NASA odhalila nejkrásnější lahůdky noční oblohy, které můžete pozorovat v srpnu

Máme tu začátek srpna, kdy se dny pomalu ale jistě krátí, nicméně noci zůstávají vlahé a za příznivého počasí lze pozorovat noční oblohu bez rizika nachladnutí. Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) připravil přehled nejzajímavějších událostí, na které se můžete těšit.

Srpen přináší nejznámější meteorický roj roku – Perseidy. Lze ho pozorovat každý rok, když se Země dostane do proudu trosek komety Swift-Tuttle. Většina těchto meteorů jsou ve skutečnosti prachová zrnka o velikosti hrášku, která při vstupu do zemské atmosféry vytvářejí skoro až pohádkové „padající hvězdy“.

Srpen ve znamení Perseid

Přestože Perseidy lze pozorovat od poloviny července až do konce srpna, nejvíce jich můžete spatřit několik dní kolem vrcholu. V letošním roce připadá maximum na noc z 11. na 12. srpna a na večer 12. srpna. Na opravdu tmavé obloze můžete v době největší aktivity spatřit téměř jednu „padající hvězdu“ za minutu.

Během letošního vrcholu bude velkou výhodou, že Měsíc zapadne brzy večer a nebude tak svým svitem rušit slabší meteory. Než však zapadne, nezapomeňte se podívat na západ na nádherný srpek Měsíce s jasně zářící Venuší.

Chcete-li si meteorický roj Perseidy opravdu užít, najděte si bezpečné tmavé místo mimo jasná světla měst. Lehněte si nebo si sedněte s nohama směřujícíma zhruba k severu a dívejte se vzhůru. Zdá se, že meteory vyletují z okolí souhvězdí Persea, ale mohou se objevit prakticky kdekoli na obloze.

Další zajímavé události

Srpen je letos asi nejlepším obdobím pro pozorování Jupiteru a Saturnu, protože obě planety se v tomto měsíci dostávají do opozice. Opozice je označení pro situaci, kdy se planeta nachází na stejné straně sluneční soustavy jako Země a přímo naproti Slunci. K tomu dochází každý rok, neboť jak Země obíhá po své dráze, míjí mnohem pomaleji se pohybující plynné obří planety.

V tuto dobu jsou planety viditelné od západu do východu Slunce a nejvyššího bodu na obloze dosahují kolem půlnoci. K opozici dochází v době, kdy je Země planetě nejblíže, takže v tomto období vypadá planeta obvykle největší a nejjasnější. K opozici Saturnu došlo letos 2. srpna a pro Jupiter nastane 19. srpna.

22. srpna se také můžete těšit na „modrý úplněk“. Ve skutečnosti však nejde o nic, co byste poznali pouhým okem – podle starší definice jde o třetí úplněk v ročním období, v němž se vyskytly čtyři úplňky. K tomuto jevu dochází jednou za dva a půl až tři roky, nebo, jak se také říká, „jednou za modrý měsíc“.

Váš názor Další článek: Ode dneška se vydávají nové občanky včetně NFC a otisků prstů

Témata článku: Vesmír, NASA, Země, Astronomie, Sluneční soustava, Jupiter, Slunce, Měsíc, Meteorit, Saturn, Venuše, Perseidy, Planeta, Perseus, Meteor, Hvězda, Kter, Opozice, Noční obloha, Lahůdka

Geneticky modifikovaný hlodavec má lepidlo místo šroubků. Pitva myši Apple Magic Mouse

I tak obyčejnou věc, jako je myš, lze udělat jinak. První generace Apple Magic Mouse z roku 2009 je toho důkazem.

MyšiPitvaApple
Test herního notebooku Acer Nitro 5. Zraje jako víno, ale příště prohoďte konektory

Acer přichází s novou generací oblíbeného notebooku Nitro 5, který dozrál jako víno. Je osazen nejnovějšími procesory od Intelu, má bohatou výbavu a pořádný výkon.

AcerTestyNotebooky

Android už vyhlíží Fast Pair sluchátka. Pixel Buds Pro jej budou mít první, záhy se přidá Sony a JBL

** Android je připraven na novou generaci bezdrátových sluchátek ** Těšte se na rychlé přepojování mezi tabletem a telefonem ** Mimo Pixel Buds Pro funkce brzy dorazí i do modelů od Sony a JBL

Fast PairZcela bezdrátová sluchátka

Pokročilá metoda zabezpečení mobilů mizí. Proč se přestal používat skener oční duhovky?

** Koronavirus na několik měsíců vyřadil z provozu skenery obličeje ** Měly problém u uživatelů s nasazenou rouškou ** Samsung měl už před lety vlastní řešení, které ale opouští