průměrem asi 1200 metrů o hmotnosti 11 až 12 tun.

Dopad meteoritu potvrzují i sedimenty

V červenci 2016 byl na místo vyslán tým, jehož úkolem bylo zmapovat povrch a shromáždit vzorky sedimentů z ledovce. Objevili v nich křemen, který byl charakteristickým způsobem deformován velmi vysokou energií. Některá zrnka měla hnědou barvu, která naznačuje, že musela čelit vysokému žáru. Další minerály se během nárazu proměnily na sklo.

Místo nárazu je popsáno jako velmi dobře zachovalé, což potvrzuje, že jde o jeden z nejmladších velkých kráterů na Zemi. Hlavní autor studie Kurt Kjær vysvětluje: „Kráter je výjimečně dobře zachovalý, a to je překvapující, protože led z ledovce je neuvěřitelně účinný erozivní prostředek, který by stopy po nárazu rychle odstranil.“

Diskuze (18) Další článek: Kolik „počítačů“ vlastně používáme? Komplexnost si přestáváme uvědomovat