NASA představila plán na získání prvních vzorků z Marsu

NASA zveřejnila základní informace o roveru „Mars 2020“, který by měl na Rudé planetě sbírat vzorky za účelem jejich přepravy na Zemi. Ten se ve srovnání s předchozími modely může pochlubit hned několika vylepšeními.

Tak třeba jeho radar umí odhalit vodu nebo led v hloubce až 9,1 metru pod povrchem. Ultrafialový laser zase dokáže zjistit, zda nějaké konkrétní atomy uhlíku mohou představovat pozůstatky prastarého života založeného na zmíněném prvku.

Koncečně rover Mars 2020 vychází z konfigurace roveru Curiosity. Má podobné rozměry jako automobil – bez ramene je kolem 3 metrů dlouhý, 2,7 metru široký a 2,2 metru vysoký. Jeho váha činí 1050 kg.

Rover bude moct vrtat i do tvrdých hornin, což je pro plán NASA klíčové. Shromážděné vzorky budou v rámci další budoucí mise transportovány zpět na naší planetu.

Dodejme, že NASA již zredukovala počet možných míst k přistání na tři. Každé z nich se nachází v prostředí, kde dříve mohla existovat nějaká forma života.

Pokud vše půjde podle plánu, rover k Marsu vyrazí v červenci či srpnu roku 2020. Svého cíle by měl dosáhnout v únoru 2021. Celá mise potrvá minimálně jeden marsovský rok, což odpovídá zhruba 687 pozemským dnům.

Zdroj: Business Insider, NASA