NASA otestuje nákladový modul úchvatné kosmické lodi, která vypadá jako raketoplán

Společnost Sierra Nevada Corporation (SNC) vyvíjí novou kosmickou loď, která připomíná klasický raketoplán – ovšem je značně elegantnější. Dostala název „Dream Chaser“ a měla by přepravovat náklady na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) i z ní.

Testovací verze nákladového modulu, tzv. „Shooting Star“, byla podle dostupných informací odeslána do Kennedyho vesmírného střediska, kde bude podrobena zkouškám.

Ze smlouvy, kterou SNC uzavřela s NASA, plyne, že během podzimu 2021 by měl Dream Chaser na ISS vyrazit šestkrát. Shooting Star přitom ponese užitečné zatížení o váze cca 4500 kg (tlakované i netlakované).

Kosmická loď i orbitální satelit

Dream Chaser je nejen opakovaně použitelný, ale i vysoce univerzální. Během opětovného vstupu do zemské atmosféry se dokáže svého nákladu zbavit, takže může z ISS odvážet nepotřebný materiál. A stejně jako raketoplán, i on umí přistávat na ranveji.

Samostatnou zmínku si zaslouží také skutečnost, že Shooting Star se po připojení speciálního samonafukovacího modulu může proměnit v orbitální satelit

SNC má se svým výtvorem velké plány. Mj. doufá že, Dream Chaser by se mohl uplatnit při výstavbě Lunar Gateway – tedy základny, která se má nacházet na oběžné dráze Měsíce.

Diskuze (24) Další článek: Intel už něco chystá: V benchmarku se objevil 10jádrový desktopový procesor s architekturou Comet Lake-S