NASA oficiálně zpřístupňuje Mezinárodní vesmírnou stanici turistům a firmám

Chcete se podívat na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS)? Pokud disponujete dostatkem finančních prostředků, máte možnost – NASA totiž oznámila, že na palubě dotyčného zařízení budou moct nově pobývat i běžní občané. Brány ISS se otevřou také pro vybrané firmy.

Dovolená v kosmu však rozhodně nebude levná. NASA hodlá soukromým zprostředkovatelům účtovat zhruba 35 000 dolarů za noc, přičemž tato částka pochopitelně nezahrnuje dopravu. Je tudíž otázkou na kolik se nakonec vyšplhá celková cena pro koncové zákazníky.

„Inovace amerického průmyslu a vynalézavost mohou akcelerovat vzkvétající komerční ekonomiku na nízké oběžné dráze Země,“ komentovali to zástupci výše jmenované agentury.

Hrozba pro vědecký výzkum?

Toto rozhodnutí by prý nemělo mít žádné negativní dopady na vědecké bádání. Na ISS budou i nadále probíhat výzkumné projekty, které Američanům mají pomoct například s realizací mise Artemis.

Některé společnosti zde sice budou moct provádět i komerční a marketingové aktivity, ale pouze za předpokladu, že splní jednu klíčovou podmínku – budou muset prokázat, že k zamýšlené činnosti opravdu nezbytně potřebují podmínky mikrogravitace.

Podle dostupných informací na tuto nabídku NASA již zareagovala lasvegaská Bigelow Aerospace, která chce využívat rakety SpaceX a posílat na ISS až čtyři turisty současně.

Diskuze (3) Další článek: Apple se angažuje v autonomním řízení aut, chystá se koupit startup Drive.ai