Ale no tak, to není raketoplán, ale jeho zmenšený model, stačí se podívat na lidi co ho obsluhují. Asi každý viděl, jaký byl poměr u STS.
> Potíž raketoplánu nikdy nebyla ta, že by nešel vyrobit, dokonce se u pokročilých modelů uvažovalo, že teplotní ochranu nebudou zajišťovat na údržbu nákladné dlaždice (každá měla své místo, některé byly důležitější než jiné, mnoho velikostí, existoval celý seznam úkolů pro údržbu) nýbrž ablativní štít, který vydrží velmi velký počet startů do výměny. Naprosto největším problémem se však stala ekonomika nosičů, částečně orbiteru. Velká ET nádrž (H/O) na jedno použití, boční pomocné SRB (tuhé palivo) se renovovaly s mnohem většími náklady proti očekávání. SpaceX tohle dnes řeší mnohem elegantněji s obyčejným nosičem/motorem. A poslední kapkou uzavírající éru raketoplánů (kromě havárií) bylo selhání konceptů na papíře účinnějšího lineárního aerospike motoru, kdy tryska nebyla kruhová, ale tvořila jakési rozšířitelné V (elektromagnetická regulace tahu), které obtékaly zplodiny. Bohužel zvýšení výkonu nenaplnilo očekávání, motor byl příliš drahý a demonstrátor X-33 (SSTO*) měl vážné problémy s konstrukcí nádrže (kryogenní, H), které projekt zdržovaly a prodražovaly.
> Jinak projekt STS předběhl svou dobu, dodnes jej nemůžeme efektivně zprovoznit, protože nejsou dostatečně účinné motory, které budou bez přídavné nádrže pracovat tak dlouho, aby vynesly celý stroj na dostatečně vysokou orbitu a on se mohl vrátit zpět a přistát jako letoun. Následně by pouze doplnil palivo/náklad a do pár hodin by se vydal na další let. Samozřejmě, že pak by cena vyneseného nákladu prudce klesla, stroje by údržbu absolvovaly po určitém počtu vzletů např. po 30, 50, 100, ideální. A bavíme se o tunových nákladech, u zrušeného VentureStar** to mělo být co start (do 24 hodin) to 20t na LEO. Snad někdy v budoucnu s lepšími než chemickými motory. Osobně bych za nějakých pár set (?) let sázel na z pohledu údržby/výměny nejlepší, spojenou jednotku (pack) reaktor - fúzní motor s tryskou, zažehující místo pelet přímo deuterium/tritium. Za cenu přijatelné radiace, budou mít příští generace extrémně efektivní/výkonný pohon s možností startu přímo z planet, který s x-tunami paliva bude moci pracovat celé dny, týdny, měsíce, roky a 1M tun nákladu nebude žádná hmotnost.
* Single stage to orbit (jedním skokem na orbitu).
** https://en.wikipedia.org/wiki/VentureStar...
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 11. 2019 02:04