NASA objevila vzdálenou planetu podobnou Neptunu s hustou atmosférou

Zdroj: nasa.gov.
NASA objevila vzdálenou planetu podobnou Neptunu s hustou atmosférou | Zdroj: nasa.gov.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) oznámil objev nové planety. Objekt, označený jako TOI-1231 b, se nachází přibližně 90 světelných let od Země a podle dosavadních informací se velmi podobá planetě Neptun.

Je to plynná planeta s potenciálně bohatou atmosférou, která je podle NASA vhodná ke studiu pomocí vesmírných teleskopů. Z hlediska rozměrů má zhruba 3,5× větší průměr než Země. Její teplota je odhadována na 57 stupňů Celsia, což ji řadí mezi nejchladnější relativně malé planety.

Planeta TOI-1231 b

TOI-1231 b obíhá kolem červeného trpaslíka, který je menší, ale bude žít déle než naše Slunce. Kolem své hvězdy oběhne jednou za přibližně 24 dní, takže jeden rok je zde velmi krátký. Přestože obíhá v relativně blízké vzdálenosti, není zde takové horko, neboť hvězda má výrazně nižší teplotu než Slunce.

Pomocí nástrojů, jako je družice TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) a spektrograf PFS (Planet Finder Spectrograph) na observatoři Las Campanas v Chile, byli vědci schopni odvodit informace o velikosti a vlastnostech planety.

Planeta TOI-1231 b

„Ve spolupráci se skupinou astronomů z celého světa se nám podařilo shromáždit údaje potřebné k charakterizaci hostitelské hvězdy a změřit poloměr i hmotnost planety,“ uvedla Jennifer Burt z Jet Propulsion Laboratory „Tyto hodnoty nám následně umožnily vypočítat hustotu planety a vyslovit hypotézu o tom, z čeho je složena. TOI-1231 b je svou velikostí a hustotou dost podobná Neptunu, takže se domníváme, že má podobně velkou plynnou atmosféru.“

Další výzkum

NASA předpokládá, že planeta není obyvatelná, ale mohla by vědcům nabídnout šanci zachytit zajímavé informace o atmosféře exoplanety velikosti Neptunu, pohybující se v mírném pásmu. Tyto údaje jim umožní porovnat podobné objekty v jiných částech galaxie a mohou přinést další poznatky o složení a vzniku exoplanet a planetárních systémů.

Astronomové plánují k využít k dalšímu pozorování Hubbleův teleskop. Po vypuštění, které je aktuálně plánováno na 31. října 2021, počítají také s nasazením vesmírného dalekohledu Jamese Webba k pozorování světla hvězd pronikajícího atmosférou TOI-1231 b.

Molekuly v atmosféře planety pohlcují světlo ze spektra produkovaného hvězdou a zanechávají tmavé čáry, které lze přečíst jako čárový kód a odhalit tak plyny přítomné v atmosféře planety. NASA zaznamenala důkazy, že v atmosféře jsou přítomna mračna pravděpodobně tvořená vodou. Další studium by mělo v budoucnu odhalit více informací.

Diskuze (3) Další článek: Tělo Toshiba, mozek Synology. Test pevného disku pro NAS Synology HAT5300 8 TB

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Astronomie, Dalekohledy, Exoplanety, Atmosféra, Slunce, Studium, TESS, Hustá atmosféra, Chile, Jennifer, Hubbleův teleskop, Survey Satellite, Hvězda, James Webb, Objev, OBJ, Vzdálená planeta, PFS, Planeta, Neptun, Laso Campanas, Dalekohledy na Heureka.cz

Kolik hodin denně používáte telefon a jak to změřit? Možná budete hodně překvapeni...

** S nástupem koronaviru se zvýšila i doba používání telefonů ** Po dvou letech se lidé vrací do normálu, ale mobilní svět nikoliv ** Víte, kolik hodin používáte telefon každý den?

ZdravíStatistikaSmartphony

Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

** Nejen mobilní výrobci jsou naučeni rok od roku prodávat stále více telefonů ** Tento trend se však zákonitě musí někdy zastavit ** Jenže, co naplat, když jsou starší zařízení „uměle“ nepoužitelná?

Prasklý displejBaterieAktualizace softwaru