NASA objevila vzdálenou planetu podobnou Neptunu s hustou atmosférou

Zdroj: nasa.gov.
NASA objevila vzdálenou planetu podobnou Neptunu s hustou atmosférou | Zdroj: nasa.gov.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) oznámil objev nové planety. Objekt, označený jako TOI-1231 b, se nachází přibližně 90 světelných let od Země a podle dosavadních informací se velmi podobá planetě Neptun.

Je to plynná planeta s potenciálně bohatou atmosférou, která je podle NASA vhodná ke studiu pomocí vesmírných teleskopů. Z hlediska rozměrů má zhruba 3,5× větší průměr než Země. Její teplota je odhadována na 57 stupňů Celsia, což ji řadí mezi nejchladnější relativně malé planety.

Planeta TOI-1231 b

TOI-1231 b obíhá kolem červeného trpaslíka, který je menší, ale bude žít déle než naše Slunce. Kolem své hvězdy oběhne jednou za přibližně 24 dní, takže jeden rok je zde velmi krátký. Přestože obíhá v relativně blízké vzdálenosti, není zde takové horko, neboť hvězda má výrazně nižší teplotu než Slunce.

Pomocí nástrojů, jako je družice TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) a spektrograf PFS (Planet Finder Spectrograph) na observatoři Las Campanas v Chile, byli vědci schopni odvodit informace o velikosti a vlastnostech planety.

Planeta TOI-1231 b

„Ve spolupráci se skupinou astronomů z celého světa se nám podařilo shromáždit údaje potřebné k charakterizaci hostitelské hvězdy a změřit poloměr i hmotnost planety,“ uvedla Jennifer Burt z Jet Propulsion Laboratory „Tyto hodnoty nám následně umožnily vypočítat hustotu planety a vyslovit hypotézu o tom, z čeho je složena. TOI-1231 b je svou velikostí a hustotou dost podobná Neptunu, takže se domníváme, že má podobně velkou plynnou atmosféru.“

Další výzkum

NASA předpokládá, že planeta není obyvatelná, ale mohla by vědcům nabídnout šanci zachytit zajímavé informace o atmosféře exoplanety velikosti Neptunu, pohybující se v mírném pásmu. Tyto údaje jim umožní porovnat podobné objekty v jiných částech galaxie a mohou přinést další poznatky o složení a vzniku exoplanet a planetárních systémů.

Astronomové plánují k využít k dalšímu pozorování Hubbleův teleskop. Po vypuštění, které je aktuálně plánováno na 31. října 2021, počítají také s nasazením vesmírného dalekohledu Jamese Webba k pozorování světla hvězd pronikajícího atmosférou TOI-1231 b.

Molekuly v atmosféře planety pohlcují světlo ze spektra produkovaného hvězdou a zanechávají tmavé čáry, které lze přečíst jako čárový kód a odhalit tak plyny přítomné v atmosféře planety. NASA zaznamenala důkazy, že v atmosféře jsou přítomna mračna pravděpodobně tvořená vodou. Další studium by mělo v budoucnu odhalit více informací.

Diskuze (3) Další článek: Tělo Toshiba, mozek Synology. Test pevného disku pro NAS Synology HAT5300 8 TB

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Astronomie, Dalekohledy, Slunce, Exoplanety, Atmosféra, TESS, Studium, Hustá atmosféra, Survey Satellite, Objev, Laso Campanas, Chile, Vzdálená planeta, PFS, Planeta, Hvězda, Hubbleův teleskop, Neptun, James Webb

Dobrodružné sci-fi Jett: The Far Shore vás pohltí novým trailerem

Indie studio Superbrothers podrobněji ukazuje oddechové prozkoumávání mytické oceánské planety

Oto Schultz
Jett The Far ShoreAdventury
Youtuber vyhrál sázku nad fyzikem. Vozidlo poháněné větrem opravdu může jet rychleji, než je rychlost větru

** Může se objekt poháněný větrem pohybovat rychleji než vítr? ** Youtuber Muller tvrdí, že ano. Fyzik Kusenko, že nikoli ** Uzavřeli proto sázku o deset tisíc dolarů. Jak to dopadne?

Fyzika
Battlefield Portal umožní hráčům vytvářet naprosto šílené herní režimy

EA oznámila nový zajímavý herní mód do chystaného Battlefieldu 2042. Battlefield Portal přidá do hry hromadu nového obsahu a umožní hráčům například souboj moderní americké armády s nacistickým Německem.

Vojtěch Matušinský