Artemis | NASA | SLS

NASA objevila problém na lodi Orion. Může to zdržet začátek programu Artemis

• Při přípravě lodě Orion pro misi Artemis 1 byl objeven problém.
  • Závada je na špatně přístupném místě, takže může zdržet přípravy mise, jejíž start je naplánován na konec příštího roku.

NASA nadále připravuje první velkou misi v rámci programu Artemis, který má vrátit člověka na Měsíc. Přibližně za rok, v listopadu 2021, mají poprvé zaburácet motory rakety SLS. Do vesmíru vynese kosmickou loď Orion. Pro ní to bude druhý let, ale první na vrcholu SLS a také první na oběžnou dráhu Měsíce. Následovat má pilotovaný oblet Měsíce o dva roky později.

Na Artemis 1 se nyní pracuje na několika frontách. V Kennedyho vesmírném středisku se kompletuje Orion. Aktuálně je už připojen k Evropské servisní sekci, okolo které jsou už tři aerodynamické kryty – při startu se odhodí.

Už začátkem listopadu si inženýři společnosti Lockheed Martin pracující na Orionu všimli problému. S informací přišel až nyní web The Verge s odvoláním na interní komunikaci v rámci firmy a interní prezentaci v Power Pointu. O pár hodin později NASA existenci problému potvrdila s tím, že se řeší a Orion pokračuje v přípravách.

Bouře ve sklenici vody to ale nebude. Závada je drobného charakteru, ale bohužel na velmi špatně přístupném místě. Dokonce snad na tom úplně nejhorším. Konkrétně se jedná o problém na redundantním kanále jedné z osmi energetických a datových jednotek PDU (power and data unit).

Jednotky PDU jsou odpovědné za aktivací klíčových systémů, které Orion potřebuje v průběhu letu. Nachází se uvnitř adaptéru, který spojuje Orion s Evropskou servisní sekcí.

Vlevo je vyznačen adaptér (červený obdélník). Nad ním je Orion, pod ním Evropská servisní sekce. Vpravo je samostatný adaptér před instalací.

Délka řešení bude závislá na způsobu opravy. Jednotka podle dostupných informací funguje, takže by mohl být problém ignorován, což je ale spíše nepravděpodobné. Pokud bude muset být PDU opravena, může to trvat několik měsíců, v krajním případě až rok. Rozebrání celé sestavy Orion – adaptér – servisní sekce je totiž velmi náročná. Po opětovném spojení je navíc potřeba provést znovu testy.

Pracuje se i na dalších frontách

Kousek dál v montážní hale už začala stavba rakety SLS. Prvním kusem obří skládačky jsou spodní díly postranních boosterů (SRB). Každý ze dvou boosterů se skládá z 10 dílů. Uvnitř je tuhé palivo, a pokud budou splněny všechny postupy, pak spojením dvou dílů běží roční „doba spotřeby“. Do jednoho roku musí raketa odstartovat, jinak vznikne problém. Jde především o těsnost spojů jednotlivých segmentů.

O 900 km dál ve Stennisově kosmickém středisku v Mississippi je největší díl rakety SLS – obří centrální stupeň se čtyřmi motory RS-25. Prochází zde sérií testů zvaných Green Run. Na programu už má poslední dva, které už měl mít za sebou, ale jejich průběh zdržel hurikán a zejména pak závada jednoho z ventilů.

Do Vánoc by měl proběhnout tzv. test „mokrých šatů“. Jedná se o napuštění a vypuštění paliva v podobě kapalného kyslíku a vodíku. Finále pak bude velkolepé. Možná už těsně před Vánocemi se na osm minut zažehnou všechny čtyři motory RS-25.

Artemis je kosmický program NASA, jehož úkolem je obnovit lety člověka na Měsíc. Na oběžné dráze Měsíce bude vybudována stanice Gateway. Posádku ke stanici bude dopravovat kosmická loď Orion, vynesená raketou SLS. Na povrch Měsíce dopraví astronauty modul HLS.

Přidejte se k naší facebookové skupině Artemis Živě: Cesta na Měsíc.

Diskuze (3) Další článek: Stát dnes spustil e-shop na dálniční známky. Krátce po spuštění ho odstavil, byl přetížený, ale teď už zase funguje

Témata článku: Artemis, NASA, SLS, Orion, Artemis 1, Přístupné místo, Lockheed Martin, Začátek programu, Adaptér, PDU, Palivo, Mise, Kennedy, The Verge, Mississippi, Závada

** Tipy na užitečné příslušenství k počítačům ** Poradíme, s jakými produkty neuděláte chybu ** Některé z věcí mohou být dobrými vánočními dárky

Příslušenství
Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Týden Živě: On fakt dnes ještě někdo stahuje filmy z Ulož.to?

** Kauza Ulož.to a proč my dva už (moc) newarezíme ** Windows 10X existují, ale nabízí se otázka proč ** Nissan ukázal vizi kanceláře v podobě karavanu

Jakub Čížek, Vladislav Kluska | 147

Jakub ČížekVladislav Kluska
Týden ŽivěVideo
Pozor na tyto doplňky pro Chrome a Edge. Mohou obsahovat malware, varuje Avast
MalwareProhlížeče
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment