NASA „prošvihla“ velký asteroid, který proletěl blízko Země

Zatímco téměř celý svět v sobotu řešil americký útok na Sýrii, Zemi minul asteroid 2018 GE3 o velikosti fotbalového hřiště. Pikantní je, že odborníci NASA ho zaznamenali teprve několik hodin před docela těsným průletem.

2018 GE3 přitom prolétal opravdu nedaleko – tedy na vesmírné poměry. Vlastně se k naší planetě přiblížil na vzdálenost odpovídající polovině průměrné vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. To se sice čas od času poštěstí i jiným asteroidům, ale ty jsou obvykle značně menší.

Tento konkrétní má na šířku zhruba 47-100 metrů a dokázal by vyprodukovat asi 185krát více energie než atomová bomba Little Boy, která svého času zpustošila Hirošimu. „Kdyby zasáhl Zemi, způsobil by regionální škody, nikoliv globální. A mohl by se v atmosféře rozpadnout ještě před dopadem na povrch,“ komentoval to magazín SpaceWeather.

„Nicméně jde o významný asteroid, který dokázal, že dokonce i velké vesmírné kameny nás mohou překvapit,“ dodal.

V této souvislosti je zapotřebí zmínit, že NASA sice má program pro detekci asteroidů, ale ten se zabývá primárně kousky širokými alespoň 140 metrů. Jenže například v roce 2013 asteroid, který byl cca třikrát až šestkrát menší než 2018 GE3, v ruském Čeljabinsku zranil přes 1 200 lidí a poškodil tisíce budov.

Problém mj. spočívá v tom, že asteroidy se pohybují velmi rychle, což znamená, že pokud je má teleskop zachytit, musí být v ten správný čas nasměrován na to správné místo.

Foto: Kevin Gill, CC BY 2.0