Vesmír | Mars | NASA

NASA přistane v Jezeře. Vybrala další místo, kde mohou být zbytky života

NASA po pěti letech hledání vhodného místa pro příští misi marsovského vozítka konečně vybrala to správné – kráter Jezero. Ano, skutečně se tak jmenuje i v anglofonním světě, inspirací totiž bylo stejnojmenné město v Bosně a Hercegovině.

Jezero má průměr okolo 49 kilometrů a pro NASA i ESA je zajímavé především tím, že bylo v minulosti nejspíše zalité vodou, což dokládá jak patrná a již dávno vyschlá říční delta, tak data ze spektrometru, který v místě identifikoval jílovité složky a uhličitany, ve kterých by se mohly nacházet relikty někdejšího jednoduchého života.

Nejspíše dávná říční delta kráteru Jezero a vizualizace nového roveru, který ji prozkoumá

Na místo proto vyrazí nový rover v rámci mise Mars 2020, která by měla odstartovat v červenci až srpnu stejného roku. Právě tehdy totiž bude Země a Mars v ideální pozici pro let.

Virtuální přelet nad kráterem Jezero:

Nový rover nebude v Jezeře hledat jen náznaky života, ale také sbírat vzorky, které přímo na místě uloží do speciálních kapslí. Cílem dalších misí v budoucnosti pak bude tyto kapsle dopravit zpět na zemský povrch, na čemž bude NASA spolupracovat s evropskou kosmickou agenturou ESA.

Podívejte se, jak NASA testuje padákový systém pro Mars 2020:

Diskuze (1) Další článek: Tajemství unikátního tvaru vombatích výkalů odhaleno

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Mars, NASA, Mimozemský život, ESA, Zbytek života, Kapsle, Bosna a Hercegovina, Ideální pozice, Zemský povrch, Rover, Jezero, Delta, Anglofonní svět, Vhodné místo, Speciální kapsle, Padákový systém, Kráter, Mise