NASA odložila start mise VIPER na jižní pól Měsíce. Chce další testy přistávacího modulu

NASA oznámila, že odkládá misi v rámci níž má raketa Falcon Heavy vynést do vesmíru Solatiles Investigating Polar Exploration Rover (VIPER), který bude prozkoumávat jižní pól Měsíce.

Podle původního plánu měl start proběhnout v listopadu 2023. Nyní je však jasné, že to nebude dříve než v listopadu 2024.

Z dostupných informací plyne, že příčinou tohoto posunu je požadavek NASA na dalších pozemní testování lunárního přistávacího modulu Griffin Lunar Lander od společnosti Astrobotic. Právě na jeho palubě VIPER na Měsíc pocestuje.

Za tímto účelem jmenovaná kosmická agentura poskytla Astrobotic dodatečných 67,8 milionu dolarů, čímž celková hodnota kontraktu – uzavřeného v rámci programu Commercial Lunar Payload Services (CLPS) – stoupla na 320,4 milionu dolarů.

„Prostřednictvím CLPS zadala NASA americkým společnostem úkol provést velmi náročný technologický úkon – úspěšně přistát a operovat na Měsíci,“ uvedl Joel Kearns z NASA.

„VIPER je největší a nejsofistikovanější vědecký náklad NASA, který má být dopraven na Měsíc prostřednictvím CLPS, a pro toto konkrétní CLPS doručení na povrch jsme implementovali vylepšené testování landeru,“dodal.

Váš názor Další článek: Pro Alphabet pracuje už přes 174 tisíc lidí. Google Cloud roste, zisk plyne jen z reklam