NASA | Satelit | Raketa

Foto: NASA, Public domain
NASA odhalila, proč dva klimatické satelity skončily v oceánu – dodavatel falšoval výsledky testů | Foto: NASA, Public domain

V letech 2009 a 2011 přišla NASA o dvě 29metrové rakety Taurus XL, které měly na oběžnou dráhu vynést satelity pro sledování klimatu Orbiting Carbon Observatory a Glory. Místo na orbitu se zřítily do Tichého oceánu nedaleko Antarktidy. Náklady obou zmíněných misí činily 700 milionů dolarů, tedy v přepočtu asi 16 miliard korun.

V úterý 30. dubna zveřejnil Národní úřad pro letectví a kosmonautiku zprávu s výsledky vyšetřování neúspěchu misí Taurus XL T8 a T9. Plyne z ní, že na vině je dodavatel – oregonská společnost Sapa Profiles, Inc., která zfalšovala výsledky testů dodaných komponent.

Zfalšované výsledky testů

Inženýři NASA zjistili, že hliníkový spoj, který měl být vyrobený tak, aby se malou explozí rozdělil na dvě části, místo toho přežil a zůstal na svém místě. Testování vzorků podobných spojů pak ukázalo viníka – firmu, která dodávala hliníkové součástky.

Taurus XL T8 startuje

Sapa Profiles dodala hliníkové komponenty, které však při testech selhaly. Podle zprávy pak dodavatel buď doložil výsledky jiných šarží, které uspěly, nebo pro zajištění příznivého výsledku změnil podmínky. Nevyhovující díly následně firma dodala svým odběratelům, k nimž patřil i výrobce raket Taurus Orbital Sciences.

„NASA spoléhá na integritu našeho průmyslu v celém dodavatelském řetězci,“ uvedl v prohlášení ředitel NASA Launch Services Jim Norman. „Ačkoli provádíme vlastní zkoušky, NASA není schopna testovat jednotlivé komponenty. Proto požadujeme a platíme za některé komponenty, které mají být testovány a certifikovány dodavatelem.“

Potrestání viníků

NASA předložila svá zjištění generálnímu inspektorovi a ministerstvu spravedlnosti. To rozhodlo, že Sapa Profiles ve snaze zakrýt své zfušované výrobky motivovala své zaměstnance, aby pomohli skrýt stopy, nabídkou bonusů.

Podle tiskové zprávy ministerstva spravedlnosti ze 23. dubna uzavřela mateřská společnost Norsk Hydro ASA s NASA dohodu, podle které vyplatí 46 milionů dolarů ministerstvu obrany a dalším subjektům, aby „vyřešila trestní obvinění a občanskoprávní nároky související s 19 let trvajícími podvody, zahrnujícími zfalšování tisíců certifikátů na hliníkové výlisky pro stovky zákazníků.“

Už v roce 2017 byl odsouzen vedoucí kontroly Sapa Profiles Dennis Balius na tři roky vězení v souvislosti s vydáváním podvodných osvědčení. Součástí trestu je také pokuta ve výši 170 tisíc dolarů (asi 3,9 milionů korun).

Diskuze (9) Další článek: Firefox rozbil práci s doplňky. Staré nefungují a nové nelze nainstalovat. Jak prohlížeč opravit?

Témata článku: NASA, Satelit, Raketa, Družice, Oceán, Antarktida, Výsledek testů, Vydávání, ASA, Dodavatel, Subjekt, Komponenta, Taurus, Glory, Test, Ministerstvo obrany, Tichý oceán