NASA | Asteroidy

NASA „prošvihla“ velký asteroid, který proletěl blízko Země

Zatímco téměř celý svět v sobotu řešil americký útok na Sýrii, Zemi minul asteroid 2018 GE3 o velikosti fotbalového hřiště. Pikantní je, že odborníci NASA ho zaznamenali teprve několik hodin před docela těsným průletem.

2018 GE3 přitom prolétal opravdu nedaleko – tedy na vesmírné poměry. Vlastně se k naší planetě přiblížil na vzdálenost odpovídající polovině průměrné vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. To se sice čas od času poštěstí i jiným asteroidům, ale ty jsou obvykle značně menší.

Tento konkrétní má na šířku zhruba 47-100 metrů a dokázal by vyprodukovat asi 185krát více energie než atomová bomba Little Boy, která svého času zpustošila Hirošimu. „Kdyby zasáhl Zemi, způsobil by regionální škody, nikoliv globální. A mohl by se v atmosféře rozpadnout ještě před dopadem na povrch,“ komentoval to magazín SpaceWeather.

„Nicméně jde o významný asteroid, který dokázal, že dokonce i velké vesmírné kameny nás mohou překvapit,“ dodal.

V této souvislosti je zapotřebí zmínit, že NASA sice má program pro detekci asteroidů, ale ten se zabývá primárně kousky širokými alespoň 140 metrů. Jenže například v roce 2013 asteroid, který byl cca třikrát až šestkrát menší než 2018 GE3, v ruském Čeljabinsku zranil přes 1 200 lidí a poškodil tisíce budov.

Problém mj. spočívá v tom, že asteroidy se pohybují velmi rychle, což znamená, že pokud je má teleskop zachytit, musí být v ten správný čas nasměrován na to správné místo.

Foto: Kevin Gill, CC BY 2.0

Diskuze (11) Další článek: Rusko kvůli Telegramu začalo blokovat miliony IP adres. Tím ale odstavilo i další internetové služby

Témata článku: Vesmír, Země, Bezpečnost, NASA, Měsíc, Zajímavosti, Asteroidy, Katastrofy, Atomová bomba, Široký metr, Fotbalové hřiště, Americký útok, Vzdálenost, Celý svět, Kevin Gill, Hirošima, Little Boy, Čeljabinsk, Sýrie, Správný čas, Těsný průlet, Velký asteroid, Asteroid, Průměrná vzdálenost, Správné místo

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

** Životnost akumulátorů není neomezená a jednoho dne přijde konec ** Otestovat stav baterie můžete pomocí celé řady nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dřív než bude pozdě